فضاپیمای یونیتی ساختۀ شرکت ویرجین گالاکتیک، به تازگی دوازدهمین مأموریت کلی و نهایی خود به نام Galactic 07 را به پایان رساند.
به گزارش تکناک، مأموریت یونیتی که در 8 ژوئن انجام شد، چهار مسافر، شامل یک محقق ترک و سه فضانورد دیگر را به فضا برد.
یونیتی در ساعت 10:31 صبح به وقت گرینویچ با کشتی حامل خود به نام VMS Eve، از بندر فضایی آمریکا در جنوب نیومکزیکو به پرواز درآمد. سپس حوالی ساعت 11:26 صبح به وقت گرینویچ از VMS Eve جدا شد.
یونیتی به ارتفاع 87.5 کیلومتری رسید. سپس به زمین فرود آمد و در ساعت 11:41 صبح به وقت گرینویچ به فرودگاه فضایی ایالات متحده بازگشت.
Galactic 07 هفتمین مأموریت تجاری یونیتی، همچنین آخرین مأموریت او بود. قرار است این فضاپیما با فضاپیماهای نسل جدید دلتا جایگزین شود.
یونیتی میزبان تووا آتاسور، فضانورد تحقیقاتی ترکیهای، اندی هاریش سادهوانی از اسپیس ایکس، ایروینگ ایزچاک پرگامنت، توسعهدهندۀ خصوصی املاک و مستغلات و جورجیو ماننتی مدیر و سرمایهگذار ایتالیایی بود.
یونیتی توسط نیکولا پیسیله فرماندهی شد، که چهارمین پرواز خود را به همراه جمیل جانجوآ که اولین پرواز فضاییاش به عنوان خلبان بود را انجام داد.
آتاسور در مدت زمان کوتاهی که در فضا بود، یک سری آزمایش انجام داد. این آزمایشها شامل تست حسگرهایی برای نظارت بر فعالیت مغز، دزیمترهای تشعشع و قلمهای انسولین بود، که برای کار در کمجاذبه طراحی شده بودند.
آتاسور، فضانورد تحقیقاتی ترکیهای در این زمینه گفت: آزمایش فعالیت مغز، شامل آزمایشهایی برای ثبت هرگونه تغییر در فعالیت مغز بود که با اثر کلی و تغییردهندۀ چشمانداز ناشی از دیدن زمین از فضا ارتباط داشت. او در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پرواز اعلام کرد: بخش آزمایشی پرواز دستاورد بزرگی بود.
به گفتۀ وی در طول آزمایش یک هفته قبل از پرواز، مشخص شد که قلمهای انسولین که توسط Axiom Space ساخته شدهاند، آنطور که پیشبینی میشد، کار نمیکنند. به همین دلیل تنظیماتی انجام شد و چند مورد را تغییر دادند و این بار، آنها در فضا با جاذبۀ کاملاً کم کار کردند.
یونیتی یک قفسه با محمولههای خودکار از دانشگاه پردو و دانشگاه کالیفرنیا برای مطالعۀ ریزش پیشرانه در محیط کمجاذبه و آزمایش چاپ سهبُعدی را نیز حمل کرد.
خداحافظی عاشقانۀ یونیتی
مایک موزس، رئیس خط فضایی ویرجین گالاکتیک 7 ژوئن در فرودگاه فضایی به خبرنگاران گفت: این آخرین پرواز یونیتی است، امّا این پایان داستان نیست و فصل کاملاً جدیدی با فضاپیماهای جدید آغاز میشود.
این شرکت نوامبر سال گذشته اعلام کرد که یونیتی را تا اواسط سال 2024 بازنشسته میکند تا بتواند پول نقد خود را که در آن زمان حدود 1 میلیارد دلار بود، حفظ کند. این حرکت با هدف تکمیل کار بر روی فضاپیماهای کلاس دلتا انجام میشود، که وعدۀ نرخ پرواز بسیار بالاتر و هزینههای عملیاتی کمتر را میدهند، که هر دوی این موارد برای این شرکت ضروری هستند.
موزس تصریح کرد: فضاپیماهای کلاس دلتا دقیقاً شبیه به یونیتی خواهند بود، امّا تغییر واقعی در شیوۀ طراحی، ساخت و نوع عملکرد آنها است.