مایکروسافت بهروزرسانی جدیدی برای مرورگر اج منتشر کرده است تا نقصی را برطرف کند که میتوانست تبها و دادههای مرورگر کروم را بدون اطلاع یا رضایت کاربر به اج منتقل کند.
بهگزارش تکناک، مایکروسافت مشکل دیگری را در مرورگر اج خود برطرف کرده است که شامل واردکردن خودکار دادهها و تبهای مرورگر کروم بدون رضایت کاربر میشد. ورج مینویسد بسیاری از کاربران ویندوز بارها از مایکروسافت دلیل این رفتار را پرسیدند؛ اما این شرکت از اظهارنظر خودداری کرد. درنهایت، مایکروسافت بیسروصدا اصلاحیهای را در جدیدترین بهروزرسانی اج منتشر کرد.
بخشی از دلیل تمایلنداشتن مایکروسافت به اظهارنظر درباره این مسئله آن است که این شرکت سابقه طولانی در استفاده از تاکتیکهای مشابه توسعهدهندگان نرمافزارهای جاسوسی برای تبلیغ مرورگر وب خود دارد.
درحالیکه مشکل اخیر ممکن است باگی ساده بوده باشد، برخی از ترفندهای متعدد استفادهشده مایکروسافت شامل بهروزرسانیهای ماهانه ویندوز است که اج را بدون اجازه راهاندازی و آن را به دسکتاپ و نواروظیفه پین میکند. همچنین، نظرسنجیها یا اخطارهایی که ناگهان ظاهر میشوند تا شما را از دانلود کروم منصرف کنند.
موزیلا، توسعهدهنده مرورگر فایرفاکس، بهتازگی درباره تاکتیکهای مایکروسافت و تأثیر آن بر کاربران تحقیقی انجام داده است. این تحقیق به روشهای طراحی مضر مایکروسافت میپردازد که برخلاف دستورالعملهای طراحی خودِ این شرکت عمل میکنند و میتوانند رقابت مرورگرهای رقیب را تضعیف کنند.
این تاکتیکها شامل روشهای ظریفی برای سوقدادن کاربران ویندوز 11 بهسمت اج میشود؛ حتی اگر کاربر روی لینکی از پنل ابزارهای جانبی ویندوز یا نتایج جستوجو کلیک و مرورگر دیگری را بهعنوان پیشفرض تنظیم کرده باشد. مایکروسافت از سال گذشته با اجبار به بازشدن لینکها در اج در نرمافزارهای اوتلوک و تیمز، خشم مدیران فناوری اطلاعات را برانگیخته است.
بخشی از این تاکتیکهای تبلیغاتی مایکروسافت برای اج با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در بازارهای EEA (شامل کشورهای اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختناشتاین و نروژ) با انتقاد و محدودیت مواجه خواهند شد. این تغییرات به کاربران ویندوز 11 در این بازارها امکان میدهد تا اج را حذف کنند. همچنین، اجازه میدهد تا ارائهدهندگان جستوجو مانند گوگل، رابط جستوجوی اصلی ویندوز را با جستوجوهای وب سفارشی خود گسترش دهند.
درحالیکه مقررات DMA در ویندوز اعمال میشود، مایکروسافت به ایجاد تغییرات در اج و بینگ یا Microsoft Advertising نیازی ندارد؛ زیرا آنها از قوانین DMA معاف هستند. موزیلا میگوید:
مایکروسافت بهتازگی قول داده است استفاده از برخی از راهکارهایی را متوقف کند که برای تحمیل اج به کاربرانی که مرورگرهای دیگری را انتخاب کردهاند، بهکار میبرده است. متأسفانه این تغییرات، تنها تعداد کمی از تاکتیکهای ذکرشده در این گزارش را پوشش میدهند و بدتر از آن، آنها فقط برای کاربران در EEA ارائه خواهند شد.