اگر AMD بتواند به وعدههای خود در پردازندههای Zen 6 عمل کند، آیندهای روشن در انتظار کاربران گیمینگ و توسعهدهندگان خواهد بود.
به گزارش تکناک، افشاگری جدیدی از کانال یوتیوب «Moore’s Law Is Dead» جزئیات تازهای درباره برنامههای آینده AMD فاش کرده است که نشان میدهد این شرکت تمرکز خود را بر افزایش چشمگیر عملکرد در بازیها گذاشته و ممکن است سرعت بوست پردازندههای نسل آینده خود با معماری Zen 6 را تا مرز ۷ گیگاهرتز یا حتی فراتر از آن برساند.
در این گفتوگوی فاششده، تام گینه، مجری برنامه، در مصاحبهای با جسی برندون، تحلیلگر فناوری، به این موضوع پرداخت که پردازندههای Zen 6 AMD میتوانند جهشی درخورتوجه در مقایسه با نسل Zen 5 محسوب شوند؛ جهشی که از آن بهعنوان «دو تا سه نود فناوری» یاد شد. این جهش میتواند به افزایش بیسابقهای در سرعت کلاک و بهرهوری معماری و تراکم ترانزیستورها منجر شود. تام در ادامه افزود که مدلهای Zen 6 X3D با بهرهگیری همزمان از 3D V-Cache و سرعت کلاک بسیار زیاد، ممکن است مرزهای عملکرد گیمینگ را بازتعریف کنند.
به نقل از نوتبوکچک، جسی برندون نیز در بخش دیگری از این گفتوگو اشاره کرد که AMD در حال تولید پردازندههایی با ۱۲ هسته یکپارچه برای Zen 6 است؛ درحالیکه اینتل در سری Nova Lake ممکن است به استفاده از ۱۶ هسته پرقدرت (P-cores) روی آورد. باوجوداین، برندون تأکید کرد که توسعهدهندگان بازی، بهویژه کسانی که با موتور Unreal Engine کار میکنند، همچنان درباره سودمندی واقعی استفاده از تعداد زیاد هستهها در پردازندههای مصرفی تردید دارند.
به گفته جسی، با وجود تلاش Unreal Engine 5.6 برای افزایش پردازشهای موازی، مشکلاتی مانند افزایش وضعیتهای رقابتی (Race Conditions) و اختلال در رندر و پیچیدگی در اشکالزدایی باعث شدهاند که توسعهدهندگان همچنان به عملکرد تکنخی و سرعت کلاک زیاد بهعنوان معیارهای حیاتی برای پایداری در اجرای بازیها وابسته باشند.

در بخش دیگری از گفتوگو، تام گینه از احتمال استفاده AMD از هستههای بسیار کممصرف در Zen 6 پرده برداشت؛ هستههایی که مصرف انرژی آنها کمتر از ۱ وات تخمین زده میشود. این ویژگی میتواند پردازندههای جدید تیم آبی را برای استفاده در دستگاههای قابلحمل مانند استیم دک یا حتی کنسولهای بازی نسل بعدی مناسب کند. در مقام مقایسه، در PS4 از پردازنده ARM اختصاصی برای مدیریت وظایف پسزمینه استفاده شده بود. اگرچه تصور میشود PS5 نیز طراحی مشابهی دارد، هنوز ادعای وجود چیپ ARM مجزا رسماً تأیید نشده است.
تام و جسی به بحث مهمی درباره احتمال بروز مشکلات سازگاری با بازیهای قدیمی درصورت استفاده از فرکانسهای بسیار زیاد اشاره و موضوع توازن میان سرعت کلاک و تعداد هستهها را بهعنوان مشکلی جدی در طراحی پردازندههای آینده مطرح کردند.