شرکت یاماها علیرغم توقف عرضه مدل Niken GT در بازار ایالات متحده، همچنان به توسعه این موتورسیکلت سهچرخ منحصربهفرد و هوشمند در اروپا ادامه میدهد.
به گزارش تکناک، بر اساس اسناد و پتنتهای جدیدی که به تازگی در دفتر ثبت اختراعات اروپا به ثبت رسیده، این موتورسیکلت وارد مرحلهای تازه از هوشمندی و ایمنی شده است. نسل آینده Niken GT قرار است به مجموعهای از فناوریهای پیشرفته در حوزه کنترل حرکتی و ایمنی تجهیز شود و در عین حال، پتنتهای منتشرشده، چشمانداز گسترش محصولات سهچرخ یاماها را ترسیم میکنند.
فهرست مطالب
سامانههای نوین ضد واژگونی و شناسایی برخورد
بخش قابل توجهی از پتنتهای ثبتشده به ساختار فنی محور جلوی Niken GT مربوط میشود؛ ساختاری که با بهرهگیری از دو چرخ جلو با قابلیت متمایل شدن، طراحی شده است و عملکردی خاص در پیچها ارائه میدهد. شرکت یاماها در طراحی جدید، قصد دارد به جای موتور یکپارچه فعلی، از دو موتور مستقل برای چرخهای جلو استفاده کند. این تحول، کنترل دقیقتر زاویه خم شدن و چسبندگی را به دنبال خواهد داشت و عملکرد دینامیکی موتورسیکلت را به طرز محسوسی ارتقا میدهد.
در کنار این تغییر مکانیکی، حسگرهایی برای پایش زاویه انحراف، سرعت حرکت و شتاب زاویهای در نظر گرفته شدهاند. اطلاعات جمعآوریشده از این حسگرها، امکان پیادهسازی سیستم «ضد واژگونی» را فراهم میکند؛ سیستمی که در پیچهای تند و هنگام حرکت سریع، به پایداری بیشتر وسیله کمک میکند و ایمنی را افزایش میدهد.
علاوه بر این، یاماها در این پتنتها به توسعه سامانه شناسایی برخورد از جلو نیز اشاره کرده است. هرچند جزئیات کامل این سامانه مشخص نیست، اما شواهد حاکی از آن است که یاماها در حال بررسی استفاده از فناوری رادار و دوربین مشابه مدل +Tracer 9 GT، در Niken GT آینده است. اگر این سیستم به طور کامل پیادهسازی شود، میتوان انتظار داشت که قابلیتهایی مانند: کنترل توقف در سربالایی، سیستم ترمز یکپارچه، هشدار نقطه کور و کروز کنترل تطبیقی نیز به تجهیزات این موتورسیکلت اضافه شود.







چشماندازی فراتر از موتورسیکلت
شرکت یاماها در یکی از پتنتهای مجزا، با اشاره به جعبهدنده Y-AMT، به احتمال استفاده از فناوری چرخهای متمایلشونده در وسایلی غیر از موتورسیکلت اشاره کرده است. در متن این پتنت آمده است:
«وسیله متمایلشونده محدود به موتورسیکلت نیست و میتواند برای نمونه، یک وسیله نقلیه موتوری سهچرخ نیز باشد. این وسیله ممکن است دارای دو چرخ جلو و یک چرخ عقب، یا یک چرخ جلو و دو چرخ عقب باشد.»
این جمله، گمانهزنیها درباره احتمال ساخت یک وسیله جدید سهچرخ توسط یاماها را تقویت کرده است؛ وسیلهای که میتواند مشابه تریکهای سهچرخ هارلی دیویدسون یا حتی رقیبی برای Polaris Slingshot باشد. اگر این ایده به مرحله اجرا برسد، یاماها وارد حوزهای تازه در طراحی و تولید وسایل نقلیه خاص خواهد شد.
پیشرانه قدرتمند CP3 موتورسیکلت سهچرخ یاماها
در حالی که پتنتهای اخیر بر نوآوریهای فنی و سامانههای هوشمند تمرکز دارند، انتظار میرود که یاماها همچنان از پیشرانه سه سیلندر CP3 خود در مدل آینده Niken GT استفاده کند. این موتور که در مدلهای دیگری مانند MT-09، XSR900 و Tracer 9 نیز حضور دارد، یکی از گزینههای مطمئن و پرفروش شرکت محسوب میشود. این پیشرانه دوربالا با توان خروجی در دور ۱۰ هزار و گشتاور اوج در دور ۷ هزار در دقیقه، با گیربکس شش سرعته و زنجیر، نیرو را به چرخ عقب منتقل میکند.
مشخصات فنی پیشرانه موتورسیکلت سهچرخ یاماها
مشخصه | مقدار |
آرایش سیلندر | سه سیلندر خطی، خنکشونده با مایع |
حجم پیشرانه | ۸۹۰ سیسی |
قطر × کورس پیستون | ۷۸.۰ × ۶۲.۱ میلیمتر |
نسبت تراکم | ۱۱.۵:۱ |
گشتاور | ۶۷ پوند-فوت |
سامانه روغنکاری | کارتر مرطوب |
سامانه سوخترسانی | انژکتوری |
جعبهدنده | ۶ سرعته با مش دائم |
نوع کلاچ | چندصفحهای خیس |
مصرف سوخت | ۴۰.۵ مایل بر گالن (معادل ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) |
شرکت یاماها با توسعه نسل آینده Niken GT نهتنها به دنبال تقویت جایگاه خود در بازار موتورسیکلتهای خاص و فناورانه است، بلکه زمینهساز ورود به دستهای جدید از وسایل نقلیه سهچرخ نیز شده است؛ حرکتی که میتواند شکل تازهای به آینده حملونقل شخصی بدهد.