مشکل صفحه آبی ویندوز، بانک ها و خطوط هوایی دنیا را زمین گیر کرد

مشکل صفحه آبی ویندوز، بانک ها و خطوط هوایی دنیا را زمین گیر کرد

یک به‌روزرسانی ناسازگار از شرکت CrowdStrike باعث ایجاد مشکل صفحه آبی ویندوز (BSOD) در هزاران دستگاه ویندوز شده است که شامل بانک‌ها، خطوط هوایی، شبکه‌های تلویزیونی و سوپرمارکت‌ها در سراسر جهان می‌شود.

به گزارش  سرویس فناوری تکناک، این مشکل ابتدا در استرالیا گزارش شد و حالا به اروپا گسترش یافته است. CrowdStrike ادعا کرده که مشکل را شناسایی کرده و به‌روزرسانی معیوب را بازگردانده است، اما این اقدام برای دستگاه‌هایی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، مؤثر نبوده است.

هزاران دستگاه ویندوز امروز هنگام بوت شدن با مشکل صفحه آبی مرگ مواجه شده‌اند که بانک‌ها، خطوط هوایی، شبکه‌های تلویزیونی، فروشگاه‌های بزرگ و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. یک به‌روزرسانی معیوب از سوی ارائه‌دهنده امنیت سایبری، رایانه‌ها و سرورهای تحت تأثیر را آفلاین کرده و آن‌ها را مجبور به یک حلقه بوت بازیابی کرده است، بنابراین دستگاه‌ها نمی‌توانند به درستی شروع شوند. این شرکت توسط بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر جهان برای مدیریت امنیت رایانه‌های شخصی و سرورهای ویندوز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بانک‌ها، خطوط هوایی و شبکه‌های تلویزیونی استرالیا نخستین بار زنگ خطر را به صدا درآوردند زیرا هزاران دستگاه شروع به قطع ارتباط کردند. با شروع روزهای کاری کسب‌وکارهای مستقر در اروپا، این مشکلات در حال گسترش هستند. شبکه خبری اسکای انگلستان صبح امروز به مدت چند ساعت نتوانست بولتن‌های خبری صبحگاهی خود را پخش کند و پیامی مبنی بر عذرخواهی بابت «قطع این پخش» نشان داد. رایان ایر، یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی اروپا، نیز می‌گوید که با مشکل فناوری اطلاعات «سوم شخص» مواجه است که بر پروازها تأثیر می‌گذارد.

اداره فدرال هوانوردی آمریکا می‌گوید تمام پروازهای دلتا، یونایتد و خطوط هوایی آمریکایی به دلیل «مشکل ارتباطی» زمین‌گیر شده‌اند. فرودگاه برلین نیز در مورد تأخیر در سفر به دلیل «مشکلات فنی» هشدار می‌دهد. بسیاری از مراکز تماس اضطراری ۹۱۱ در آلاسکا نیز تحت تأثیر این مشکلات قرار گرفته‌اند. یک خط هوایی در هند حتی به دلیل قطعی برق به بلیت‌های پرواز دست‌نویس روی آورده است.

این شرکت در یادداشتی پشتیبانی که امروز ساعت ۱:۲۰ بامداد به وقت شرقی منتشر شد، می‌گوید:

«ما گزارش‌های گسترده‌ای از صفحه‌های آبی مرگ روی میزبان‌های ویندوز داریم که در چندین نسخه حسگر رخ می‌دهد.»

این شرکت مشکل را شناسایی کرده و به‌روزرسانی معیوب را بازگردانده است، اما به نظر نمی‌رسد که به دستگاه‌هایی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند کمک کند.

شرکت CrowdStrike در یک یادداشت پشتیبانی که امروز ساعت ۱:۲۰ بامداد به وقت شرقی منتشر شد می‌گوید:

ما گزارش‌های متعددی از صفحه آبی مرگ (BSOD) بر روی هاست‌های ویندوز دریافت کرده‌ایم که این مشکل در چندین نسخه از سنسور رخ داده است. کراود استرایک توانسته است مشکل را شناسایی کرده و به‌روزرسانی معیوب را بازگرداند، اما این اقدام به نظر نمی‌رسد برای دستگاه‌هایی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند مفید باشد.

در یک تاپیک ردیت، صدها مدیر فناوری اطلاعات مشکلات گسترده‌ای را گزارش می‌دهند و مراحل راه‌حل شامل بوت کردن دستگاه‌های ویندوز آسیب‌دیده به حالت امن و پیمایش به دایرکتوری کراود استرایک و حذف یک فایل سیستم است. این کار بر روی برخی سرورهای مبتنی بر ابر یا حتی لپ‌تاپ‌های ویندوزی که به‌صورت از راه دور مستقر و استفاده می‌شوند، مشکل‌ساز خواهد بود.

یک کاربر ردیت می‌گوید: کل شرکت ما آفلاین است، در حالی که دیگری می‌گوید ۷۰ درصد از لپ‌تاپ‌های آن‌ها خاموش است و در یک حلقه بوت گیر کرده است. یک کاربر ردیت می‌گوید: جمعه خوبی است. به نظر می‌رسد روز طولانی برای مدیران فناوری اطلاعات در سراسر جهان خواهد بود.

به نظر می‌رسد در یک قطعی جداگانه، مایکروسافت نیز در حال بهبود چندین مشکل با برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۵ خود است. علت اصلی این مشکلات یک تغییر پیکربندی در بخشی از بارهای کاری بک‌اند Azure بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram