تویوتا قصد دارد لندکروزر 2024 را پس از سه سال وقفه، به بازار خودروی آمریکا عرض کند.
به گزارش تکناک به نقل از Forbes ، تویوتا لندکروزر 2024 که اوایل هفته در آمریکا رونمایی شد، با مدل های قبلی بسیار متفاوت است .تویوتا قصد دارد برخی از جذابیتهای مدل های قبلی این نام تجاری را با مدلی کوچکتر و بسیار ارزانتر به بازار آمریکا، بازگرداند.
تویوتا لندکروزر 2024 بسیار تغییر کرده است و به عنوان یک ماشین کوچکتر اما هیبرید و کمی لوکس تر و با متمرکز بیشتر بر آفرود، بازگشته است.
همانطور که شایعات پیش بینی می کردند، لندکروزر جدید بازار ایالات متحده سری 300 بزرگی نیست که جایگزین سری 200 در بازارهای دیگر شده است. در عوض، ایالات متحده برای اولین بار لندکروزر پرادو را دریافت خواهد کرد.
این مدل مدتهاست که با حجم کمتر و قیمت پایینتر، در سطح جهانی به فروش میرسد. به عنوان وسیله نقلیه ای که برای عبور از استرالیا، فتح صحرا، یا به عنوان آمبولانس در گل آلودترین و کوهستانی ترین نقاط آمریکای جنوبی استفاده می شود و در سطح جهانی شناخته شده است. در این میان، مشتریان آمریکایی فقط برادر لوکس آن را یعنی Lexus LX را میشناختند.
این بدان معنا نیست که لندکروز قدیمی خوب نبود. در واقع، کروزر سری J200 در حدود سال 2008 خودروی بسیار راحتی بود، اما از لحاظ مصرف یک کشتی قدیمی با سرعت 14 مایل بر گالن با قیمت 86000 دلار بود. این امر آن را برای بسیاری از علاقه مندان به آفرود وفادار به تویوتا دور از دسترس قرار داد و خریداران شاسی بلندهای لوکس، خواهر و برادر شیک Lexus LX آن را در بیشتر دو دهه گذشته ترجیح دادند.
برای جایگزینی، تویوتا تصمیم گرفته است تا مسیر خود را تغییر دهد و به جای آن نسل بعدی لندکروزر پرادو را وارد بازار بین المللی کند، که آمریکایی ها آن را از سال 2005 با نام لکسوس GX می شناسند.
در کشورهای دیگر انواع مختلفی از لندکروزر وجود دارد. از جمله سری J70 متعلق به دهه 1980 که هنوز در حال تولید است. پرادو سایز متوسط و سری جدید J300 در آمریکا به عنوان لکسوس LX به فروش می رسد.

این لندکروزر جدیدتر و کوچکتر یک خودروی هیبریدی چهار سیلندر است و با قیمت متوسط 50000 دلار شروع به کار خواهد کرد که بدون شک آن را به کم مصرف ترین و مقرون به صرفه ترین لندکروزر در دهه های اخیر تبدیل خواهد کرد.
تویوتا در ابتدا سه تریم را ارائه خواهد کرد، یک مدل پایه کم رنگ “1958”، یک مدل متوسط که به تازگی “لندکروزر” نامیده می شود و یک مدل برتر “نسخه اول” که تنها 5000 دستگاه از آنها ساخته خواهد شد.
لند کروزر پرادو چیست؟
شصت سال پیش، لندکروزر سری J40 اولین تویوتا بود که در آمریکا پذیرش و محبوبیت پیدا کرد. در حالی که خریداران خودروی آمریکایی از اولین خودروهای تویوتا در آمریکا چشم پوشی کردند، لندکروزر یک فاتح غیر قابل انکار در جادههای خاکی بود و با زیبایی کاربردی اعتماد جامعه بزرگ مشتریان وفادار را کسب کرد.
همانطور که خودروهای شاسیبلند در دهههای 1970 و 1980 بزرگتر شدند، لندکروزرهای بعدی نیز بزرگتر شدند، به خصوص پس از سری J60 سال 1980، که الگویی برای نسخههای بزرگتر و خوشترکیبتر ایجاد کرد. افزایش اندازه، قیمت و خوشترکیبتر بودن باعث ایجاد بازاری برای نسخه کارگاهی مانند لندکروزرهای سخت و خشن اولیه یعنی سری J70 سال 1984 شد و در نهایت به یک ترکیب از هر دو یعنی پرادو مبدل شد.

پرادو در سال 1990 در ژاپن معرفی شد و در سال 2005 به عنوان اولین لکسوس GX به آمریکا آمد. رونمایی از GX 2024 در ژوئن، شایعاتی درباره پرادوی مقصد آمریکا را تقویت کرد و تویوتا فقط چند روز بعد بازگشت لندکروزر به آمریکا را تأیید کرد. حالا ما نگاه خوبی به آنچه پرادو را از GX متمایز میکند داریم. مانند سالهای قبلی، آنها نزدیک به هم هستند اما دقیقاً یکسان نیستند.

