انویدیا قصد دارد تراشههای مبتنیبر معماری Arm را برای کامپیوترهای شخصی در سپتامبر ۲۰۲۵ و برای مصارف تجاری در سال ۲۰۲۶ روانه بازار کند.
به گزارش تکناک، انویدیا قصد دارد در سپتامبر ۲۰۲۵ تراشههای مبتنیبر معماری Arm خود را برای کامیپوترهای شخصی مصرفکنندگان روانه بازار کند. این اقدام بخشی از برنامه گستردهتر انویدیا برای ورود به بازار کامیپوترهای شخصی با پلتفرمهای قدرتمند است که نهتنها شامل تراشههای CPU و GPU اختصاصی میشود؛ بلکه قرار است از طراحیها و فناوریهای انحصاری انویدیا برای ارائه کارایی و عملکرد برتر بهره بگیرد. عرضه تجاری این پلتفرمها نیز در مارس ۲۰۲۶ انجام خواهد شد.
فهرست مطالب
مشخصات و هدفگذاری پلتفرم جدید
طبق گزارش دیجیتایمز، این پلتفرم که با هدف استفاده در سیستمعامل ویندوز طراحی شده، بهویژه برای بخشهای ممتاز بازار کامیپوترهای شخصی در نظر گرفته شده است و از CPU و GPU انویدیا بهرهمند خواهد بود. علاوهبر آن، نقشه راه انویدیا نشان میدهد که این شرکت در حال توسعه پلتفرمهایی برای کامیپوترهای شخصی است که هم بهصورت داخلی و هم در قالب همکاری با مدیاتک طراحی شدهاند.
زمانبندی عرضه و برنامههای آینده
در این گزارش، اشاره شده است که انویدیا قصد دارد پلتفرم Arm مبتنیبر CPU و GPU خود را برای مصرفکنندگان در سپتامبر ۲۰۲۵ معرفی کند. بااینحال، زمان دقیق عرضه تجاری آن به مارس ۲۰۲۶ موکول شده است. هنوز مشخص نیست که انویدیا در این برنامه دو پلتفرم مجزا برای مصرفکنندگان و کسبوکارها معرفی یا پلتفرمی مشترک با زمانبندی عرضه متفاوت را عرضه خواهد کرد.
موقعیت رقابتی و فرصتهای بازار
تامزهاردور مینویسد که کارشناسان زنجیره تأمین بر این باورند انویدیا با بهرهگیری از تخصص و تجربه خود در بازار سرورهای هوش مصنوعی و GPUهای مستقل، میتواند موقعیت مستحکمی برای ورود به بازار کامیپوترهای شخصی بهدست آورد. این شرکت با پردازندههای گریس (Grace) و پردازندههای تگرا (Tegra) خود تجربه موفقی در بازارهای مشابه کسب کرده است که میتواند بهعنوان پشتوانهای برای ورود به بازار کامیپوترهای شخصی Arm باشد.
این تراشهها میتوانند در کامیپوترهای شخصی میانرده و بالارده استفاده شوند. برای رقابت با شرکتهایی همچون AMD و اینتل و کوالکام، انویدیا باید پردازندهای پیشرفته با گرافیک داخلی طراحی کند. انتظار میرود که چنین پردازندهای بهعنوان سیستم-روی-چیپ (SoC) ارائه شود و در برخی از بخشهای بازار با تراشههای دیمنسیتی مدیاتک نیز رقابت کند.
تراشههای Arm برای گیمرها؛ مشکلی جدید برای انویدیا
انویدیا ممکن است در آینده CPU قدرتمند و بهینهسازیشدهای برای بازی و GPU مستقلی را عرضه کند تا بهعنوان پلتفرمی برای گیمرها ارائه شود. در این صورت، انویدیا باید اطمینان حاصل کند که بازیهای جدید با پردازنده Arm آن سازگاری دارند و از ویژگیهای خاص این تراشهها پشتیبانی میکنند. با توجه به همکاری نزدیک انویدیا با توسعهدهندگان بازی، احتمالاً این شرکت میتواند سازگاری با دهها عنوان محبوب بازی را تضمین کند. باوجوداین، هنوز مشخص نیست که آیا این پلتفرم جدید میتواند گیمرها را به خود جذب کند یا خیر.
تجربه قبلی انویدیا و تلاش برای رقابت با غولهای پردازشی
ورود انویدیا به بازار کامیپوترهای شخصی مبتنیبر Arm نشاندهنده علاقه طولانیمدت این شرکت برای رقابت با AMD و اینتل در این حوزه است. این نخستینباری نیست که انویدیا تلاش میکند در بخش کامیپوترهای شخصی Arm فعالیت کند.
در سال ۲۰۱۱، مایکروسافت با معرفی سیستمعامل Windows RT و پلتفرم Windows on Arm (WOA) که از پردازندههای انویدیا و کوالکام و Texas Instruments بهره میگرفت، سعی کرد بازار کامیپوترهای شخصی Arm را تقویت کند. بااینهمه، پروژه مذکور بهدلیل مشکلات طراحی در دستگاه سرفیس و ناسازگاریهای سیستمعامل Windows RT با شکست مواجه شد و در نهایت، انویدیا توسعه پردازندههای تگرا را متوقف کرد.
پایان انحصار کوالکام و بازشدن درها برای انویدیا
در اواسط دهه ۲۰۱۰، کوالکام با دریافت انحصار Windows on Arm که بعدها بهعنوان Windows on Snapdragon شناخته شد، توانست چند نسل از کامیپوترهای همیشه متصل (ACPCs) را عرضه کند. بااینحال بهدلیل مشکلات سازگاری و عملکرد، نتوانست جایگاهی در بازار کسب کند. با عرضه اسنپدراگون ایکس الیت، کوالکام اکنون عملکرد و سازگاری بهتری در اختیار کاربران قرار میدهد.
دراینمیان، گزارشها نیز نشان میدهد که انحصار کوالکام بر Windows on Arm رو به پایان است. این امر فرصتی برای سایر شرکتها ازجمله AMD و انویدیا و مدیاتک بهوجود آورده است تا به این بازار وارد شوند. بهطور کلی، اگر برنامههای انویدیا با موفقیت پیش برود، ورود این شرکت به بازار کامیپوترهای شخصی Arm میتواند تحولی در رقابت میان غولهای پردازشی و بازیگران اصلی این صنعت ایجاد کند.