تنش تجاری آمریکا و اروپا به آزمونی تازه برای روابط فراآتلانتیک تبدیل شده؛ آزمونی که نتیجه آن میتواند به نفع یا زیان مصرفکنندگان تمام شود.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، تنشهای تجاری میان دو سوی اقیانوس اطلس وارد مرحله جدیدی شده است. دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده (USTR) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، فهرستی از شرکتهای بزرگ اروپایی را منتشر کرد که از دسترسی آزاد به بازار آمریکا بهرهمند هستند؛ اقدامی که کارشناسان آن را بهعنوان سیگنالی روشن برای اعمال محدودیتهای تنبیهی قریبالوقوع تعبیر کردهاند.
در این فهرست، نامهای بزرگ حوزههای فناوری و صنعت و خدمات به چشم میخورند که نشاندهنده گستردگی هدفگذاری واشنگتن است:
- زیمنس (Siemens) و دیاچال (DHL) در حوزه صنعت و لجستیک
- اسایپی (SAP) و اسپاتیفای (Spotify) و میسترال (Mistral) در حوزه فناوری و نرمافزار
- اکسنچر (Accenture)، کپجمنای (Capgemini)، پوبلیسیس (Publicis) و آمادئوس (Amadeus) در حوزه مشاوره و خدمات
ایالات متحده آمریکا فقط به انتشار این فهرست اکتفا نکرده؛ بلکه هشداری صریح به سایر کشورها نیز داده است. واشنگتن اعلام کرده است که اگر سایر کشورها نیز رویکردهای محدودکنندهای مشابه اتحادیه اروپا علیه شرکتهای آمریکایی اتخاذ کنند، با اقدامات تلافیجویانه مشابهی مواجه خواهند شد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این استراتژی آمریکا خطرهای داخلی زیادی بههمراه دارد. اگرچه ایالات متحده درباره موانع تجاری ایجادشده اتحادیه اروپا معترض است، اقدام متقابل و افزایش تعرفهها فقط به تشدید موانع تجاری منجر خواهد شد و در نهایت، هزینه این جنگ را مصرفکنندگان آمریکایی با خرید کالاهای گرانتر پرداخت خواهند کرد.
نئووین مینویسد که وضعیت فعلی یادآور سیاستهای تعرفهای دونالد ترامپ در اوایل سال جاری است. در آن زمان، برخی متحدان آمریکا مانند انگلستان برای پرهیز از شعلهورشدن جنگ تجاری تمامعیار، سیاست خویشتنداری را در پیش گرفتند و از تلافیجویی خودداری کردند.
اکنون نیز به نظر میرسد آمریکا درحال آزمون استراتژی «زورآزمایی» است. اگر این فشارها کارگر بیفتد و اتحادیه اروپا از اقدامات تنبیهی خود علیه شرکتهای آمریکایی عقبنشینی کند، برنده نهایی این ماجرا احتمالاً مشتریان اروپایی خواهند بود؛ چراکه با حذف هزینههای اضافی تحمیلشده بر شرکتها، قیمت نهایی خدمات و محصولات برای مصرفکنندگان کاهش خواهد یافت.

















