شرکت شیمانو، کفش های برقی دوچرخه سواری با قابلیت تنظیم خودکار اختراع کرده که دارای حسگرهایی برای تنظیم بهتر موقعیت کفش است.
به گزارش تکناک، شرکت شیمانو حق ثبت اختراع برای یک سیستم گیره الکترونیکی بی سیم برای کفشهای دوچرخهسواری را از آمریکا دریافت کرده است.
این سیستم برای تنظیم موقعیت کفش نسبت به پدالهای شما در زمان سوار شدن استفاده میشود و امکان قرارگیری جلو، عقب و کنار را از طریق ورودی حسگرهای رکابزن و دوچرخه فراهم میآورد.
این حسگرها دادههایی را تولید میکنند که به طور خودکار بهترین موقعیت کفش برای حرکت را مشخص و در جهت آن حرکت میکند. حالت تنظیم دستی نیز امکانپذیر است.
آیا ما به چنین کفش برقی دوچرخه سواری نیاز داریم؟ آیا برای استفاده در جاده، خارج از جاده یا راههای خاص در نظر گرفته شده است؟ چگونه میتواند در برابر افتادن و غلتیدن مقاومت کند؟
این سیستم در واقع در بازار نیست و مانند بسیاری از اختراعات، یک محصول فرضی میباشد. بیایید نگاهی به آن داشته باشیم.
اغلب یک راکب از طریق یک کفش، گیره و پدال، سوار بر دوچرخه میشود. در اینجا کفش دارای یک «تنظیم کننده» در زین دوچرخه است.
گیره به زین دوچرخه و گیره کفش به شکل سنتی روی پدال نصب میشود. این تنظیمکننده دارای یک موتور الکتریکی است که کفش را از جلو به عقب و از چپ به راست در امتداد ریلها حرکت میدهد.
پدال، باتری اصلی سیستم را تأمین میکند و یک سیستم بی سیم، گیره و تنظیمکننده را تغذیه مینماید.
اما چرا چنین تنظیمی دارد؟ خوب، همانطور که دوچرخهسواران در زمینهای مختلف با شیبهای متفاوت حرکت میکنند، موقعیت بدن خود را متناسب با آن تنظیم مینمایند.
این حالت میتواند نقاط محوری و زوایای پاها را تغییر دهد، بنابراین شاید اگر نقطه تماس پا بتواند تنظیم شود، مزایای مکانیکی و عملکردی بهتری وجود داشته باشد.
سیستم خودکار پیشنهادی شرکت شیمانو، نیاز دوچرخهسواران به موقعیت بهینه پا را از طریق حسگرهای بدنه و دوچرخه مذکور تشخیص میدهد.
این کفش ممکن است برای عملکرد بهینه بر اساس چندین عامل تنظیم شود.
تغییر در قدرت ورودی پدال، تغییر در ریتم رکابزنی، حرکت از جادههای ناهموار به جادههای آسفالتشده، یا حتی در پاسخ به دادههای GPS در آن وجود دارد.
به عنوان مثال، هنگامی که دوچرخه تشخیص میدهد که شما در حال راندن آن در سربالایی هستید، یا به سختی سرعت میگیرید، گیرهها ممکن است در کفش به جلو حرکت کنند.
همانگونه که Velo اشاره میکند، تمامی دستاوردهای علمی پشتیبانی نمیشود، به عنوان مثال، یک تحقیق در سال 2023 نشان داد که تنظیم موقعیت جلویی-عقبی پا روی پدال بر اقتصادی شدن دوچرخهسواری در رقابتهای دوچرخهسواری که با افزایش قدرت همراه است، مؤثر خواهد بود.
این موضوع در حد فرضیه و نه در دوچرخهسواری در دنیای واقعی و شرایط متغیر باقی ماند.
دوچرخهسواری در سطح بالا که به همان اندازه رقابتی است، هر نیم درصد احتمال، ارزش دنبال کردن را دارد، اما جالب است که ببینیم آیا این فناوری در مسابقات ظاهر میشود یا فقط در محصولات مصرفی دیده خواهد شد.
ما برای اظهار نظر با شیمانو تماس گرفتیم که پاسخ آنها قابل پیشبینی بود، آنها گفتند که شیمانو دائم در حال توسعه محصولات جدید است، اما در مورد شایعات، کنایهها یا گمانهزنیها درباره محصولاتی که در حال توسعه هستند یا خیر، نظری نمیدهد.
نظر شما درباره کفش برقی دوچرخه سواری چیست؟ آیا این نوع فناوری برای شما مفید و جالب به نظر میرسد؟ یا از نظر عملکرد شبیه کفشهای کتانی LED چشمک زن یک کودک پنج ساله است؟