یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخلاف باورهای رایج، افراد مبتلا به زوال عقل باز هم می توانند به یادگیری چیزهای جدید ادامه دهند.
به گزارش تکناک، زوال عقل یک اصطلاح کلی برای تشخیص های متعدد با مجموعه ای از علائم است که بر مغز و رفتار تأثیر می گذارد و به تدریج در طول زمان بدتر می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوالعقل است. علائم زوالعقل شامل از دست دادن حافظه و زبان، از دست دادن توانایی های حل مسئله و توانایی انجام فعالیت های روزانه است.
محققی به نام الیاس اینگبراند می خواست بداند که چگونه یادگیری تحت تأثیرزوالعقل قرار می گیرد. او عمدتاً میخواست فرضیات رایج در مورد افراد مبتلا به زوال عقل را به چالش بکشد. برخی از این فرضیات رایج مواردی شامل این است که بیماران مبتلا به زوال عقل، منفعل و بیتفاوت هستند و برای تعامل اجتماعی نیاز به تلاش مضاعف دارند.
اینگبراند در تحقیقات خود میخواست بررسی کند که آیا افراد مبتلا به زوالعقل میتوانند مهارتهای جدیدی را در محیطهای اجتماعی روزمره و مرتبط بیاموزند یا خیر.
او به ۱۰ نفر مبتلا به انواع مختلف زوال عقل که هشت نفر از آنها در مراکز مراقبتی زندگی می کردند، یک تبلت داد. هیچ کدام از آنها قبلا از تبلت استفاده نکرده بودند. با پشتیبانی کارکنان یا یکی از اعضای خانواده، تنها دستورالعملی که به این بیماران داده شد این بود که از تبلت هر طور که می خواهند استفاده کنند. اینگبراند و همکارانش متوجه شدند که بیماران خیلی زود در مورد دستگاه کنجکاو شدند.
با وجود از دست دادن شدید حافظه و مشکلات در برقراری ارتباط کلامی، طی چهار تا شش هفته، بیماران به تدریج یاد گرفتند که چگونه مستقلتر از تبلت استفاده کنند.
برای مثال، یک شرکتکننده زن که قبل از بیماری مسابقات دو صحرایی را دنبال می کرد، بهطور خودجوش از تبلت برای بررسی نتایج مسابقه استفاده کرد. مورد دیگر مردی بود که معمولاً پرخاشگر و بی قرار بود، یاد گرفت که به کمک تبلت خود به آرشیو باز SVT که پخش کننده تلویزیون عمومی سوئد بود، برود و با آرامش به تماشای برنامه ها بنشیند.
همچنین اینگبراند مبتلایان به زوالعقل را به گروه های دونفره تقسیم کرد و متوجه شد که آنها بدون کمک کارکنان یا یکدیگر، از تبلت هایشان استفاده کردند. او معتقد است این اولین مطالعه در مورد همکاری بین افراد مبتلا به زوالعقل است.
بر اساس یافتههای خود، اینگبراند میگوید این نوع یادگیری را میتوان در حین مراقبت از زوال عقل، چه در خانه و چه در یک مرکز مراقبت استفاده کرد. او می گوید که نکته کلیدی این است که یادگیری برای بیمار باید معنادار باشد.