ایکس باکس بدون دیسک سری X جدید مایکروسافت ، تنها خبری نیست که به تازگی از برخی اسناد شرکت مایکروسافت درز کرده است.
به گزارش تکناک، ممکن است این اسناد برنامههای آینده مایکروسافت را برای سال 2028 نشان دهد که به موجب آن این شرکت معتقد است میتواند به همگرایی کامل پلتفرم بازی ابری و سختافزار فیزیکی خود برای ارائه بازیهای ترکیبی ابری دست یابد.
“چشم انداز ما توسعه یک پلتفرم بازی هیبریدی نسل بعدی است که قادر به استفاده از قدرت ترکیبی کاربر و فضای ابری برای ارائه غوطه ور شدن عمیق تر و فازهای کاملاً جدیدی از تجربیات بازی است.”
این کلمات تنها در یک اسلاید از یک کنفرانس فاش شده به نام “نسل بعدی بازی در مایکروسافت” است که به نظر می رسد یک سند ارائه شده در ماه می 2022 کاملاً حول این ایده باشد.
این شرکت تصور می کرد که شما با استفاده از قدرت ترکیبی یک گجت 99 دلاری و پلتفرم xCloud آن به طور همزمان این بازی ها را انجام می دهید.
ما با این ایده آشنا هستیم، زیرا در ژوئن 2021 آن را حمایت کردیم و به این نکته اشاره کردیم که مایکروسافت فرصت منحصر به فردی دارد تا بازیهایی را بسازد که از سختافزار محلی تا ابر مقیاس پذیر باشند. این چیزی است که مایکروسافت در حقیقت با ارائه مناظر واقعگرایانه در شبیهساز پرواز مایکروسافت، قبلاً تلاش کرده است که دادههای آن را از 2 پتابایت ابر جریان میدهد، نه از Xbox یا PC شما که بخش عمده بازی در آن قابل اجرا است. اما بهترین نمونه هنوز دموی آمازون در سال 2014 است.
اکنون در این اسناد، مایکروسافت این ایده را محاسبات ترکیبی منسجم نامیده است که به معنای معماری ابری در سراسر گرافیک و سیستم عامل که امکان بازی در همه جا را فراهم می کند.
تیم مایکروسافت پیشنهاد داد که برای قفل کردن گرافیک Navi 5 شرکت AMD و همچنین به دست آوردن هستههای پردازنده Zen 6 شرکت AMD، نیاز به امضای قراردادهای همکاری با AMD دارد. (همچنین در نظر دارد از Arm استفاده کند.) مایکروسافت مشکوک بود که نیاز به یک واحد پردازش AI (NPU) برای ارائه انواع مزایا از جمله رزولوشن فوق العاده، جبران تأخیر، تغذیه فریم و غیره دارد.
سندها حاکی از یک نقشه راهبردی کامل در فناوری است که طراحی سخت افزار آن در سال 2024 آغاز می شود، کیت های توسعه اولیه در سال 2027 و اولین بازی های ابری ترکیبی از سال 2024 تا 2026 تولید می شوند.
اما قبل از آن، شرکت باید برخی تصمیمات کلیدی را در مورد سختافزار بگیرد؛ تصمیماتی همچون تطابق در ساخت یک سیستم عامل نازک برای اجرای قسمتهای محلی بازیهای ابر، تعین تیمهای مسئول و سختافزار مناسب برای آن.
با توجه به اسناد فاش شده، به نظر می رسد که این موضوع از یک گفتگوی مداوم میان رهبران ارشد مایکروسافت، از جمله مدیرعامل شرکت ساتیا نادلا، رئیس ایکس باکس، فیل اسپنسر، رهبر دستگاه های ویندوز و سیستم عامل پانوس پانای، کریم چودری، CVP xCloud و غیره ناشی شده است.
نادلا بر اساس اسناد فاش شده نوشت: ما در حال ساخت 4 نوع کامپیوتر هستیم: (1) همه چیز ابری، (2) یک ایکس باکس هیبریدی، (3) ویندوز هیبریدی و (4) هولولنز هیبریدی. ما باید استعدادهای سیستم های شرکت را گرد هم بیاوریم تا با یک چشم انداز یکپارچه هماهنگ شوند.
وی ادامه داد: ما نمی توانیم از یک ایده بزرگ به یک ایده بزرگ دیگر برویم.
در سند دیگری با نام نقشه راه تا 2030، این شرکت پیشنهاد میکند که استراتژی جدیدش ممکن است حول محور کنترلرها بچرخد. این سند در ادامه به توصیف Sebile میپردازد، یک کنترلکننده جدید Xbox که شامل اتصال مستقیم به ابر و همچنین بیسیم و بلوتوث Xbox است.
همچنین این سند حاوی تصویری از یک کنترل کننده موبایل، یک کنترل کننده یک دست و یک صفحه کلید و ماوس بازی است که ظاهرا مایکروسافت در نظر داشت آنها را بسازد.
همچنین این سند به یک کنسول ابری (Keystone) به عنوان پروژهای که قبلاً تأمین مالی شده بود، به همراه بروکلین که نام Xbox سری X جدید است و گیمپد فوقالذکر Sebile اشاره میکند. اگرچه اشاره کرد که «چشمانداز کامل محصول» برای Sebile در حال حاضر تا می 2022 تأیید نشده است.
در سال 2021، مایکروسافت کیم سویفت که مدیر طراحی سابق گوگل استادیا و شناخته شده به خاطر بازی پورتال شرکت والو است را استخدام کرد تا تیم جدیدی را برای تمرکز بر بازیهای مبتنی بر ابر ایجاد کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام به همین دستهبندی مربوط است یا خیر. همچنین سونی جید رموند را از استادیا استخدام کرده است و استودیو او در حال کار بر روی فناوری بازیهای ابری قبل از گام جدید سونی در حوزه بازیهای ابری است.
اقا من که پشت ماکروسافت هستم هر کنسولی هم بده میخرم الان دو کنسول جدیدش تو اتاقم هست