اسپاتیفای از قابلیت جدید ساخت پلیلیست با هوش مصنوعی، که به کاربران اجازه میدهد تا با فرمانهای نوشتاری پلیلیست بسازند، رونمایی کرد.
به گزارش تکناک،این قابلیت در ابتدا برای کاربران اندروید و آیفون در انگلستان و استرالیا در دسترس قرار خواهد گرفت و در ماههای آینده بهبود پیدا میکند.
اسپاتیفای می گوید علاوه بر درخواستهای استاندارد ایجاد لیست پخش، مانند موارد مبتنی بر ژانر یا دوره زمانی، استفاده از هوش مصنوعی به این معنی است که مردم میتوانند لیستهای پخش سفارشی بیشتری را درخواست کنند. متنهای درخواستی میتوانند به هر چیزی اشاره داشته باشند، مثل مکانها، حیوانات، فعالیتها، شخصیتهای فیلم، رنگها یا ایموجیها. با این حال، این شرکت اشاره میکند که بهترین پلیلیستها با متنهایی ساخته میشوند که ترکیبی از ژانرها، احساسات، هنرمندان و دهههای مختلف را داشته باشند.
اسپاتیفای همچنین از درک خود نسبت به سلیقه کاربران برای شخصیسازی پلیلیستهایی که با این قابلیت میسازد، استفاده میکند.
بعد از اینکه پلیلیست ساخته شد، سپس کاربران میتوانند از هوش مصنوعی برای بازبینی و بهبود نتیجه نهایی با دستورهایی مثل «کمتر شاد» یا «پاپ بیشتر» استفاده کنند. همچنین کاربران میتوانند با کشیدن انگشت به چپ، هر آهنگی را از پلیلیست حذف کنند.
اسپاتیفای میگوید که از مدلهای زبان بزرگ (LLM) برای درک خواسته کاربر استفاده میکند. سپس اسپاتیفای از تکنولوژی شخصیسازی خودش (اطلاعاتی که درمورد تاریخچه و ترجیحات شنونده دارد)برای تکمیل درخواست و ساختن یک پلیلیست شخصی با هوش مصنوعی برای کاربر استفاده میکند.
سایت تککرانچ برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۳ گزارش داد که اسپاتیفای در حال توسعه پلیلیستهای هوش مصنوعی است، زمانی که مهندسان معکوس کریس مسینا و الساندرو پالوزی اسکرینشاتهایی از کد برنامه اسپاتیفای به اشتراک گذاشتند که به پلیلیستهای هوش مصنوعی «بر اساس متنهای شما» اشاره داشت.
اسپاتیفای در آن زمان از اظهار نظر در مورد این یافته خودداری کرد و گفت که در مورد ویژگیهای جدید احتمالی اظهار نظری نخواهد کرد. با این حال، در دسامبر ۲۰۲۳، این شرکت تأیید کرد که پس از انتشار ویدیویی از این ویژگی در تیک تاک که کاربر اسپاتیفای آن را «چتجیپیتی اسپاتیفای » توصیف کرد، در حال آزمایش ایجاد لیست پخش مبتنی بر هوش مصنوعی است.
این ویژگی در تب «Your Library» در برنامه اسپاتیفای با ضربه زدن روی دکمه مثبت (+) در بالا سمت راست صفحه یافت میشود. یک منوی پاپآپ با نمایش لیست پخش هوش مصنوعی به عنوان یک گزینه جدید در کنار گزینههای موجود «لیست پخش» و «ترکیب» ظاهر میشود.
اگر شنوندهای نمیتواند به هیچ پیشنهادی فکر کند، اسپاتیفای پیشنهاداتی را برای شروع به کار به کاربران ارائه میدهد، مانند «با موسیقی الکترونیکی بدون کلام در محل کار تمرکز کنید»، «سکوت را با موسیقی پسزمینه کافه پر کنید»، «با آهنگهای سرگرمکننده، پرانرژی و مثبت هیجانزده شوید» یا «یک ژانر خاص مانند ویچ هاوس را کشف کنید» و بسیاری دیگر.
برای ذخیره لیست پخش هوش مصنوعی، روی دکمه «ایجاد» ضربه بزنید تا آن را به کتابخانه اضافه کنید.
این شرکت خاطرنشان میکند که هوش مصنوعی محدودیتهایی دارد و به درخواستهای توهینآمیز یا آنهایی که روی رویدادهای جاری یا برندهای خاص تمرکز دارند پاسخ نخواهد داد.
اسپاتیفای ماههاست برای بهبود سرویس استریم خود روی فناوری هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکند. با راهاندازی دیجی هوش مصنوعی که سال گذشته به طور جهانی گسترش یافت، این شرکت از ترکیبی از فناوریهای Sonantic و OpenAI برای ایجاد یک نسخه مصنوعی از صدای رئیس مشارکتهای فرهنگی اسپاتیفای ، خاویر «ایکس» جرنیگان، استفاده کرد که انتخابهای آهنگهای شخصیسازیشده را به کاربر معرفی میکند. اسپاتیفای سال گذشته اعلام کرد که برای درک بهتر آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی و مدلهای زبان بزرگ، روی تحقیقات داخلی سرمایهگذاری میکند.
مدیرعامل، Daniel Ek، همچنین به سرمایهگذاران در مورد راههای دیگری که اسپاتیفای میتواند از هوش مصنوعی استفاده کند، از جمله خلاصه کردن پادکستها، ایجاد تبلیغات صوتی تولیدشده توسط هوش مصنوعی و موارد دیگر، اشاره کرده است. این شرکت همچنین به استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای شبیهسازی صدای میزبان پادکست برای تبلیغات خواندهشده توسط میزبان نگاه کرده است.
پیش از لیستهای پخش هوش مصنوعی، اسپاتیفای ویژگی مشابهی به نام Niche Mixes را راهاندازی کرد که به کاربران امکان میداد با استفاده از درخواستها لیستهای پخش شخصیسازیشده ایجاد کنند، اما این محصول از فناوری هوش مصنوعی استفاده نمیکرد و از نظر درک زبان محدودتر بود.