خودروی Kayoibako یک ون مفهومی با طول کمتر از ۴ متر از شرکت تویوتا است که تصویری جذاب از آینده زندگی و حملونقل با ونهای کوچک و مقرونبهصرفه را به نمایش میگذارد.
به گزارش تکناک، سال گذشته Kayoibako در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن معرفی شد و این ماه اولین سالگرد خود را جشن گرفت.
ون مفهومی Kayoibako با طول ۳۹۹ سانتیمتر، نام خود را از کانتینرهای حملونقل Kayoibako ژاپن گرفته است و تویوتا این ون را به عنوان «یک واحد پایه با کیفیت برای جابهجایی» میداند.
تویوتا مدلهایی از این ون را که برای فعالیتهای زمستانی و تابستانی آماده شده بودند، به نمایش گذاشت. این ون از یک ریل سقفی بزرگ برای بستن تجهیزات و بار، یک نردبان عقب برای دسترسی به سقف با ارتفاع ۱۸۶ سانتیمتر و یک ریل جانبی برای حمل گالنهای آب/سوخت استفاده میکند.
تویوتا Kayoibako به دلیل نداشتن صندلی مسافر و فقط وجود صندلی راننده، همچنین سیستم برق الکتریکی جمعوجور، کاپوت بسیار کوچک و یک کابین دیجیتال سبک، قابلیت حمل با یک فضای وسیع داخلی را دارد.
تویوتا در نشان دادن راههای مختلف استفاده از این فضای کابین، خلاقانه عمل کرده است. این ون با بیش از ۲.۱ متر طول داخلی تا انتهای صندلی راننده و بیش از ۳.۱ متر در سمت مسافر بدون صندلی، به راحتی میتواند یک تخت دو نفره را در خود جای دهد.
با اینکه در تصویر یک طرح بسیار ساده مشاهده میشود و تخت روی کف ون قرار دارد، تویوتا و شرکت طراحی لوازم خانگی ژاپنی D&Department این فضا را با استفاده از نورپردازی محیطی فراوان، به یک محل اقامت گرم تبدیل میکنند.
همچنین سقف شیشهای بزرگ و بالشها و تختهای طراحیشده، به بهبود فضا کمک میکنند.
طراحی ون شامل یک درب عقب دو قسمتی با بخش تاشو است، که برای خارج شدن از تخت و پوشیدن کفشها مناسب میباشد.
تویوتا Kayoibako کمپری فاقد تجهیزات کمپینگ اضافی مانند: آشپزخانه یا توالت است، اما با توجه به خلاقیتهای بهینهسازی فضایی که در صنعت میکرو-ونهای ژاپنی وجود دارد، تصور اینکه Kayoibako به تمام وسایل مورد نیاز یک خانه مجهز شود، دشوار نیست.
چیدمان تختخواب ون Kayoibako به راحتی میتواند با استفاده از یک کیت تخت تاشو، مشابه بسیاری از مدلهای موجود، انجام شود که با برداشتن آن، فضای کابین دوباره برای سفارشیسازی بیشتر باز میشود.
تویوتا گزینههای متعددی را برای استفاده از این ون نشان میدهد، که از جمله آنها به یک فروشگاه سیار کاملاً مجهز با رگالهای لباس و قفسهها که به طور مستقیم در داخل درب کشویی قرار دارد، یک نسخه سازگار که برای استفاده از ویلچر در موقعیتهای راننده یا مسافر جلو مناسب است و در نهایت به یک حملکننده بار ساده، اشاره میکند.
فراتر از تغییرات فیزیکی کابین، تویوتا میگوید که مجموعه نرمافزاری موجود روی Kayoibako میتواند بر اساس موارد استفاده مختلف آن بهروز شود.
به عنوان مثال، زمانی که این ون به عنوان یک حملکننده تجاری عمل میکند یا به یک سیستم ناوبری مخصوص آفرود تجهیز میشود، میتواند در یک سیستم کنترل بزرگتر ادغام گردد.
این نرمافزار روی یک رابط کاربری چندصفحهای اجرا میشود، که شامل یک نمایشگر اطلاعات بزرگ و باریک در بین شیشه جلو و پنل شفاف پایینی و یک نمایشگر کمکی کوچکتر در کنار فرمان است.
به نظر نمیرسد که تویوتا Kayoibako زیبا و جذاب فرصتی برای ورود به خط تولید داخلی ژاپن در آینده داشته باشد، اما چه این اتفاق بیافتد چه نیافتد، تویوتا قبلاً به دنبال این نوع وسیله نقلیه فوقالعاده چندمنظوره و قابل تنظیم با پلتفرم مینیپیکاپ Hilux Champ بوده است.