اعتراض عکاسان به برچسب‌گذاری نادرست متا روی عکس‌های واقعی

متا

به‌گفته‌ی عکاسان، متا عکس‌های واقعی را با برچسب «ساخته‌شده با هوش مصنوعی» علامت‌گذاری می‌کند. همین مسئله باعث اعتراض عکاسان شده است.

به‌گزارش تک‌ناک، در اوایل فوریه، متا اعلام کرد که برچسب‌زدن به عکس‌های ایجاد‌شده با ابزارهای هوش مصنوعی را در شبکه‌های اجتماعی خود آغاز خواهد کرد. از ماه می نیز، این شرکت به‌طور مرتب برخی از عکس‌ها را با برچسب «ساخته‌شده با هوش مصنوعی» در برنامه‌های فیسبوک و اینستاگرام و تِرِدز خود علامت‌گذاری کرده است.

بااین‌حال، رویکرد متا در برچسب‌زدن به عکس‌ها پس از الصاق برچسب «ساخته‌شده با هوش مصنوعی» به عکس‌هایی که با ابزارهای هوش مصنوعی ساخته نشده‌اند، خشم کاربران و عکاسان را برانگیخته است.

نمونه‌های زیادی از برچسب‌زدن خودکار Meta به عکس‌هایی وجود دارد که با هوش مصنوعی ساخته نشده‌اند‌؛ مثلاً این عکس از پیروزی تیم «Kolkata Knight Riders» در مسابقات لیگ برتر کریکت هند.

متا 1

بسیاری از عکاسان دیگر نیز درباره‌ی برچسب‌خوردن اشتباه عکس‌هایشان با برچسب «ساخته‌شده با هوش مصنوعی» ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان می‌گویند که صرفاً ویرایش عکس با ابزار نباید مشمول این برچسب باشد.

پیت سوزا، عکاس سابق کاخ‌سفید، با انتشار پستی اینستاگرامی گفت که یکی از عکس‌هایش با برچسب جدید علامت‌گذاری شده است. وی به تک‌کرانچ اعلام کرد که ادوبی نحوه‌ی عملکرد ابزار برش خود را تغییر داده است و باید قبل از ذخیره‌ی آن به‌عنوان تصویر JPEG، تصویر را مسطح کرد. او حدس می‌زند که این اقدام باعث شده است تا الگوریتم متا این برچسب را الصاق کند.

متا درزمینه‌ی سؤالات تک‌کرانچ درباره‌ی تجربه‌ی سوزا یا پست‌های سایر عکاسانی که می‌گفتند پست‌هایشان اشتباه برچسب خورده‌اند، پاسخی رسمی نداده است. این شرکت در پستی وبلاگی در ماه فوریه گفت که برای تشخیص برچسب از متادیتای تصاویر استفاده می‌کند.

همان‌طور‌که PetaPixel هفته‌ی گذشته گزارش داد، به‌نظر می‌رسد متا از برچسب «ساخته‌شده با هوش مصنوعی» در زمان استفاده‌ی عکاسان از ابزارهایی مانند Adobe’s Generative AI Fill برای حذف اشیاء استفاده می‌کند.

در‌حالی‌که متا مشخص نکرده است که چه زمانی این برچسب را به‌طور خودکار اعمال می‌کند، برخی از عکاسان با رویکرد این شرکت موافق هستند و استدلال می‌کنند که هرگونه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی باید افشا شود.

در‌حال‌حاضر، Meta برچسب جداگانه‌ای برای نشان‌دادن اینکه عکاس از ابزاری برای روتوش عکس خود یا از هوش مصنوعی برای ایجاد آن استفاده کرده است، ارائه نمی‌دهد. برای کاربران، ممکن است درک اینکه چه مقدار هوش مصنوعی در عکس دخیل بوده است، دشوار باشد. برچسب متا مشخص می‌کند که ممکن است از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد یا ویرایش محتوا در عکس استفاده شده باشد؛ اما تنها در‌صورتی‌که روی برچسب ضربه بزنید.

با وجود این رویکرد، عکس‌های زیادی در پلتفرم‌های متا وجود دارند که به‌طور واضح با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و الگوریتم متا آن‌ها را برچسب‌گذاری نکرده است. با برگزاری انتخابات ایالات متحده در چند ماه آینده، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری زیر فشار هستند تا محتوای تولید‌شده بل هوش مصنوعی را به‌درستی مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.