کالبدشکافی آیفون ۱۷ پرو نشان داد که بهدلیل حذف طراحی دوورودی برای دسترسی به قطعات، این گوشی تعمیرپذیری کمتری از نسل قبل دارد و امتیاز ۷ از ۱۰ را کسب کرده است.
به گزارش تکناک، وبسایت تخصصی iFixit بهتازگی ویدئو کالبدشکافی آیفون ۱۷ پرو را منتشر و جزئیات تازهای از طراحی و سیستم خنککنندگی این گوشی پرچمدار را آشکار کرده است. طبق اعلام iFixit ، باتری آیفون ۱۷ پرو درون سینی مخصوصی قرار دارد که با پیچهای Torx Plus به قاب آلومینیومی دستگاه متصل شده است. نکته مهم این است که اگر اپل باتریهای جایگزین را همراه با سینی ارائه کند، فرایند تعویض باتری سادهتر خواهد شد؛ چراکه دیگر به استفاده از چسب نیازی نخواهد بود.
سینی باتری درست بالای تراشه A19 پرو قرار گرفته است. این تراشه از سیستم خنککننده مبتنیبر محفظه بخار بهره میبرد که گرما را به قاب آلومینیومی یکپارچه منتقل و در سطح آن پخش میکند. iFixit با استفاده از دوربین حرارتی عملکرد این سیستم را در مقایسه با آیفون ۱۶ پرو مکس بررسی کرده است. نتیجه نشان داد که مدل قدیمیتر تا دمای ۳۷/۸ درجه سلسیوس گرم میشد و کاهش عملکرد داشت؛ ولی آیفون ۱۷ پرو مکس توانست دمای خود را در ۳۴/۸ درجه ثابت نگه دارد و بدون افت کارایی عمل کند.
به نقل از مکرومرز، بررسیهای بیشتر نشان داد که اپل در سیستم خنککنندگی جدید خود از شبکهای میان دو صفحه برای پخش آب در سراسر محفظه بخار استفاده کرده است. آب در کنار تراشه A19 پرو به بخار تبدیل و سپس در سمت دیگر متراکم میشود و دوباره به قطرات مایع بازمیگردد تا چرخه خنککنندگی ادامه یابد.
iFixit آزمون خراش روی قاب آلومینیومی آیفون ۱۷ پرو را نیز انجام داد و مشخص شد که بخش برجسته دوربین بهویژه مستعد خراشیدگی است. دیوید نیبور، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه Cal Poly، در توضیح این موضوع اعلام کرد که چنین آسیبی «Spalling» نامیده میشود. او توضیح داد که لبههای تیز و تخت ماژول دوربین باعث میشوند تا روکش آندایز بهخوبی نچسبد و در نتیجه، رنگ در تماس با اجسام سختی مانند کلید ساییده شود.
ازنظر تعمیرپذیری، مدلهای آیفون ۱۷ پرو در مقایسه با نسل قبلی خود دسترسی دشوارتری دارند. اپل طراحی دوورودی را حذف کرده است که امکان تعمیر هم از جلو و هم از پشت دستگاه را فراهم میکرد. در این نسل، تنها میتوان مجموعه شارژ بیسیم و شیشه پشتی را از بخش عقب دستگاه تعمیر یا تعویض کرد. تعویض باتری و ماژول دوربین یا پورت USB-C مستلزم بازکردن نمایشگر است.

در عین حال، کالبدشکافی آیفون ۱۷ پرو نشان داد که استفاده از سینی پیچدار برای باتری، تعویض آن را پساز دسترسی آسانتر میکند و پوشش فلزی باتری نیز ایمنی بیشتری بههمراه دارد. بااینحال، تعویض پورت USB-C نیازمند بازکردن ۲۲ پیچ است که به گفته iFixit، فرایندی زمانبر و خستهکننده محسوب میشود.
در نهایت، iFixit اعلام کرد که آیفون ۱۷ پرو اندکی کمتر از آیفون ایر قابلیت تعمیر دارد. باوجوداین، اپل با انتشار دفترچههای تعمیر از روز نخست و درنظرگرفتن قابلیت تعمیر در طراحی، امتیاز ۷ از ۱۰ را در شاخص تعمیرپذیری به دست آورده است.

















