یاهو در حال مذاکره برای خرید مرورگر کروم است و همزمان گفتوگوهایی با دیگر توسعهدهندگان مرورگر نیز انجام میدهد.
به گزارش تکناک، در چهارمین روز از دادگاه رسیدگی به راهحلهای پیشنهادی وزارت دادگستری آمریکا برای مقابله با انحصار جستوجوی گوگل، مشخص شد که شرکت یاهو در حال توسعه مرورگر اختصاصی خود است و تمایل دارد درصورت اجبار گوگل به فروش کروم، این مرورگر را ازآنِ خود کند.
در این دادگاه، وزارت دادگستری آمریکا از قاضی آمیت مهتا خواسته است که گوگل را به فروش مرورگر کروم مجبور کند؛ چراکه این مرورگر را یکی از کانالهای اصلی توزیع موتور جستوجوی گوگل و ابزاری مهم برای تثبیت قدرت انحصاری این شرکت میداند. یاهو، تنها شرکتی نیست که به خرید کروم علاقهمند است؛ زیرا در همین هفته، مدیرعامل داکداکگو (DuckDuckGo) اظهار کرد که توانایی مالی خرید آن را ندارند؛ اما نمایندگانی از شرکتهای پرپلکسیتی (Perplexity) و OpenAI نیز تمایل خود را برای خرید این مرورگر مطرح کردهاند.
به نقل از ورج، برای یاهو داشتن مرورگر بهعنوان درگاهی حیاتی برای جستوجو اهمیت زیادی دارد. برایان پرووُست، مدیرکل بخش جستوجوی یاهو، در دادگاه گفت که حدود ۶۰ درصد از جستوجوها ازطریق مرورگرهای وب انجام میشود و کاربران اغلب مستقیماً از نوار آدرس مرورگر جستوجو میکنند. او توضیح داد که از تابستان گذشته، یاهو بهصورت داخلی کار روی نمونه اولیهای از مرورگر خود را آغاز کرده است تا درک بهتری از الزامات لازم برای عرضه آن به بازار به دست آورد.

پرووُست مدتزمان لازم برای توسعه نمونه اولیه مرورگر یاهو را بین ۶ تا ۹ ماه تخمین زد. بااینحال، او تأکید کرد که خرید کروم راه بسیار سریعتری برای دستیابی به مقیاس گستردهتر خواهد بود. او کروم را «شاید مهمترین بازیگر راهبردی در وب» توصیف کرد و گفت که درصورت خرید این مرورگر، سهم بازار جستوجوی یاهو میتواند از ۳ درصد فعلی به ارقام دورقمی برسد.
به گفته پرووُست، این معامله احتمالاً دهها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت؛ اما یاهو با حمایت مالک خود، یعنی شرکت Apollo Global Management، میتواند این سرمایه را تأمین کند. نکته جالب اینکه Apollo مالک برند NetScape نیز محسوب میشود؛ مرورگری که زمانی موضوع یکی از پروندههای ضدانحصار دیگر بود. بااینحال، پرووُست NetScape را مرورگری فعال به شمار نیاورد.