شرکت پورشه با معرفی مدل جدید Macan GTS تمام برقی خود با ویژگیهای عملکردی برجسته و طراحی منحصربهفرد، استانداردهای جدیدی را برای چابکی و دینامیک رانندگی تعیین کرده است.
به گزارش تکناک، پورشه با معرفی این نسخه کاملاً جدید، گام دیگری در مسیر الکتریکیسازی محصولات خود برداشته و نشان داده است که دوران موتورهای احتراق داخلی در خانواده Macan به پایان نزدیک میشود. این مدل نهتنها جایگزین نسخههای بنزینی خواهد شد، بلکه به عنوان یکی از پیشرفتهترین کراساوورهای برقی پورشه، تعریفی تازه از عملکرد، طراحی و تجربه رانندگی ارائه میدهد.

به گفته این شرکت، فروش نسخه الکتریکی Macan از ابتدای سال تاکنون از مدل بنزینی پیشی گرفته است. بخشی از این موفقیت به دلیل توقف فروش مدلهای مجهز به موتور ICE در اتحادیه اروپا است. شرکت پورشه تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۶ تولید جهانی مدلهای بنزینی را به طور کامل متوقف کند. البته یک کراساوور جدید با موتور احتراق داخلی و نامی متفاوت نیز در دست توسعه قرار دارد، اما عرضه آن تا سال ۲۰۲۸ انجام نخواهد شد. در این فاصله، کارخانه Zuffenhausen تمرکز خود را بر گسترش ناوگان خودروهای الکتریکی گذاشته و با معرفی نسخه جدید Macan GTS، تنوع این خانواده را به پنج مدل رسانده است.

نسخه جدید Macan GTS Electric در جایگاهی میان مدلهای 4S و Turbo قرار میگیرد و همان موتور الکتریکی نسخه توربو را در خود جای داده است. خروجی ترکیبی این موتور به ۵۰۹ اسب بخار میرسد، که با فعال شدن حالت Launch Control تا ۵۶۳ اسب بخار افزایش مییابد. گشتاور عظیم ۹۵۴ نیوتنمتر، شتابی تقریباً لحظهای ایجاد میکند و این کراساوور را تنها در ۳.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. هرچند نسخه Turbo هنوز عنوان سریعترین مدل خانواده را با نیمثانیه برتری حفظ کرده است، اما عملکرد GTS نیز در سطحی است که کمتر خودروی برقی همردهای میتواند به آن نزدیک شود.
شرکت پورشه در طراحی فنی این مدل توجه ویژهای به دینامیک رانندگی داشته است. از همان ابتدا، بسته Sport Chrono Package، سیستم Torque Vectoring Plus و تعلیق بادی مخصوص GTS بهصورت استاندارد روی خودرو نصب شدهاند. این نسخه پایینترین مرکز ثقل را میان تمام مدلهای الکتریکی Macan دارد و امکان سفارش سیستم فرمانپذیری محور عقب نیز برای بهبود چابکی فراهم است. همچنین پورشه سیستم کمکفنرها و میلتعادلها را بازطراحی کرده است تا تعادل بین راحتی روزمره و هیجان رانندگی اسپرت را به سطحی جدید برساند.

از نظر طراحی، Macan GTS Electric وفادار به سنت مدلهای GTS باقی مانده است. جزئیات بیرونی مشکیرنگ، چراغهای جلو و عقب دودی و سپرهای بازطراحیشده، جلوهای اسپرت و تهاجمی به خودرو بخشیدهاند. شرکت پورشه بسته طراحی جدیدی با نام Sport Design Package را بهصورت استاندارد عرضه کرده است، که شامل سپرهای بازنگریشده جلو و عقب است. این بسته ابتدا مخصوص مدل GTS خواهد بود، اما از تابستان ۲۰۲۶ به سایر نسخههای الکتریکی Macan نیز اضافه میشود.
در نمای جانبی، پنلهای تقویتشده و خطوط عضلانیتر بدنه به وضوح GTS را از سایر نسخهها متمایز میکند. رنگ جدید Lugano Blue نیز به پالت رنگی اضافه شده است و در کنار رنگهای Carmine Red و Chalk جلوهای خاص به خودرو میبخشد. خریداران میتوانند از میان ۱۵ رنگ استاندارد یا حدود ۶۰ رنگ اختصاصی از طریق برنامه Porsche Exclusive Manufaktur انتخاب کنند. چرخهای ۲۱ اینچی استاندارد نیز با نمونههای ۲۲ اینچی رنگ Anthracite Gray قابل جایگزینی هستند تا ظاهر خودرو بیشازپیش لوکس و اسپرت شود.
در فضای داخلی نیز پورشه همان فلسفه «شخصیسازی بیحد» را دنبال کرده است. بسته جدید GTS Interior Package به خریداران اجازه میدهد دوختهای رنگی متضاد را با رنگ بدنه هماهنگ کنند. این بسته در سه ترکیب رنگی Carmine Red، Slate Gray Neo و Lugano Blue قابل سفارش است. لوگوی GTS روی فرمان و پشت آمپر حک شده است و تزئینات فیبرکربنی، حس اسپرت کابین را دوچندان میکند. این بسته صرفاً در ترکیب با تریم داخلی فیبرکربن قابل انتخاب است تا فضای کابین با شخصیت بیرونی خودرو هماهنگ بماند.

در زمینه فناوری و امکانات، پورشه با حفظ سنت خود، تمرکز زیادی بر جزئیات و کیفیت مواد بهکاررفته داشته است. سیستم اطلاعات و سرگرمی پیشرفته، نمایشگر دیجیتالی با رابط کاربری مخصوص مدلهای الکتریکی و امکاناتی مانند Porsche Drive Mode Selector، تجربهای کاملاً مدرن و هوشمند را برای راننده فراهم میکند.
شرکت پورشه از هماکنون سفارش مدل Macan GTS Electric را در بازار آمریکا آغاز کرده است. قیمت پایه این خودرو ۱۰۳,۰۰۰ دلار اعلام شده، که تنها ۶,۵۰۰ دلار کمتر از نسخه پرقدرت Turbo با توان ۶۳۰ اسب بخار است. برای مقایسه، مدل ششسیلندر بنزینی Macan GTS که نخستینبار حدود یک دهه پیش معرفی و بعدها بهروزرسانی شد، ۱۰ هزار دلار ارزانتر از نسخه فعلی بود. با وجود این، پورشه معتقد است که با در نظر گرفتن توان بیشتر، فناوریهای جدید و سطح بالای تجهیزات، قیمت جدید کاملاً منصفانه است. تحویل نخستین سری خودروها از بهار سال آینده آغاز خواهد شد.

به این ترتیب، Macan GTS Electric نهتنها یک نسخه جدید از یک کراساوور محبوب است، بلکه نمادی از گذار پورشه به دوران الکتریکی محسوب میشود. ترکیب قدرت، طراحی، فناوری و اصالت رانندگی در این مدل، نشان میدهد که پورشه قصد ندارد در مسیر تحول به دنیای برقی، چیزی از جذابیت و هیجان رانندگی کم کند. این خودرو پلی میان گذشته پرشور موتورهای بنزینی و آینده تمامالکتریکی برند پورشه است؛ آیندهای که با Macan GTS Electric آغاز شده است.