شرکت مرسدس با رونمایی از مدل مفهومی AMG GT XX و انجام آزمایشهایی بیسابقه، موفق شد رکورد پیمایش محیط زمین را بشکند.
به گزارش تکناک، این خودرو با سه موتور axial-flux که توسط شرکت زیرمجموعه Yasa توسعه یافتهاند، بیش از ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت تولید میکند و توانسته است رکوردهای جهانی متعددی را در زمینه endurance خودروهای برقی به نام خود ثبت کند.
بزرگترین دستاورد این خودرو، ثبت رکورد جهانی بیشترین مسافت طیشده توسط یک خودروی برقی در ۲۴ ساعت بود؛ جایی که AMG GT XX توانست ۵۴۷۹ کیلومتر را طی کند. این رقم ۱۵۰۰ کیلومتر بیشتر از رکورد قبلی متعلق به Xpeng P7 است. علاوه بر این، طی هفت روز و ۱۳ ساعت رانندگی مداوم در پیست پرسرعت Nardò ایتالیا، تیمی متشکل از ۱۷ راننده حرفهای موفق شدند ۴۰,۰۷۵ کیلومتر – معادل محیط زمین در خط استوا – را پشت سر بگذارند.

در جریان این آزمایش، سرعت میانگین خودروها به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. رانندگان تنها برای شارژ سریع توقف داشتند و سپس بلافاصله به پیست بازمیگشتند. دو دستگاه مرسدس AMG GT XX به طور همزمان کار خود را آغاز کردند و در پایان، اختلاف آنها تنها ۲۵ کیلومتر بود. وظیفه هدایت این خودروهای پرقدرت بر عهده رانندگان تیم مسابقات GT3 مرسدس بود، که در میان آنها نام George Russell از تیم Mercedes-Petronas F1 نیز به چشم میخورد.

پشتیبانی فنی این پروژه نیز با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان تخصصی انجام شد، که وظیفه مدیریت لجستیک شارژ و دیگر جزئیات عملیاتی را بر عهده داشتند. خودروها با توان شارژ فوقسریع ۹۰۰ کیلوواتی متوقف میشدند؛ در حالی که حداکثر توان شارژ عمومی در آمریکا ۳۵۰ کیلووات است. این سطح از فناوری، امکان بازیابی حدود ۴۰۲ کیلومتر برد را تنها در پنج دقیقه فراهم میکند.

مدل مفهومی مرسدس AMG GT XX علاوه بر رکورد ۲۴ ساعته، موفق شد رکوردهای endurance دیگری را نیز در بازههای زمانی ۱۲ تا ۱۶۸ ساعت ثبت کند. همچنین در مسافتهای مختلف از ۲۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ کیلومتر، رکوردهای تازهای به نام این خودرو ثبت شد.
مایکل شیبه، رئیس شرکت Mercedes-AMG در واکنش به این موفقیت گفت: «این دستاورد نشان میدهد که سیستم محرکه ما باید در همه ابعاد قانعکننده باشد. خودروهای تولیدی آینده ما بدون اما و اگر یک AMG واقعی خواهند بود.»

هرچند مرسدس هنوز ظرفیت دقیق باتری این خودرو را اعلام نکرده، اما مشخص است که پک باتری از سلولهای استوانهای NCMA ساخته شده و درون پوستهای آلومینیومی با استفاده از فناوری جوش لیزری قرار گرفته است. همچنین یک مایع خنککننده غیررسانا برای امکان شارژ سریعتر در آن بهکار رفته است.
انتظار نمیرود که این خودرو در شکل فعلی وارد خط تولید شود، اما مرسدس AMG GT XX به عنوان پیشنمایشی از پلتفرم برقی AMG.EA معرفی شده است. نخستین خودروی تولیدی مبتنی بر این پلتفرم، یعنی AMG C590، سال آینده عرضه خواهد شد.