برای بسیاری از مردم، تبلتها و تلفنهای همراه بهرهوری کمتری از رایانهها دارند؛ بنابراین، باتوجهبه تورم زیاد و تعدیل نیرو در سراسر جهان، جای تعجب نیست که فروش جهانی تبلت به کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ برسد.
بهگزارش تکناک، شرکت تحلیلی IDC میگوید که فروش جهانی تبلت در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۳ درمقایسهبا سال گذشته ۱۷/۴ درصد کاهش یافته و در این مدت به ۳۶/۸ میلیون دستگاه رسیده است. در کل سال، محمولهها به ۱۲۸/۵ میلیون دستگاه رسید که نشاندهنده کاهش ۲۰/۵ درصدی درمقایسهبا سال گذشته و کمترین حجم سالانه از سال ۲۰۱۱ است.
نئووین مینویسد که آنوروپا ناتاراج، تحلیلگر ارشد بخش ردیابی دستگاههای شخصی سیار IDC، درباره فروش جهانی تبلت میگوید:
با بهبودنیافتن چشمگیر وضعیت اقتصادی و تصمیم مصرفکنندگان برای خرید محصولاتی فراتر از لوازم الکترونیکی مصرفی، ممکن است تبلتها اولویت چندانی در فهرست خرید مردم نداشته باشند. تأخیر در پروژهها و توقف هزینهها نیز به تعویق خرید در بخش زیادی از سال ۲۰۲۳ منجر شده است.
او میافزاید:
انتظار میرود سال ۲۰۲۴ با بهبود وضعیت اقتصادی، فرصتهایی برای بهبود بازار فراهم شود. بااینحال، مشکلات کلی در بازار تبلت همچنان باقی است و پیشرفتهای تکنولوژیکی در حوزه هوش مصنوعی احتمالاً در دو سال آینده بیشتر روی رایانههای شخصی و گوشیهای هوشمند متمرکز خواهند شد؛ اما تبلتها بهطور فزایندهای بخشی از این گفتوگو خواهند بود.
سال ۲۰۲۳ علاوهبر اینکه بهطورکلی سال بدی برای بازار تبلت بود، برای اپل نیز بسیار ناامیدکننده بود؛ زیرا پس از کاهش فروش سهماههی چهارم از ۲۱/۱ میلیون به ۱۴/۹ میلیون، حدود ۷ درصد از سهم بازارش را از دست داد. این در حالی است که رقبای اصلی کوپرتینوییها، یعنی سامسونگ، هواوی، لنوو و شیائومی، همگی سهم بازار خود را افزایش دادند.
بزرگترین برنده این بازار شیائومی بود که در سهماهه چهارم شاهد رشد ۳۵ درصدی درمقایسهبا سال گذشته بود. بزرگترین بازنده آن نیز اپل بود که شاهد کاهش ۲۹/۳ درصدی در فروش تبلت بود. با بررسی کل سال، متوجه میشویم که اپل با بهدستآوردن ۰/۴ درصد از سهم بازار وضعیت نسبتاً مناسبی داشت. در همین حال، آمازون با کاهش سهم بازار خود از ۹/۹ به ۴/۲ درصد ضربه سختی خورد.