با گذشت دو سال از راهاندازی، تردز بیش از پیش به جدیترین رقیب X تبدیل شده است. این پلتفرم اوایل امسال از مرز ۳۵۰ میلیون کاربر ماهانه عبور کرد و مارک زاکربرگ پیشبینی کرده که ممکن است به نخستین اپلیکیشن یک میلیاردی بعدی Meta تبدیل شود.
به گزارش تک ناک؛ اما با وجود این رشد چشمگیر، Threads هنوز ترافیک زیادی به وبسایتهای خارجی ارسال نمیکند؛ موضوعی که ممکن است برای تولیدکنندگان محتوا، ناشران و کسبوکارهایی که به وبسایتهای خارج از مالکیت متا متکی هستند، نگرانکننده باشد.
طبق دادههای شرکت تحلیل بازار Similarweb، ترافیک ارجاعی خروجی از Threads در ماه ژوئن به ۲۸.۴ میلیون بازدید رسید که نسبت به ۱۵.۱ میلیون در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته، اما در مقایسه با میانگین روزانه بیش از ۱۱۵ میلیون کاربر تردز، همچنان بسیار ناچیز است.
کاربران قدیمی Threads مدتهاست مشکوکاند که متا پستهای دارای لینک را در اولویت پایینتری قرار میدهد. در اکثر این دو سال، این تصور رایج وجود داشت که نباید لینک گذاشت یا اگر گذاشته میشود، فقط در پاسخ به پست اصلی باشد. آدام موسری، مدیر اینستاگرام و تردز، نیز سال گذشته تأکید کرده بود که Threads لینکها را «عمداً تنزل رتبه نمیدهد»، اما چون کاربران علاقهای به لایک یا کامنت روی لینکها ندارند، «ارزش زیادی برای آنها قائل نیستیم».
با اینکه نگرانی متا فقط به ترجیحات کاربران محدود نبود و دغدغه سواستفادههای احتمالی اسپمرها نیز مطرح بود، اما از مدتی پیش این سیاست تغییر کرده و Threads اقداماتی را برای ارتقای جایگاه لینکهای «خوب» در پستهای پیشنهادی آغاز کرده است.
موسری در ژوئن اعلام کرد: «ما تلاش کردهایم مطمئن شویم لینکها به درستی رتبهبندی میشوند. عملکرد لینکها بیش از یک ماه است که بسیار بهتر شده است.» همچنین، Threads اکنون امکان افزودن لینکهای بیشتر به پروفایل کاربران را فراهم کرده و ابزار تحلیلی «Insights» نیز آمار مربوط به لینکها را نمایش میدهد. متا در آپدیتی در ماه مه اعلام کرد: «ما میخواهیم Threads به بستری تبدیل شود که به رشد شما حتی در خارج از Threads کمک کند.»
با وجود این تغییرات، همچنان سهم ترافیک ارجاعی Threads بسیار اندک است. Similarweb میگوید در ماههای مه و ژوئن ۲۰۲۴، Threads با وجود داشتن بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه، فقط ۲۴.۸ میلیون بازدید به وبسایتها فرستاده است. این رقم در همان بازه زمانی در سال ۲۰۲۵ به ۵۱.۸ میلیون رسید که بیش از دو برابر شده است.
با این حال، این آمار نشان میدهد اکثریت کاربران Threads یا اصلاً روی لینکها کلیک نمیکنند یا بهندرت این کار را انجام میدهند. لیا هابرمن، مشاور بازاریابی شبکههای اجتماعی، میگوید: «جای تعجب ندارد. کاربران یاد گرفتهاند به لینکها نگاه نکنند، آنها را قرار ندهند و اصلاً به آنها فکر نکنند. نمیتوان یکشبه این عادت را تغییر داد.»
ناشران که احتمالاً بیشترین لینکها را در Threads منتشر میکنند نیز شاهد ترافیک چشمگیری از این پلتفرم نیستند. دادههای Chartbeat نشان میدهد بازدید صفحات ناشران از Threads از ۸.۸ میلیون در ژانویه به ۱۵.۱ میلیون در ژوئن افزایش یافته است.
