طراحی شیشه شفاف اپل طعنهها و تمسخر سامسونگ را بهدلیل شباهت به طراحیهای پیشین این شرکت و رابط Aero Glass ویندوز ویستا بهدنبال داشته است.
به گزارش تکناک، اپل بهتازگی طراحی جدید موسوم به شیشه شفاف (Liquid Glass) را برای تمام سیستمعاملهای خود معرفی کرده است. این طراحی که هم ازنظر ظاهری و هم ازنظر کارکرد، تغییرات درخورتوجهی بههمراه دارد، در سیستمعاملهای iOS 26 و macOS Tahoe 26 جلوهگر شده است. در این طراحی، از لایههایی از شیشه دیجیتال استفاده شده است که نور را بهصورت متفاوتی میشکنند. هرچند این جلوهها چشمنواز هستند، نمیتوان از این واقعیت گذشت که مایکروسافت پیشتر در ویندوز ویستا از طراحی مشابهی بهره برده بود.
سامسونگ نیز فرصت را غنیمت شمرد و بلافاصله با انتشار پستهایی طعنهآمیز در شبکه اجتماعی X، اپل را به استفاده از ایدههای تکراری متهم کرد. این شرکت کرهای ضمن اشاره به طراحی One UI 7، اعلام کرد که پیشتر از جلوههای شیشهای در رابط کاربری خود بهره گرفته است. درحالیکه ممکن است رویکرد فنی دو شرکت متفاوت باشد، شباهتهای بصری میان این رابطهای کاربری انکارکردنی نیست.
سامسونگ ضمن اشاره به ویژگیهای هوش مصنوعی معرفیشده در iOS 26 مانند ترجمه زنده در اپلیکیشنهای Messages و FaceTime و Phone، تأکید کرد که این قابلیتها نخستین بار در سری گلکسی S24 منتشر شده بودند و اکنون در دستگاههای بیشتری در دسترس قرار گرفتهاند.
غول فناوری کرهای افزودن قابلیتهایی همچون Workout Buddy به اپل واچ را کماهمیت دانست و مدعی شد که سالهاست از فناوری هوش مصنوعی در ساعتهای هوشمند خود استفاده میکند. بااینحال، کارشناسان معتقدند نحوه پیادهسازی اپل با سایر رقبا تفاوتهایی اساسی دارد و همین مسئله میتواند تجربه کاربری متفاوتی را رقم بزند.

به نقل از Wccftech، طراحی macOS Tahoe 26 نیز با واکنشهایی مشابه مواجه شده است. بسیاری از رسانهها ازجمله Windows Latest، زبان طراحی این نسخه از سیستمعامل اپل را با ویندوز ویستا مقایسه کردهاند. اپل در توصیف طراحی macOS Tahoe اعلام کرده است که از مادهای شفاف با عنوان شیشه شفاف (Liquid Glass) استفاده کرده که قابلیت بازتاب و شکست نور را دارد. در مقابل، مایکروسافت نیز در توصیف رابط Aero Glass در ویندوز ویستا، به قابلیتهایی مشابه اشاره کرده بود.
همچنین، گزارشها حاکی از آن است که در macOS Tahoe از لایههای عمقی و رنگهای ملایم برای پوشهها و اپلیکیشنها استفاده شده است؛ رویکردی که شباهت زیادی با شفافیت مبتنی بر رنگ در ویندوز ویستا دارد.

در نهایت باید گفت در دنیای طراحی، تقدم زمانی همیشه بهمعنای برتری نیست. آنچه اهمیت دارد، اجرای تمیز و خلاقانه و تجربهای است که به کاربر ارائه میشود. طراحی جدید اپل شاید برای برخی کاربران تازه و جذاب باشد و همین موضوع میتواند تمایز لازم را برای این برند ایجاد کند.
دیدگاه شما کاربران تکناک درباره طراحی جدید Liquid Glass چیست؟ دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید.