شرکت کیا در هفته «طراحی میلان ۲۰۲۵» از طراحی داخلی مفهومی خودروی برقی EV2 رونمایی کرد که با استفاده از مواد زیست تخریب پذیر مانند: کنف، مایسلیوم، الیاف کتان و منسوجات بازیافتی ساخته شده است.
به گزارش تکناک، این طراحی آیندهنگرانه برای نخستین بار در نمایشگاه “Transcend Journey” در استودیوی Eastend در معرض دید عموم قرار گرفت.

یکی از نخستین مواد بهکار رفته، ترکیبی سلولزی به نام Simplifyber Fybron است، که از منابع تجدیدپذیر مانند: چوب، کاغذ و منسوجات بازیافتی تهیه میشود. این ماده با فرایندی مایعمحور تولید میشود و دیگر نیازی به بافندگی یا ریسندگی ندارد.
همچنین تیم طراحی کیا از اجزای زیستتخریبپذیر مبتنی بر مایسلیوم (ریشه قارچ) با همکاری شرکت Biomyc استفاده کرده است. این مواد از نظر رنگ مطابق با استانداردهای پنتون کیا رشد یافتهاند و رنگآمیزی شدهاند تا هماهنگی بصری فضای داخلی حفظ شود.

در طراحی داخلی خودروی برقی EV2، دو نوع مختلف از مایسلیوم به کار رفته، که نوع اول، پلییورتانی آغشته به مایسلیوم است و در سطوح داخلی آبیرنگ و سبک استفاده میشود و ذرات مایسلیوم در آن قابل مشاهده هستند. نوع دوم، ساختاری حجیم است، که از اتصال سلولهای مایسلیوم به سلولزهای حاصل از پسماندهای کشاورزی تولید میشود و در بخشهایی مانند تکیهگاه درب برای عایقکاری کاربرد دارد.

همچنین کامپوزیت زیستی به نام AmpliTex از الیاف کتان توسط شرکت Bcomp در طراحی این خودرو به کار گرفته شده است. این ماده در بخشهایی مانند: پوسته پشتی صندلیهای عقب و ساختارهای زیرین صندلیهای جلو دیده میشود و جایگزین مواد سنتتیک شده است. سبک بودن، قابلیت بازیافت کامل و امکان استفاده مجدد به شکل گرانولهای کامپوزیتی از مزایای این ماده است. تیم رنگ و متریال کیا نیز، پوشش آبی تیرهای برای این ماده طراحی کردهاند تا با سبک کلی خودرو همخوان باشد.

از طرح مفهومی خودروی برقی EV2 تا تولید
شرکت کیا علاوه بر استفاده از مواد زیست تخریب پذیر، قابلیتهایی نوآورانه برای خودروی مفهومی EV2 در نظر گرفته است، که از جمله آنها میتوان به بلندگوهایی در قسمت پشتسری صندلیها، بلندگوهای قابل حمل در دربها، صندلیهای قابل گسترش از طرفین، بالشتکهای قابل جدا شدن و جداکنندههای باری پاپآپ اشاره کرد. همچنین این خودرو دارای سیستم نورپردازی هشدار به عابران پیاده است، که هنگام توقف خودرو پیام روشنایی ارسال میکند.

طراحی داخلی خودرو به صورت ماژولار انجام شده است؛ به طوری که صندلی پشتی قابل بلند شدن است تا کف صافی نمایان شود، که میتوان از آن به عنوان «اتاق نشیمن» داخل خودرو استفاده کرد. درهای پشتی نیز به صورت معکوس باز میشوند تا ورود به خودرو آسانتر شود. در بخش جلو، چراغهای عمودی روز و ساختار روشنایی بدون لنز محافظ دیده میشود. سپرها و بخشهای پایینی نیز با طراحی گرافیکی متضاد، ظاهری کاربردی به خودرو میدهند.

خط شانهای صاف که جلو و عقب خودرو را به هم متصل میکند، به همراه گلگیرهای مستحکم و شیشهها و قوسهای چرخ هندسی، فرم کلی خودرو را مشخص کردهاند. این خودروی مفهومی که نخستینبار در فوریه ۲۰۲۵ معرفی شد، قرار است از سال ۲۰۲۶ وارد بازار شود.