جالب اینکه، طبق آمار دو شرکت Similarweb و Chartbeat، ارجاعهای Threads در مارس به اوج خود رسیده است؛ در آن ماه، Threads ۲۸.۸ میلیون ارجاع خروجی داشته و ناشران ۲۵ میلیون بازدید از این پلتفرم دریافت کردهاند.
با اینکه دادهها رشد قابلتوجهی را در یک سال گذشته نشان میدهند، ترافیک ارجاعی Threads همچنان سهم بسیار اندکی از کل بازدید سایتها دارد. طبق گزارش Chartbeat، در ۱۸ ماه گذشته، Threads در اکثر مواقع کمتر از یک دهم درصد از ترافیک ارجاعی ناشران را تأمین کرده است. در مقایسه، فیسبوک بین ۲ تا ۳ درصد و Google Discover حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد از این ترافیک را به خود اختصاص دادهاند. حتی در میان منابع کوچکتر مانند ChatGPT، ردیت و Perplexity، Threads تنها از Perplexity جلوتر است.
ارجاعهای Threads حتی در مقایسه با توییتر نیز ناچیز است؛ پلتفرمی که پیش از مالکیت ایلان ماسک نیز به ترافیکدهی قوی مشهور نبود. طبق دادههای Chartbeat، توییتر در ژانویه ۲۰۱۸ حدود ۳ درصد از بازدید ناشران را تأمین میکرد و این رقم در آوریل ۲۰۲۳، قبل از تغییر نام به X، به ۱.۲ درصد کاهش یافت.
البته دادههای Chartbeat محدود به حدود ۳۰۰۰ سایتی است که در برنامه اشتراکگذاری دادههای ناشناس شرکت کردهاند، اما افزایش جزئی در ترافیک با یک تغییر مهم در سیاستهای متا همزمان است. در ژانویه، پس از توقف برنامه بررسی واقعیتها و عقبنشینی از قوانین سختگیرانه نظارتی، Threads محدودیت نمایش محتوای سیاسی را نیز حذف کرد.


پس از این تغییر، برخی ناشران اخبار سیاسی مانند Newsweek، Politico و Forbes شاهد جهش در ارجاعهای خود از Threads بودند. با این حال، این رشد همگانی نبوده و مشخص نیست چرا برخی ناشران سود بیشتری میبرند. مارک کارولیان، معاون پلتفرمهای Boston Globe، اخیراً در Threads نوشت: «Threads در زمینه ترافیک، تبدیل کاربر به مشترک و نرخ تبدیل کلی، در مقایسه با Bluesky و X عقب است.»
با اینکه تاکنون فقدان ترافیک خروجی، مانع رشد Threads نشده، اما این مسئله ممکن است در آینده به چالش جدیتری برای جذب تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود؛ خصوصاً با توجه به اینکه متا در آستانه راهاندازی تبلیغات در Threads است. کاربران بیتوجه به لینکها میتوانند ارائه تبلیغات را برای برندها دشوار کنند. متا در اینباره اظهار نظری نکرده است.
هابِرمن معتقد است که بیتفاوتی Threads به لینکها، نشانهای از بحران هویتی بزرگتر پلتفرم است. با اینکه کاربران زیادی دارد، مشخص نیست دقیقاً برای چه گروهی ساخته شده. نه مانند توییتر محل اخبار فوری است و نه مانند ردیت دارای زیرفرهنگهای فعال. او میگوید: «Threads باید هدفی داشته باشد و در حال حاضر، بیشتر شبیه یک جعبه پیشنهادات در اداره است که کاربران در آن فقط شکایت و درد و دل میکنند.»
در جهانی که جستجوی اینترنتی تضعیف شده و هوش مصنوعی بخش عمدهای از ترافیک جستجو را میبلعد، اینکه آیا پلتفرمهای کوچکتری مانند Threads میتوانند واقعاً ترافیک به وبسایتها ارسال کنند، به یک سوال حیاتی تبدیل شده است.
با اینکه Threads بعید است بهتنهایی خلأ ناشی از افت جستجو را پر کند، اما میتواند در این فضای جدید نقش مهمتری ایفا کند. نقشی که هم به نفع ناشران، سازندگان محتوا و کسبوکارهای کوچک خواهد بود و هم میتواند به Threads کمک کند تا بالاخره هویت مشخصی برای خود پیدا کند.