از نظر ظاهری، تشابههای زیادی وجود دارد و هر دو خودروی شاسیبلند بر روی همان بستر 2.8 متری حرکت میکنند و ظاهری بزرگ، قدبلند و چهارگوش دارند، اما جزئیات متفاوت هستند
تویوتا به طور قابل توجهی سعی نمیکند که J40 را دوباره اختراع کند، و طراحان آن در استفاده از سرنخهای بازگشت به گذشته بسیار صریح بودهاند. این مورد بازخوانی از FJ Cruiser سالهای 2006 تا 2014 نیست و سعی نمیکند باشد. در مدل “1958” پایه، که نام آن از اولین سال واردات گرفته شده است، و “First Edition”، چراغهای جلو دایرهای هستند تا به J40 اشاره کنند، اما آنها فقط به خودروی شاسیبلند جدید یک ظاهر سادهتر و جذاب تر میدهند. در مدل بالاتر لندکروزر، چراغها مستطیلشکل هستند و اشارهای به سری J-60 دهه 1980 دارند.
در داخل لندکروزر 2024 ، داشبورد کارآمدتری دارد که کمتر به یک صفحه نمایش بزرگ لمسی وابسته است. با این حال، میتوانید آن را با یک واحد اصلی 8.0 اینچی (مدل “1958”) یا 12.3 اینچی دریافت کنید، هر دو نرم افزار قابل بروزرسانی از طریق بیسیم (over-the-air) هستند و کنترلهای فیزیکی برای تقریباً همه چیز وجود دارد.
سطوح لندکروزر 2024 طوری طراحی شدهاند تا بعد از ماجراجوییهای آفرود به راحتی تمیز شوند.
برخلاف لکسوس، لندکروزر هیبریدی فقط به عنوان یک ماشین دو ردیفی در دسترس خواهد بود، احتمالاً به دلیل فضای اضافی مورد نیاز برای بسته باتری آن. در مجموع، GX قطعاً یکی از نزدیکترین وابستگان است، اما لندکروزر به طور منطقی متفاوت است. با این حال، تفاوتهای مکانیکی، حتی بیشتر اهمیت دارند.
لند کروزر هیبرید
لندکروزر 2024 از موتور هیبریدی 2.4 لیتری تویوتا به نام Hybrid Max استفاده خواهد کرد، که قبلاً در سدان Crown و Grand Highlander مشاهده شده است. این ترکیب یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ با یک موتور الکتریکی را با هم ترکیب میکند که در مجموع 326 اسب بخار قدرت سیستم و 465 پوند-فوت گشتاور را ارائه میدهد، که بسیار بیشتر از 281 اسب بخار و 401 پوند-فوت در موتور V8 قدیمی است.
این اعداد همچنین خیلی دور از دو توربو V6 2024 GX (349 اسب بخار و 479 پوند-فوت) نیستند. قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته منتقل میشود، در حالی که GX از یک گیربکس ده سرعته استفاده میکند.
بدون شک، هیبرید باعث میشود میزان مصرف بنزین نسبت به هر لندکروزر قبلی بهتر شود و قدرت کافی برای ارائه ظرفیت کشیدن خودروی 2.7 تنی را دارد.
مانند قبل، این لندکروزر یک SUV با ساختار بدنه-بر-شاسی سنتی است و قطعاً بر روی ماجراجویی خارج از جاده تمرکز دارد. چهار چرخ محرک (4WD) استاندارد است، همچنین یک مورد انتقال دو سرعته (بازههای بالا و پایین) با یک مرکز قفل شده و یک دیفرانسیل قفل شده الکترونیکی عقب و قلابهای بازیافت جلو دارد.
دستیابی به بهترین تجهیزات آفرود به معنای خرید مدل های بالاتر است، که یک ویژگی قطع اتصال میله متعادل کننده جلو، سیستم Multi-Terrain Select تویوتا (حالتهای زمین) و دوربینهای مسیر Multi-Terrain Monitor را اضافه میکند.
تویوتا میگوید لندکروزر 2024 ارتفاع 22.1 سانتی متر از زمین و زوایای نزدیکی، پیچیدگی و خروجی 31، 22 و 25 درجه خواهد داشت.
این میتواند لندکروزر 2024 را به یک ماشین ترسناک در مسیر تبدیل کند، این مدل 3.05 سانتی متر کوتاهتر و 11.1 سانتی متر باریکتر از مدل قبلی است. سوپاپ جدید دوبل لندکروزر در جلو با شوکهای دو لولهای، و سوپاپ چند لینکی عقب با فنر میتواند آن را در جاده نسبت به مدل های قبلی بهتر کنترل کند.
تویوتا لندکروز 2024 چه موقع و با چه قیمتی عرضه می شود؟
گزارشات اولیه حاکی از آن است که قیمت پایه لندکروزر 2024 تویوتا در حدود میانه 50,000 دلار خواهد بود، که برای یک خودروی لوکس و قدرتمند مانند لندکروزر قیمتی مناسب است. این قیمت حدود 30,000 دلار از مدل قبلی کمتر است و به قیمت حدود 20 سال پیش بازگشته است.
همچنین انتظار میرود که قیمت نسخههای بالاتر بیش از 60,000 دلار باشد، اما این نسخهها دارای تجهیزات آفرود اضافی هستند. به عنوان مثال، در کلاس “لندکروزر” چراغهای مستطیلی، صندلیهای گرمایشی و تهویه مطبوع، سیستم صوتی با ده بلندگو (نسبت به شش بلندگوی نسخه “1958”) وجود دارد و همچنین گزینههایی مانند صفحات زیرین بسیار مقاوم و میلهای سنگ به گزینهها اضافه شده است.
مدل “First Edition” با برخی از این تجهیزات به صورت استاندارد عرضه خواهد شد و ویژگیهای بیشتری مانند صندلیهای چرمی را اضافه خواهد کرد.
سیستم Safety Sense 3.0 تویوتا استاندارد است و شامل سیستم کنترل کروز تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص پیادهرو و سیستمهای بیشتری است.
شرکت اعلام کرده است که لند کروزر 2024، که در کارخانجات تاهارا و هینو ژاپن ساخته میشود (آخری محل تولید FJ کروزر بود) در بهار 2024 به نمایشگاهها خواهد رسید. انتظار میرود جزئیات بیشتری درباره قیمت و مشخصات در ادامه ارائه شود.