استارتاپ تازهتاسیس آمریکایی Slate Auto با رونمایی از Slate Truck نخستین محصول خود، ورود رسمیاش به بازار خودروهای الکتریکی را اعلام کرد. این شرکت با حمایت مالی جف بزوس، بنیانگذار Amazon، راهاندازی شده است.
به گزارش تکناک،در شرایطی که بسیاری از مردم آمریکا از گرانی بیسابقه خودروهای جدید گلایه دارند، افزایش تعرفهها و وعدههای دولت ترامپ برای حذف مشوقهای فدرال خودروهای برقی نیز چشمانداز بهتری رقم نمیزنند. در چنین فضایی، شرکت Slate Auto راهحلی رادیکال ارائه داده است: Slate Truck، یک پیکاپ الکتریکی ساخت آمریکا که پس از اعمال مشوقهای فدرال، قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار خواهد داشت و تولید آن از سال آینده آغاز میشود.
این خودرو تنها دو سرنشین را جای میدهد اما فضای بار آن به اندازهای هست که بتوان یک ورق چوب تختهسهلا را در آن جا داد. برد حرکتی آن تنها ۱۵۰ مایل است، فقط با رنگ خاکستری عرضه میشود و برای گوش دادن به موسیقی باید گوشی خود را همراه اسپیکر Bluetooth به کابین بیاورید. با این حال، توسعه این خودرو سه سال زمان برده و هدف آن، خلق دستهای تازه از خودروهای شخصیسازیشده با طراحی مینیمالیستی است.
فهرست مطالب
مشخصات فنی Slate Truck

طبق اطلاعات منتشر شده، نسخه پایه Slate Truck به یک باتری ۵۲.۷ کیلوواتساعتی مجهز است که بردی معادل ۲۴۱ کیلومتر فراهم میکند. یک موتور ۱۵۰ کیلوواتی روی محور عقب این خودرو نصب شده است. برای خریدارانی که به برد بیشتری نیاز دارند، نسخهای با باتری بزرگتر و برد تقریبی ۳۸۶ کیلومتر نیز در دسترس خواهد بود. این خودرو از درگاه شارژ North American Charging Standard، استاندارد مورد استفاده توسط اکثر خودروسازان بزرگ، بهره میبرد.
Slate Truck دارای چرخهای ۱۷ اینچی، محفظه بار ۵ فوتی و ظرفیت حمل بار ۶۳۵ کیلوگرمی با قابلیت یدککشی ۴۵۴ کیلوگرمی است. یک محفظه بار جلو (فرانک) با ظرفیت ۱۹۸ لیتر مجهز به دریچه تخلیه، برای نگهداری وسایلی مانند یخ طراحی شده است.فاصله بین دو محور آن ۲۷۶۶ میلیمتر و طول کلی آن ۴۴۳۴ میلیمتر اعلام شده است.
طراحی مینیمالیستی، با الهام از کوسه زخمی

پیکاپ Slate Truck بیشتر شبیه به نسخه آمریکایی خودروهای Kei ژاپنی طراحی شده و بر سادگی، امکان تغییرپذیری و قیمت ارزان تأکید دارد.
در حالی که بسیاری از تیمهای طراحی خودرو از تصاویر پرزرقوبرق برای الهامبخشی استفاده میکنند، تخته الهامبخش تیم Slate تصویری از یک کوسه خاکستری با زخم و خراشهای متعدد بود. تیشا جانسون، طراح ارشد Slate و طراح سابق ولوو میگوید:
«این کوسهای است که چندین دعوا را از سر گذرانده و هنوز زنده مانده است.»
در همین راستا، بدنه Slate Truck از فلز ساخته نشده، بلکه از پلیپروپیلن قالبگیریشده است؛ مادهای پلاستیکی که رنگ آن در تمام عمق آن یکسان است. در نتیجه، خشها کمتر نمایان میشوند. این رویکرد، یادآور بدنههای پلاستیکی خودروهای Saturn است که در دهههای گذشته امتحان خود را پس دادند اما در صنعت فراگیر نشدند.
داخل کابین نیز از پارچهای استفاده شده که با کهنه شدن، ظاهر بهتری به خود میگیرد و همین رویکرد «پذیرش فرسودگی» را ادامه میدهد.
خودرو شخصیسازیشده در حد DIY






