شرکت رنو با رونمایی از خودروی الکتریکی جدید خود به نام Renault 5 Turbo 3E با فناوری موتورهای درونچرخ (In-Wheel Hub Motors)، توجه علاقهمندان به دنیای خودرو را جلب کرده است.
به گزارش تکناک، این خودرو با قدرت ۵۵۵ اسببخار، طراحی الهامگرفته از خودروهای رالی دهههای گذشته و عملکرد خیرهکننده، یکی از خاصترین مدلهای تمامالکتریکی جهان به حساب میآید.
شرکت رنو به تازگی دو نمونه اولیه از مدل 5 Turbo 3E را به جزیره کورسیکا برد تا پیش از آغاز رالی تاریخی “Tour de Corse” تواناییهای این ماشین را به نمایش بگذارد. در این رویداد، خودرو با حرکات نمایشی، اسلایدهای طولانی و دوناتهای پرهیجان، تماشاگران را مجذوب خود کرد. این نمایش نهتنها قدرت خودرو را نشان داد، بلکه قابلیتهای کنترل گشتاور و چابکی موتورهای توکار را بهخوبی به رخ کشید.

در بیانیهای که شرکت رنو در خصوص این رویداد منتشر کرد، از مدل جدید خود با عبارت «ماشینی ساختهشده برای هیجان» یاد شد. این خودرو با توزیع وزن ۴۳ درصد در جلو و ۵۷ درصد در عقب، تعادلی مشابه خودروهای موتوروسط یا موتورعقب دارد و همین ویژگی سبب میشود که در پیچها و مسیرهای لغزنده، عملکردی دقیق و لذتبخش داشته باشد.
قلب تپنده خودروی Renault 5 Turbo 3E را دو موتور الکتریکی تشکیل میدهند، که درون چرخهای عقب نصب شدهاند. این ساختار منحصربهفرد باعث میشود تا هر چرخ بتواند به صورت مجزا نیروی خود را دریافت و تنظیم کند. چنین سیستمی امکان گشتاوربرداری دقیق (Torque Vectoring) را فراهم میکند، که نتیجه آن پایداری بالا و کنترل بهتر خودرو در مانورهای سریع است.



فناوری In-Wheel Hub Motors هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و خودروسازان زیادی در حال آزمایش آن هستند. در این فناوری، موتور بهجای آنکه در محور جلو یا عقب نصب شود، به صورت مستقیم درون چرخ قرار میگیرد تا انتقال نیرو بیواسطهتر و پاسخدهی سریعتر انجام شود. هرچند هنوز چالشهایی مانند: هزینه بالا و نیاز به طراحیهای اختصاصی وجود دارد، اما 5 Turbo 3E توانسته است نشان دهد که این فناوری در عمل تا چه اندازه کارآمد است.
ژولین سونیه (Julien Saunier)، راننده آزمایشی این خودرو در گفتوگویی عنوان کرد: «از شتاب بیوقفه ماشین حیرتزده شدم؛ حتی در سرعتهای بالا، افت قدرت وجود ندارد. ترمزها بسیار قدرتمند و درعینحال دقیق هستند و کنترل دریفتها کاملاً تحت اختیار راننده است. تجربهای پر از حسهای جدید و هیجانانگیز بود.»
خودروی Renault 5 Turbo 3E قرار است در سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه شود. تولید آن محدود به ۱۹۸۰ دستگاه خواهد بود و قیمت پایه آن حدود ۱۸۵ هزار دلار (۱۶۰ هزار یورو) اعلام شده است. با وجود اینکه ظاهر خودرو شباهتهایی با مدل اقتصادی Renault 5 E-Tech دارد، اما در واقع روی شاسی فیبرکربنی اختصاصی ساخته شده است و وزنی کمتر از ۱۴۵۰ کیلوگرم دارد.



این خودرو میتواند در ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به لطف سیستم الکتریکی ۸۰۰ ولتی، از شارژ فوقسریع ۳۳۰ کیلوواتی پشتیبانی میکند. باتری ۷۰ کیلوواتساعتی آن تنها در ۱۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ میشود و برد حرکتی آن بر اساس استاندارد WLTP بیش از ۴۰۰ کیلومتر (۲۴۸ مایل) اعلام شده است.
با وجود قیمت بالا که آن را به گرانترین خودروی تولیدی شرکت رنو تبدیل کرده، استقبال بازار از این مدل بسیار چشمگیر بوده است. تنها در روز نخست آغاز پیشفروش، بیش از ۵۰۰ رزرو رسمی برای این خودرو ثبت شد. پلتفرم انتخاب و شخصیسازی خودرو از سال آینده فعال میشود و خریداران میتوانند در سال ۲۰۲۷ سفارشهای خود را نهایی و اولین خودروها را دریافت کنند.
بهنظر میرسد که Renault 5 Turbo 3E فقط یک خودروی خاص و لوکس نیست، بلکه نماد ورود صنعت خودرو به مرحله تازهای است؛ مرحلهای که در آن فناوری موتورهای درونچرخ (In-Wheel Hub Motors) میتواند چهره خودروهای الکتریکی را دگرگون کند و استاندارد جدیدی از قدرت، دقت و لذت رانندگی را به نمایش بگذارد.