قیمت ردمی K90 شیائومی پساز واکنش گسترده کاربران کاهش یافت و این مسئله نشان داد که حاشیه سود اولیه بسیار بیشتر از ادعاهای رسمی بوده است.
به گزارش تکناک، شیائومی خود را در مرکز جنجال قیمتگذاری برای سری جدید گوشیهای هوشمند ردمی K90 یافته است. لو وِیبینگ، مدیرعامل این شرکت، در ابتدا تلاش کرد تا با مقصردانستن افزایش جهانی قیمت حافظههای فلش، انتقادات کاربران از قیمت گران این محصول را توجیه کند؛ اما اقدام بعدی او، این استدلال را بهکلی رد کرد.
مدیرعامل شیائومی با انتشار پستی جنجالی در شبکه اجتماعی ویبو اظهار کرد:
ما نمیتوانیم روند زنجیرههای تأمین جهانی را تغییر دهیم و افزایش هزینههای حافظه، بسیار بیشتر از حد انتظار است و به افزایش خود ادامه خواهد داد.
Wccftech مینویسد که این ادعا تا حدی در واقعیت ریشه دارد. گزارشهای صنعتی نشان میدهد که تولیدکنندگان بزرگ حافظههای NAND مانند سامسونگ و اسکی هاینیکس و مایکرون، تولید خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۵ کاهش دادهاند که این مسئله به افزایش قیمتها منجر شده است. بااینحال، کارشناسان معتقدند که هزینههای دیگر، بهویژه قیمت تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ الیت نسل ۵ که بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ دلار تخمین زده میشود، سهم بسیار بیشتری در قیمت نهایی گوشی دارد.

درست در همان پستی که لو وِیبینگ هزینهها را به گردن تأمینکنندگان میانداخت، تصمیمی غیرمنتظره را اعلام کرد که تمام استدلالهایش را تضعیف کرد. او نوشت:
نسخه ۱۲/۵۱۲ گیگابایت، بیشترین تقاضا را در میان کاربران دارد. پساز بررسی، تصمیم گرفتیم که قیمت این نسخه را در ماه اول فروش، مستقیماً ۳۰۰ یوان کاهش دهیم و آن را به ۲,۸۹۹ یوان برسانیم.
این تخفیف درخورتوجه ۳۰۰ یوانی (معادل ۴۲ دلار) روی پرفروشترین مدل، این پیام را به بازار منتقل کرد که شیائومی از همان ابتدا حاشیه سود کافی برای ارائه قیمت ارزانتر را داشته است. این اقدام بهجای آرامکردن فضا، انتقادات را مبنیبر قیمتگذاری اولیه غیرمنصفانه و تلاش برای توجیه آن با بهانههای خارجی تشدید کرد.

تحلیلگران معتقدند که این استراتژی دوگانه بیش از آنکه بهنفع شیائومی باشد، به اعتماد کاربران به این برند لطمه میزند. اگر شرکت توانایی ارائه چنین تخفیفی را داشت، منطقی بود که از ابتدا قیمتگذاری رقابتیتری اعمال کند، نه اینکه پساز واکنش منفی بازار و در واکنشی ناگهانی، قیمت را کاهش دهد.
در نهایت، به نظر میرسد مشکل اصلی نه خودِ قیمت، بلکه مدیریت ضعیف این بحران و ارائه توضیحات متناقض بوده است. درحالیکه فشارهای هزینه در زنجیره تأمین واقعیتی انکارناپذیر است، اقدام اخیر شیائومی نشان داد که این شرکت فضای مانور بیشتری از آن چیزی در اختیار داشته است که در ابتدا ادعا میکرد.

















