گروهی از متخصصان خودروسازی، مدل کلاسیک رنو 5 GTL از دهه ۱۹۷۰ را با استفاده از فناوریهای پیشرفته، به یک خودروی برقی مدرن تبدیل کردهاند.
به گزارش تکناک، این بازسازی، ضمن حفظ جذابیت نوستالژیک خودرو، آن را به فناوریهای آینده مجهز کرده است. یکی از شاخصترین جلوههای این تلفیق، صفحهنمایش دیجیتالی ابزارها است که بهطور اختصاصی برای این پروژه طراحی و ساخته شده است.
این پروژه جاهطلبانه حاصل همکاری چندین متخصص در صنعت خودروسازی است. شرکت Incari، که در توسعه رابطهای نوین انسان و ماشین (HMI) تخصص دارد، مسئولیت طراحی داشبورد دیجیتال را بر عهده داشته است. از سوی دیگر، 2CV Méhari Club Cassis با ارائه راهکارهایی برای حفظ اصالت طراحی کلاسیک خودرو نقش مهمی ایفا کرده و L2Concept نیز به بهبود جلوههای بصری این مدل پرداخته است.

یکی از ویژگیهای برجسته این بازسازی رنو 5، داشبورد کاملاً بازطراحیشده آن است. در این نسخه، سرعتسنج آنالوگ سنتی جای خود را به یک نمایشگر دیجیتال سفارشی داده است که توسط پلتفرم توسعه HMI شرکت Incari، یعنی Incari Studio، طراحی شده است. رانندگان میتوانند بین نمای کلاسیک آنالوگ و رابط دیجیتال مدرن جابهجا شوند و تنها با لمس یک صفحه، فضای نوستالژیک دهه ۷۰ را تجربه کنند.
تبدیل یک خودروی بنزینی کلاسیک به یک مدل برقی، چالشی پیچیده است. در این فرآیند، تیم سازنده ناگزیر بود تا اجزای مدرن سیستم برقی را بدون خدشه به طراحی نمادین رنو یکپارچه کند. این تغییرات شامل جایگزینی موتور احتراق داخلی با یک موتور برقی، ارتقای سیستمهای ترمز و تعلیق برای بهبود عملکرد، و بازطراحی فضای داخلی با صندلیهای اسپرت و رنگآمیزی جدید بوده است.


سلسو آلبوکرکی، مدیرعامل Incari Labs، در این زمینه اظهار داشت: «پلتفرم توسعه Incari به ما این امکان را داد که بازسازی مدل رنو 5 را با حفظ هویت اصلی آن انجام دهیم. این سیستم ضمن حفظ ظاهر و حس تجهیزات کلاسیک، نمایشگرهایی را ارائه کرده است که مهندسان رنو در دهه ۱۹۷۰ حتی تصور آن را هم نمیکردند. ما در چارچوب یک پروژه سفارشی، با زمان محدود و بودجه مشخص، موفق شدیم یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته برای راننده طراحی کنیم که کاملاً با این کلاسیک مدرنشده هماهنگ است.»
این پروژه نمونهای بارز از روند رو به رشد بازسازی مدرن است؛ رویکردی که در آن خودروهای کلاسیک با استفاده از فناوریهای نوین احیا و بهروز میشوند. این روند نشاندهنده تلفیق سنت و نوآوری است و راهکاری پایدار برای علاقهمندان خودروهای کلاسیک در دنیای مدرن به شمار میرود.