مدیرعامل اسنپ اعلام کرد عینک واقعیت افزوده این شرکت موسوم به Specs Snap سبکتر از عینکهای رقباست و با قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی عرضه میشود.
اسنپ قصد دارد در سال ۲۰۲۶ نخستین عینک واقعیت افزوده خود به نام Specs Snap را بهصورت عمومی روانه بازار کند. این عرضه قریبالوقوع بخشی از چشمانداز بلندمدت ایوان اشپیگل، مدیرعامل اسنپ، برای دوران پساز گوشیهای هوشمند است. اشپیگل امروز در کنفرانس Augmented World Expo که برای توسعهدهندگان واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در لانگ بیچ کالیفرنیا برگزار شد، از این برنامه خبر داد.
او از ارائه جزئیات بیشتر درباره سختافزار نخستین عینک واقعیت افزوده اسنپ خودداری کرد. بااینحال، افرادی که نسخههای اولیه عینکهای سال آینده را دیدهاند، میگویند که این نسخهها باریکتر و سبکتر از مدل قبلی هستند. همچنین، عینکهای یادشده میدان دید گستردهتری دارند و گرافیکهای مجازی فضای بیشتری از لنزها را پوشش میدهند.
اشپیگل قیمت این عینکها را فاش نکرد؛ اما اشاره کرد که قیمت آنها از ۳,۴۹۹ دلار ویژن پرو اپل کمتر خواهد بود؛ اما پیشبینی میشود کهگرانتر از عینکهای ۳۰۰ دلاری ریبن متا باشند. مدیرعامل اسنپ افزود که نسخه سال آینده بهجای «Spectacles» فقط «Specs» نام خواهد داشت.

بازار عینکهای واقعیت افزوده هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما بهزودی به بلوغ خواهد رسید. شرکت متا قصد دارد امسال عینکی با نمایشگر Heads-up معرفی کند. گوگل نیز پروژه عینکهای هوشمند خود را با نسخهای از اندروید مجهز به جمنای که در قابهایی از برندهایی چون Warby Parker قرار گرفته، دوباره از سر گرفته است. اپل نیز همچنان روی عینکهای واقعیت افزوده خود کار میکند.
اشپیگل میگوید اسنپ تاکنون ۳ میلیارد دلار برای Spectacles هزینه کرده است؛ رقمی که در مقایسه با سرمایهگذاری شرکتهایی همچون متا ناچیز است. بااینحال، وی بر این باور است که برگبرنده اسنپ وجود ۴۰۰ هزار نفر توسعهدهنده فعال در ساخت لنزهای واقعیت افزوده برای اسنپچت است؛ اپلیکیشنی که در آستانه رسیدن به یکمیلیارد نفر کاربر ماهانه قرار دارد. او روی همین لنزها که اکنون به قابلیتهای پیچیدهتری ازجمله ویژگیهای چندنفره و هوش مصنوعی مجهزند، بهعنوان وجه تمایز Specs Snap با سایر عینکهای واقعیت افزوده حساب باز کرده است.
اسنپ با OpenAI و گوگل همکاری کرده است تا توسعهدهندگان بتوانند از مدلهای این شرکتها برای ساخت لنز استفاده کنند. کاربران نیز خواهند توانست ازطریق Specs و بهلطف چتبات MyAI اسنپ با این مدلها صحبت کنند. توسعهدهندگان میتوانند با کمک هوش مصنوعی بفهمند کاربر چه چیزی را مشاهده میکند، بدون اینکه فیلمبرداری از عینک جایی روی سرور ذخیره شود. اشپیگل این نکته را گامی مهم در حفظ حریم خصوصی میداند.
در همین حال، سیستم «هوش فضایی» اسنپ از مدلهای هوش مصنوعی برای درک آن چیزی استفاده میکند که ازطریق دوربینها دیده میشود و کارهایی مانند آموزش بازی بیلیارد را میتواند انجام دهد. افزونبراین، اسنپ با شرکت Niantic Spatial که اخیراً از توسعهدهنده Pokémon Go منشعب شده، همکاری میکند تا نسل بعدی نقشه هوش مصنوعی را بسازد. این نقشه پایهای برای درک و مسیریابی و تعامل عینکهای واقعیت افزوده و دستیارهای هوش مصنوعی با دنیای واقعی خواهد بود.
به نقل از ورج، درحالیکه متا با عینکهای هوشمند ریبن موفقیت اولیهای کسب کرده، بازار عینکهای واقعیت افزوده مجهز به نمایشگر هنوز اثباتنشده است. اشپیگل میداند که سطح توقعات زیاد است و باید ثابت کند دستگاهی ارائه داده که مردم حاضرند آن را بخرند؛ حتی اگر خودش اذعان میکند که عینکهای واقعیت افزوده فعلاً نمیتوانند جایگزین کامل گوشیهای هوشمند شوند. بااینحال، او معتقد است فرصت بازار برای این نوع عینکها از عینکهای هوشمند بدون نمایشگر بزرگتر است.