شرکت OpenAI در حال عرضه قابلیت Fine Tune است که به مشتریان شرکتی اجازه می دهد از داده های شرکت خود برای سفارشی کردن قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی این شرکت یعنی، GPT-4o استفاده کنند.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، و به نقل از بلومبرگ ، این حرکت در حالی صورت می گیرد که استارتاپ ها با رقابت فزاینده ای برای محصولات هوش مصنوعی خود برای کسب و کار مواجه هستند و کسب و کارها تحت فشار رو به رشدی برای نشان دادن دستاوردهای سرمایه گذاری در هوش مصنوعی قرار دارند.
شرکت OpenAI قصد دارد قابلیت سفارشی سازی Fine Tune ، که به طور کلی در صنعت هوش مصنوعی به عنوان تنظیم دقیق شناخته می شود، را امروز عرضه کند. تنظیم دقیق به مدل های هوش مصنوعی موجود اجازه می دهد تا بر روی اطلاعات اضافی در مورد یک نوع خاص از وظیفه یا حوزه موضوعی آموزش داده شوند.
به عنوان مثال، شرکتی که اسکیت بورد تولید می کند ممکن است یک مدل هوش مصنوعی را تنظیم دقیق کند تا بتوان از آن به عنوان یک چت بات خدمات مشتری استفاده کرد که قادر به پاسخگویی به سوالات در مورد چرخ ها و جزئیات مراقبت از یک تخته باشد.
قابلیت Fine Tune برای مدل پرچمدار OpenAI جدید است و تنظیم دقیق قبلاً در مدلهای GPT-4 یا نسخه قبلی آن وجود نداشته است. اما این شرکت به کاربران اجازه داده است تا بسیاری از مدلهای دیگر خود، از جمله GPT-4o mini، که نسخهای ارزانتر و سادهتر از GPT-4o است، را تنظیم دقیق کنند.
شرکتهای فناوری زیادی قابلیت سفارشیسازی مدلهای هوش مصنوعی را ارائه میدهند. OpenAI با تمرکز بر سادهسازی روند سفارشیسازی قدرتمندترین مدل خود، قصد دارد به مشتریان این امکان را بدهد که از طریق همکاری مستقیم با شرکت، به جای استفاده از سرویسهای خارجی یا محصولات با توان کمتر، مدلهای خود را بهینهسازی کنند. این روش، شرکتها را قادر میسازد تا با قدرت بیشتری از هوش مصنوعی بهره ببرند.
Olivier Godement، مدیر محصول API در شرکت OpenAI، اظهار داشت که هدف آنها کاهش موانع، اصطکاک، و میزان کار لازم برای شروع سفارشیسازی مدلهای هوش مصنوعی است. این تمرکز به مشتریان کمک میکند تا به راحتی و با کارایی بیشتر از تواناییهای هوش مصنوعی استفاده کنند.
برای تنظیم دقیق یک مدل، مشتریان باید داده های خود را در سرورهای OpenAI آپلود کنند. جان آلارد، مهندس نرم افزار OpenAI که روی سفارشی سازی کار می کند، می گوید که آموزش به طور متوسط یک یا دو ساعت طول می کشد. آلارد گفت که در ابتدا کاربران فقط قادر خواهند بود مدل را با داده های مبتنی بر متن تنظیم دقیق کنند، نه تصاویر یا محتوای دیگر.