شرکتی چینی به نام بتاولت اخیراً اعلام کرده که در حال کار روی توسعه نوعی باتری اتمی است که برای استفاده در دستگاههای تلفنهمراه مناسب خواهد بود.
بهگزارش تکناک و بهنقل از وینفیوچر، شرکت بتاولت تکنولوژی اولین نمونه باتری اتمی خود به نام BB100 را معرفی کرده است. ابعاد این باتری ۱۵ در ۱۵ در ۵ میلیمتر است و گفته میشود که میتواند ۱۰۰ میکرووات برق تولید کند.
در دو سال آینده، این شرکت قصد دارد فناوری خود را توسعه دهد و باتریهای کوچکتری بسازد که میتوانند یک وات قدرت تولید کنند. این باتریها امکان ترکیبشدن بهصورت مدولار را دارند تا بتوانند نیازهای مربوط به قدرت بیشتر را برآورده سازند.
این باتریهای اتمی با استفاده از فرایند تجزیه رادیواکتیو برای تولید انرژی کار میکنند. استفاده از این فناوری در سایر بخشها بهدلیل خطرات مرتبط با مواد رادیواکتیو مانند پلوتونیم تابهحال محدود بوده است. یکی دیگر از مشکلات موجود درزمینه باتریهای اتمی این است که یا بسیار بزرگ بودهاند و یا قدرت کافی برای کاربردهای مدنظر را نداشتهاند.
باوجوداین، شرکت بتاولت در حال توسعه نسخهای خاص از باتری است که از لایه الماس مصنوعی و ایزوتوپ نیکل ۶۳ در حال تجزیه استفاده میکند. این شرکت ادعا میکند که از این سیستم تشعشعی به بیرون درز نمیکند و ماده شیمیایی سمی تولید نمیشود. دلیل این ادعا آن است که نیکل ۶۳ در طول فرایند تجزیه به مس تبدیل میشود. این فناوری ممکن است نویدبخش کاربردهای امنتر و کارآمدتر در زمینه باتریهای اتمی باشد.
باتری توسعهیافته بهدست بتاولت پاسخگوی نیازهای انرژی دستگاههایی نظیر حسگرها و پهپادهای کوچک و میکروباتها است. علاوهبراین، ادعا میشود که این باتری هستهای در حالت شارژشده میتواند برای مدت ۵۰ سال باقی بماند و قابلیت کارکردن مطمئن را در دامنه دمایی وسیعی از ۶۰- تا ۱۲۰ درجه سلسیوس ارائه میدهد. این ویژگیها میتوانند امکان استفاده گستردهتر از این نوع باتریها را در محیطها و کاربردهای متنوع فراهم آورند.
اغلب درباره پیشرفتهای جدید در فناوری باتری خبرهایی میشنویم؛ اما کم پیش میآید که این نوآوریها را در محصولات تجاری بهطور گسترده مشاهده کنیم. یکی از کاربردهای موفق فناوری باتریهای پیشرفته، در ضربانسازها است. باوجوداین، ضربانسازها معمولاً در محیطهایی قرار نمیگیرند که درمعرض افتادن یا سایر عوامل آسیبزا باشند.
این در حالی است که در محصولات تجاری روزمره مانند تلفنهای همراه یا پهپادها، کاربردها میتواند بسیار متفاوت باشد و مسائل ایمنی و دوام در شرایط دشوارتری قرار دارند. بنابراین، گذار از نمونههای اولیه و پروتوتایپها به کاربردهای تجاری گسترده ممکن است دشواریها و مشکلات خاص خود را داشته باشد.