ویژن پرو اپل با وجود هیجان اولیه و سروصدای زیاد در زمان عرضه، این روزها چندان محبوب نیست.
بهگزارش تکناک، فروش ضعیف و نبود برنامههای کاربردی جذاب، ازجمله دلایلی هستند که اغلب به آنها دربارهی از رونقافتادن ویژن پرو اشاره میشود. اگرچه هنوز برای قضاوت قطعی دربارهی موفقیت یا شکست Vision Pro زود است، پس از گذشت شش ماه، شاید بتوان به برخی دلایل آن اشاره کرد.
بهنظر می رسد همهچیز به عبارت کلیدی اپل، یعنی «کامپیوتر فضایی» برمیگردد. پیش از رونمایی ویژن پرو در WWDC 2023، انتظار میرفت که این هدست واقعیت ترکیبی محصولی بینظیر باشد. بااینحال، بهجز طراحی پیشرفته مشخص نبود که چگونه اپل قصد دارد Vision Pro را از سایر هدستهای مشابه متمایز کند.
در معرفی این محصول، پاسخ کاملاً واضح بود: «محاسبات فضایی». برای اینکه ویژن پرو موفق باشد، باید ثابت کند که واقعاً کامپیوتری قدرتمند است و کارهایی انجام میدهد که کامپیوتر دیگری ازپس انجامش برنمیآید. درواقع، موفقیت Vision Pro به این بستگی دارد که آیا میتواند تغییر بنیادی در نحوهی تعامل ما با فناوری ایجاد کند یا خیر.
اگر اپل بتواند این هدف را محقق کند، حتی قیمت گران آن نمیتواند مانع موفقیت Vision Pro شود. بااینحال، اگر ویژن پرو نتواند بهعنوان کامپیوتر فضایی قدرتمند جایش را باز کند، احتمالاً به سرنوشت سایر هدستهای واقعیت مجازی دچار خواهد شد.
درنهایت، موفقیت هدست واقعیت ترکیبی اپل به توانایی این شرکت در تعریف مجدد مفهوم کامپیوتر بستگی دارد. اپل بارها تأکید کرد که Vision Pro «کامپیوتر فضایی» است و آن را VR و AR یا هدست واقعیت ترکیبی نام نهاد.
چه عاملی باعث استقبال اندک کاربران از Vision Pro شده است؟
بهنقل از 9to5mac، اغلب زمانی که کارشناسان مشکلات بازار Vision Pro را بررسی میکنند، تمرکز اصلی بر قیمت ۳,۵۰۰ دلاری آن است؛ گویی اگر اپل ویژن پرو را ارزانتر کند (مثلاً در محدودهی ۱,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰ دلار)، قطعاً موفق خواهد شد. باوجوداین، قیمت مشکل اصلی ویژن پرو نیست. شاید اولویتبندی اپل در آینده تولید Vision Pro ارزانتر باشد تا Vision Pro 2. بااینحال، حتی قیمت ۳,۵۰۰ دلاری ویژن پرو در بیاقبالی مردم به آن چندان تأثیرگذار نیست؛ بلکه مردم آن را ازنظر کابردی متقاعدکننده نمیدادند.
باید گفت اپل شاید گامهای کوچکی برای تبدیل Vision Pro به کامپیوتری بهتر برمیدارد؛ امیدی که شاید در آیندهای نزدیک محقق شود.