کاربران در اروپا با پرداخت حدود 9.99 یورو، میتوانند تبلیغات برنامههای متا (فیسبوک و اینستاگرام) را حذف کنند. این اشتراک برای رفع نگرانیهای تنظیمکنندههای اتحادیه اروپا است.
بهگزارش تکناک، متا نسخهای پولی طراحی کرده است که تبلیغات را از فیسبوک و اینستاگرام حذف میکند. این سرویس در سراسر اتحادیهی اروپا دردسترس است و هزینهی آن حدود 9.99 یورو در ماه برای نسخهی وب و 12.99 یورو در ماه برای نسخهی iOS و اندرویدی است.
بهنوشتهی The Verge، هدف از این طراحی نسخهی پولی رفع نگرانیهای اتحادیهی اروپا دربارهی هدفیابی تبلیغات و شیوههای جمعآوری دادههای Meta Platforms (American multinational technology corporation) است. با مجبورکردن کاربران بین پرداخت هزینه برای سرویس حذف هدفمند تبلیغات یا انتخاب استفادهی رایگان از سرویس اما با رضایت به شیوهی جمعآوری دادهها، متا معتقد است که الزامات حفظ حریم خصوصی را که مجموعهای از قوانین داده اروپا، ازجمله قانون بازارهای دیجیتال و GDPR تعیین کرده است، بهوضوح و قطعیتر برآورده خواهد کرد.
دسترسی رایگان با تبلیغات همچنان در متا دسترس خواهد بود
طبق اعلام متا، همچنان امکان دسترسی رایگان به محصولات این شرکت برای افرادی وجود خواهد داشت که به پرداخت هزینه تمایلی ندارند. همچنین، تجربهی کاربرانی که هزینه نمیپردازند، تغییر نخواهد کرد و ابزارهای موجود برای ترجیحات تبلیغاتی نیز همچنان دردسترس خواهند بود.
اشتراک بدون تبلیغات فقط برای افراد بزرگتر از ۱۸ سال ساکن اتحادیهی اروپا دردسترس خواهد بود. ابتدا این اشتراک روی تمام حسابهای مرتبط با فیسبوک و اینستاگرام اعمال خواهد شد؛ اما متا در هایت هزینهای برای حسابهای مرتبط درخواست خواهد کرد. از ۱مارس۲۰۲۳ (۱۱اسفند۱۴۰۲)، هزینهی اضافی ۶ یورو در نسخهی وب و ۸ یورو در نسخهی iOS و اندرویدی برای هر حساب مرتبط دریافت خواهد شد.
لحن اعلامیهی متا بهوضوح نشان میدهد که این شرکت همچنان به کسبوکارهای تبلیغاتیای اولویت میدهد که پلتفرمهایشان براساس آن ساخته شدهاند. این سرویس فقط در مناطقی با قوانین سختگیرانه برای محافظت از اطلاعات مصرفکنندگان منتشر خواهد شد و حتی در آنجا نیز فقط بهعنوان گزینهای اختیاری دردسترس خواهد بود.