یاماها از موتورسیکلت خودران جدید خود با نام MOTOROiD:Λ رونمایی کرد. این موتور میتواند پس از زمین خوردن، بدون دخالت انسان دوباره بایستد.
به گزارش تکناک، شرکت یاماها با معرفی MOTOROiD:Λ گام تازهای در مسیر آیندهی حملونقل هوشمند برداشته است. این موتورسیکلت مفهومی که قرار است در نمایشگاه Japan Mobility Show 2025 در اواخر اکتبر به نمایش گذاشته شود، قادر است پس از سقوط، بهطور خودکار تعادل خود را بازیابد و به حالت ایستاده بازگردد؛ قابلیتی که تا چند سال پیش تنها در فیلمهای علمیتخیلی دیده میشد.
طراحی MOTOROiD:Λ کاملاً متفاوت از نسخههای قبلی خانوادهی موتورویید است. یاماها در این طرح از بدنهای با «تنهی مرتفع» و محور جلویی ترکیبشده با سیستم تعلیق بهره گرفته که زاویه و جهت حرکت را در بالای چرخ جلو تنظیم میکند. بنا به ادعای شرکت، این موتورسیکلت میتواند از حالت خوابیده ۱۸۰ درجهای، با استفاده از موتورهای داخلی خود بهصورت خودکار بلند شود و بدون کمک انسان تعادلش را حفظ کند.
ظاهر MOTOROiD:Λ تلفیقی از طراحی صنعتی و فناوری پیشرفته است. بدنه از فلز صیقلی ساخته شده و با بخشهایی از شیشهی سیاه، لاستیک و فیبر ترکیب شده تا ظاهری مدرن و یکپارچه ایجاد کند. در این طراحی، خبری از صندلی متداول یا حالت رانندگی اسپرت نیست؛ بر خلاف مدل Morpho یاماها از دههی ۱۹۸۰ که به دلیل مشکلات طراحی هرگز به تولید نرسید. در عین حال، تمام بخشهای جلویی از جمله پنل نمایشگر، گلگیرها و قاب جلو در یک فرم یکتکه ترکیب شدهاند که بهنوعی یادآور ساختار یک ماشین مفهومی هوش مصنوعی است.
یاماها هنوز هیچ جزئیاتی دربارهی سیستم محرکهی MOTOROiD:Λ منتشر نکرده، اما تأکید دارد که این طرح بیش از هر چیز بر پایهی یادگیری و تعامل مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده است. شرکت میگوید این موتورسیکلت از یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) استفاده میکند؛ روشی که در سامانههای Generative AI و خودروهای خودران نیز کاربرد دارد. این فناوری به وسیله اجازه میدهد تا از طریق آزمونوخطا مهارت کسب کند و بهمرور در کنار کاربر «رشد» کند.
جزئیات دقیق فناوری تعادلیابی در این مدل هنوز فاش نشده، اما یاماها پیشتر از سیستم اختصاصی AMCES در نسخههای قدیمیتر MOTOROiD بهره برده بود. در آن فناوری، باتریها مانند بالهایی در دو طرف بدنه باز میشدند تا هنگام پیچیدن یا عبور از سطوح شیبدار، مرکز ثقل را تنظیم کنند. در نسخهی جدید اما شرکت مسیر تازهای را در پیش گرفته و حتی نقطهی تماس لمسی پشتی که در مدلهای قبل وجود داشت حذف شده است.

هدف اصلی یاماها از توسعهی این فناوری، دستیابی به نوعی «تعادل هوشمند» مشابه واکنشهای طبیعی بدن انسان است؛ یعنی همان توانایی ناخودآگاهی که موجودات زنده برای حفظ تعادل در حرکت دارند.
در حالی که نگاهها به سمت یاماها جلب شده، برندهای دیگری نیز در مسیر ساخت موتورسیکلتهای خودمتعادل فعالیت دارند. BMW پیشتر با معرفی طرح VISION NEXT 100، چشماندازی از آیندهی ایمن و هوشمند موتورسواری ارائه داد. Honda در سال ۲۰۱۷ با فناوری Riding Assist توانست موتورسیکلتی بسازد که در حالت سکون نیز نمیافتاد. استارتاپ Thrustcycle نیز در سال ۲۰۱۶ با مدل GyroCycle توجهات را جلب کرد. از سوی دیگر، شرکت Lit Motors اعلام کرده که مدل C-1 خود را که از سال ۲۰۱۲ در حال توسعه است، سرانجام در سال ۲۰۲۹ وارد خط تولید خواهد کرد.
به نظر میرسد MOTOROiD:Λ تنها یک نمونهی نمایشی نباشد، بلکه نشانهای از آیندهای نزدیک است که در آن موتورسیکلتها نهتنها با هوش مصنوعی تعامل دارند، بلکه میتوانند همانند موجودی زنده فکر کنند، تصمیم بگیرند و حتی پس از سقوط، خودشان روی پایشان بایستند.