در سال ۲۰۲۴، کاهش دانلود اپلیکیشنها بهدلایل مختلفی مانند اشباع بازار و تغییرات در رفتار کاربران اتفاق افتاده است.
به گزارش تکناک، تازهترین گزارش شرکت تجزیهوتحلیل موبایل و هوش تجاری Appfigures نشان میدهد که تعداد دانلود اپلیکیشنها در سطح جهانی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. بااینحال، هزینههای مصرفکنندگان برای خرید اپلیکیشنها و بازیها در این سال شاهد رشد چشمگیری بوده است.
کاهش دانلود اپلیکیشنها در سطح جهانی
براساس این گزارش، تعداد دانلودهای جهانی اپلیکیشنها در سال ۲۰۲۴ به ۱۱۰ میلیارد رسید که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۲/۳ درصدی را نشان میدهد. این روند نزولی در اپ استور و گوگل پلی استور مشهود بوده است. دانلود اپلیکیشنهای iOS به ۲۸/۳ میلیارد رسید که کاهش ۱/۱ درصدی از سال گذشته را تجربه کرده است. این در حالی است که دانلود اپلیکیشنهای اندروید به ۸۱/۴ میلیارد رسید و افت ۲/۶ درصدی را نشان میدهد.
به نقل از اندرویدهدلاینز، در ایالات متحده نیز روند مشابهی مشاهده میشود. دانلود اپلیکیشنها از اپ استور با کاهش ۵/۳ درصدی به ۶/۱ میلیارد رسید و دانلودهای پلی استور نیز ۰/۷ درصد کاهش یافت و به ۴/۴ میلیارد رسید. بهطور کلی، دانلود اپلیکیشنها در ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۳/۴ درصدی به ۱۰.۶ میلیارد رسید.
رشد هزینههای مصرفکنندگان در اپلیکیشنها و بازیها
درحالیکه تعداد دانلود اپلیکیشنها کاهش یافته، هزینههای مصرفکنندگان در سطح جهانی برای خرید اپلیکیشنها و بازیها همچنان روند صعودی داشته است. در سال ۲۰۲۴، هزینههای جهانی مصرفکنندگان در اپ استور و پلی استور به ۱۲۷ میلیارد دلار رسید که نشاندهنده رشد ۱۵/۷ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۳ است. نکته جالب این است که تنها ۵ درصد از اپلیکیشنهای مبتنیبر اشتراک، ۴۸ درصد از کل درآمد اپلیکیشنها را در این دو استور به خود اختصاص دادهاند.
همچنین، ۱۳/۷ درصد از مجموع هزینههای مصرفکنندگان فقط از ۱۰ اپلیکیشن پربازده به دست آمده است که در مقایسه با سال گذشته (۱۲/۵ درصد) افزایش نشان میدهد. در این میان، اپ استور با ۹۲/۶ میلیارد دلار بیشترین سهم را از هزینههای مصرفکنندگان داشت و رشد ۲۴ درصدی در مقایسه با سال گذشته را تجربه کرد. در مقابل، پلی استور با کاهش ۱/۵ درصدی به ۳۵/۷ میلیارد دلار رسید.
تیکتاک؛ پربازدهترین اپلیکیشن در جهان
گزارش Appfigures نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴، تیکتاک بهعنوان پربازدهترین اپلیکیشن در سطح جهانی شناخته شده است. این اپلیکیشن با درآمد ۲/۵ میلیارد دلار از هر دو استور، بیشترین میزان هزینه مصرفکنندگان را ازآن خود کرده است. علاوهبر این، تیکتاک در ایالات متحده نیز درآمد ۱/۳ میلیارد دلاری را کسب کرده و به پربازدهترین اپلیکیشن این کشور تبدیل شده است.
درمجموع، این گزارش نشان میدهد که با وجود کاهش تعداد دانلودها در سطح جهانی، هزینههای مصرفکنندگان برای اپلیکیشنها و بازیها در حال افزایش است و اپلیکیشنهایی مانند تیکتاک با بهرهبرداری از این روند، به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهاند.