فهرست مطالب
چین آزمایشهای قطار CR450 را آغاز کرده است که به عنوان سریعترین قطار گلولهای جهان شناخته میشود.
به گزارش تکناک، این قطار در مسیر راهآهن پرسرعت شانگهای-چونگکینگ-چنگدو به سرعت ۲۸۱ مایل بر ساعت (۴۵۰ کیلومتر بر ساعت) دست یافت. نمونه اولیه CR450 در نوامبر سال گذشته معرفی شد و قادر بود به سرعت ۲۴۹ مایل بر ساعت (۴۰۰ کیلومتر بر ساعت) برسد و از آن زمان تحت آزمایشهای مستمر قرار داشت.
در مرحله نهایی تست، قطار باید به سرعت ۳۷۳,۰۰۰ مایل (۶۰۰,۰۰۰ کیلومتر) برسد تا برای سرویسهای تجاری آماده شود. با این رکورد جدید، CR450 سرعت فعلی ۲۱۷ مایل بر ساعت (۳۵۰ کیلومتر بر ساعت) که توسط قطارهای CR400 Fuxing ثبت شده بود را پشت سر گذاشت.
این پروژه از سال ۲۰۲۱ توسط China State Railway Group آغاز شد و انتظار میرود پس از پایان مرحله ارزیابی، در سال ۲۰۲۶ وارد سرویس تجاری شود. ساخت آن توسط شرکتهای زیرمجموعه China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) انجام میشود.
01
از 02چگونه CR450 به این سرعت میرسد؟
ساختار قطار CR450 بهبود یافته است. مخروط جلویی این قطار از ۱۲.۵ متر در مدلهای ۲۱۷ مایل بر ساعت به ۱۵ متر افزایش یافته تا مقاومت هوا کاهش یابد قطار دارای چرخواگنهای کاملا پوشیده و پنلهای جانبی پایین واگنها است و فلسفه طراحی آن از خودروهای سوپر اسپرت الهام گرفته شده است.
این نوآوریها باعث کاهش ۲۲ درصدی مقاومت کلی هوا شدهاند. ارتفاع CR450 ۲۰ سانتیمتر کاهش یافته و وزن آن ۵۵ تن سبکتر شده است. تیم توسعه تمرکز ویژهای بر کاهش درگ داشته که موجب دستیابی به شتاب چشمگیر نیز شده است. در طول ۵ سال تحقیق و آزمایش مستمر، بهبودها حتی در مقیاسهای کوچک ۰.۱ درصد اندازهگیری شدهاند.
CR450 قادر است در ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه از سرعت صفر به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد، که ۱۰۰ ثانیه سریعتر از قطارهای Fuxing EMU موجود است که رسیدن به این سرعت برای آنها ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه طول میکشد. EMU نوعی قطار است که از واگنهای خودران و برقی تشکیل شده و نیاز به لکوموتیو جداگانه ندارد.

02
از 02گامی بزرگ در نوآوری و توسعه حملونقل چین
شبکه ملی تلویزیونی چین، CCTV، اعلام کرد که آزمایشهای CR450 نماد پیشرفت چشمگیر فناوری پرسرعت کشور در مسیر نوآوری مدرن است. به گفته CCTV: «آزمایش اخیر، آخرین مرحله پیش از ورود CR450 به عملیات تجاری است و نقطه عطفی است که نشان میدهد توانایی فناوری راهآهن پرسرعت چین از «ساخت چین» به «خلق چین» ارتقا یافته است.» پروژه CR450 بخشی از برنامهای وسیع برای گسترش و مدرنسازی شبکه حملونقل پیشرو جهان در چین محسوب میشود.
چین هماکنون بزرگترین شبکه راهآهن پرسرعت و بزرگراهی جهان را در اختیار دارد که شبکهای یکپارچه بیش از شش میلیون کیلومتر را شکل میدهد. راههای مدرن حملونقل بیش از ۸۰ درصد مناطق سطح شهرستانها و بیش از ۹۰ درصد جمعیت و اقتصاد کشور را پوشش میدهند. گستردگی این شبکه در تعطیلات روز ملی چین به وضوح مشاهده شد؛ در این مدت ۲.۴ میلیارد سفر بین منطقهای انجام شد و راهآهنها به تنهایی ۲۱۳ میلیون مسافر را جابهجا کردند، به طور متوسط ۱۸ میلیون مسافر قطار در روز.