خودرو فقط در یک رنگ عرضه میشود اما با توجه به طراحی ساده و بدنه پلاستیکی، امکان نصب کیتهای وینیل برای تغییر رنگ توسط خریدار وجود دارد. Slate حتی کیتهایی را برای خریداران آماده کرده تا بتوانند به راحتی در خانه رنگ و ظاهر خودرو را تغییر دهند.
جدا از رنگ، امکان ارتقای پیکاپ به یک SUV نیز وجود دارد. با نصب یک کیت ویژه، کابین به فضای بیشتری مجهز میشود، صندلیهای عقب به آن اضافه میشوند و حتی تجهیزات ایمنی مربوط به تستهای تصادف نیز در نظر گرفته شدهاند. این شرکت برای Slate Truck هدفگذاری کسب رتبه ایمنی ۵ ستاره از برنامه ارزیابی فدرال NCAP و دریافت نشان Top Safety Pick از IIHS را در نظر دارد.
تولید ساده و بسیار کمهزینه

یکی از نکات مهم در تولید Slate Truck، حذف کامل رنگکاری بدنه است؛ فرایندی که بهتنهایی ممکن است میلیونها دلار هزینه در پی داشته باشد. شرکتهایی مانند Mercedes-Benz برای ساخت نسل جدید رنگکاری خود در آلمان نزدیک به ۱ میلیارد دلار هزینه کردهاند.
Slate با استفاده از بدنه پلاستیکی بدون رنگ، هزینه ساخت خودرو را بهشدت کاهش داده است. به گفته جرمی اسنایدر، مدیر ارشد بازرگانی Slate و از مدیران سابق Tesla، در کارخانه Slate نه خبری از سالن رنگ هست و نه دستگاههای بزرگ پرس فلز. این کارخانه که گفته میشود در نزدیکی ایندیانا واقع شده، خودرو را تنها در یک تیپ و یک رنگ تولید میکند.
او میگوید: «ما تمام پیچیدگی را از خط تولید خارج کردهایم.»
همین رویکرد ساده، باعث شده Slate توجه سرمایهگذاران بزرگی را جلب کند. بر اساس گزارشها، جف بزوس نیز از سرمایهگذاران احتمالی این پروژه است، اگرچه اسنایدر از تأیید یا تکذیب آن خودداری کرده است.
بدون نمایشگر، بدون صدا

در Slate Truck نه تنها نمایشگر مرکزی وجود ندارد، بلکه هیچ سیستم صوتیای هم تعبیه نشده است. تنها یک نمایشگر کوچک در پشت فرمان قرار دارد که برای نمایش دوربین دید عقب و اطلاعات اصلی به کار میرود. حتی سیستم سرگرمی پایهای مانند رادیو نیز وجود ندارد.
هدف این طراحی ساده، کاهش پیچیدگی و در نتیجه افزایش اطمینان و کاهش خرابیهای ناشی از نرمافزار و سختافزار سیستمهای اطلاعاتی است. اسنایدر میگوید: «۷۰ درصد مراجعات گارانتی، مربوط به سیستمهای اطلاعاتی-سرگرمی هستند.»
فروش و خدمات پس از فروش: DIY واقعی

شرکت Slate قصد دارد خدمات پس از فروش خود را نیز بهگونهای متفاوت ارائه دهد. با راهاندازی بستری به نام Slate University، این شرکت ویدیوهای آموزشی و پشتیبانی لازم را برای تعمیرات جزئی و ایمن توسط کاربر فراهم میکند. برای تعمیرات پیچیدهتر نیز همکاری با مراکز خدماتی سراسر کشور در دستور کار است، هرچند هنوز نام این مراکز اعلام نشده است.
همچنین Slate امکان فروش مستقیم و ارسال به درب منزل را فراهم خواهد کرد. پیشفروش این خودرو از هماکنون با پرداخت ۵۰ دلار در سایت رسمی آغاز شده و نخستین تحویلها برای پایان سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
آینده Slate Truck؛ پذیرش یا مقاومت؟
Slate Truck با حذف رنگ، سیستم صوتی، نمایشگر و امکانات لوکس، چهرهای کاملاً متفاوت از خودروهای مدرن را به نمایش گذاشته است. اما پرسش اساسی این است که آیا مصرفکنندگان آمریکایی آمادگی پذیرش چنین «دیجیتالزدایی» افراطی را دارند یا خیر؟ بازاری که سالها به سمت تجمل، نمایشگرهای بزرگ و امکانات رفاهی پیش رفته، حالا در آستانه تجربهای کاملاً متفاوت قرار دارد. آیا این بازگشت به سادگی، آیندهدار خواهد بود؟