کمتر از دو هفته دیگر، AMD ممکن است به اهداف خود نزدیک شود. زمانی که کارت گرافیک RX 7700 XT با قیمت ۴۴۹ دلار و 7800 XT با قیمت ۴۹۹ دلار به همراه یک نسخه رایگان از بازی Starfield برای لذت عرضه می شود.
به گزارش تکناک، شرکت ادعا میکند که هر دو کارت قادر به ارائه میانگین بیش از ۶۰ فریم در ثانیه در بازیهای جدیدتر با تنظیمات حداکثر و بدون استفاده از روشهای ارتقایی پیچیده مانند افزایش کیفیت تصویر هستند. شرکت برای بازی Call of Duty: Modern Warfare II میانگین بیش از ۱۰۰ فریم در ثانیه را اعلام میکند.
جایی که همه چیز واقعاً جالب میشود، مقایسه با انویدیا است، جایی که 7700 XT با قیمت ۴۵۰ دلار ممکن است به GeForce 4060 Ti با قیمت ۴۰۰ دلار غلبه کند و 7800 XT با قیمت ۵۰۰ دلار ممکن است در بازیهای rasterized (و حتی چند بازی با ردیابی نوری) بر روی RTX 4070 با قیمت ۶۰۰ دلار برتری داشته باشد، در حالی که یک صد دلاری در جیب شما باقی میگذارد.
البته به خاطر داشته باشید که ما به طور ویژه از ارتقاهای نسل به نسل کارتهای انویدیا تحت تأثیر قرار نگرفتیم و هنوز نمیتوانیم بگوییم آیا AMD تغییرات کافی را ارائه کرده است تا گیمرها را از کارتهای نسل قبلی به خود جلب کند. اما از گذشته، هنوز هم یک کارت نسل قبلی 6800 XT با قیمت ۵۳۰ دلار در فروشگاهها وجود داشت. آیا کارتهای گرافیک در مسیر صحیحی به سمت پیشرفت هستند؟
هنوز هم مقداری بزرگ هستند؛ حتی طراحی پایه Radeon RX 7800 XT از AMD در یک کامپیوتر رومیزی معادل ۲.۵ اسلات را اشغال میکند، در حالی که Nvidia برای نسخه Founders Edition RTX 4070 و پایینتر، از طراحی دو اسلاتی استفاده میکند.
اما آنها ممکن است در بخش حافظه برتری داشته باشند، جایی که برخی از GPUهای Nvidia بهطور ناچیزی محدود شدهاند. RX 7700 XT دارای 12 گیگابایت GDDR6 و رابط 192 بیتی است که باعث میشود پهنای باند کلی 432 گیگابایت بر ثانیه باشد، در حالی که RX 7800 XT دارای 16 گیگابایت، 256 بیت و پهنای باند کلی 624 گیگابایت بر ثانیه است.
اگر نتایج و قیمتهای AMD پایدار باشند، این کارتها میتوانند به طور قطع گیمرها را از Nvidia جذب کنند اما به خاطر داشته باشید که قیمتگذاری GPU معمولاً به سمت آنچه خریداران تمایل دارند نزدیک میشود و رقیب میتواند قیمتها را کاهش دهد تا سهم بازار خود را حفظ کند. Nvidia تازه ۶ میلیارد دلار سود خالص را از تراشههای هوش مصنوعی خود کسب کرده است و شرکت فراموش نکرده که از کجا آمده است.
علاوه بر کارتهای خود، AMD همچنین در تاریخ ۶ سپتامبر FSR 3 را راهاندازی خواهد کرد. آخرین نسخه فناوری ارتقاء گرافیک، یعنی FSR، قابلیت تولید فریم را اضافه کرده است که با استفاده از یادگیری ماشین، تصور یک فریم جدید بین فریمهای موجود را ایجاد میکند، مشابه یک نسخه پیشرفتهتر از نرم کردن حرکت(motion smoothing ) در تلویزیونها.
FSR 3 همچنین شامل “Native Anti-Aliasing (ضد پردازش بومی)” است، یک حالت جدید اختیاری که از تکنیکهای FSR برای ضدپردازش و واضحتر کردن گرافیک بازی استفاده میکند، بجای اینکه آنها را از رزولوشن پایینتری ارتقا دهد.
AMD میگوید FSR 3 در حال حاضر برای بازیهای Cyberpunk 2077، Forspoken، Immortals of Aveum، Avatar: Frontiers of Pandora، Warhammer 40,000: Space Marine 2، Frostpunk 2، Squad، Starship Troopers: Extermination، Black Myth: Wukong، Crimson Desert و Like a Dragon: Infinite Wealth در نظر گرفته شده است.
Starfield با FSR 3 عرضه نخواهد شد، بلکه با FSR 2 عرضه خواهد شد. به هر حال، AMD میگوید که Bethesda نیز میتواند DLSS از Nvidia را به این بازی اضافه کند.
در حالی که FSR همچنان بر روی کارتهای گرافیک رقبا کار میکند، تا زمانی که توسعه دهندگان بازی این فناوری را به بازیهای خود اضافه کنند، AMD نیز قصد دارد در تاریخی نامشخص، تولید فریم را به درایور خود اضافه کند. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود فریمهای اضافی را به هر بازی DX10 یا DX11 با کارت گرافیک AMD خود تزریق کنید، بدون نیاز به پشتیبانی توسعه دهنده.
در تاریخ ۶ سپتامبر، درایور همچنین شامل Hypr-RX خواهد بود، یک تنظیم که میتواند به طور خودکار FSR (یا RSR محدودتر، زمانی که FSR پشتیبانی نمی شود)، Radeon Anti-Lag، Radeon Boost و سایر ویژگیهای کاهش دهنده کیفیت تصویر اما افزایشدهنده عملکرد را فعال کند. فرانک آزور ، رئیس بخش بازیهای AMD میگوید: “تحقیقات ما نشان میدهد که ۷۰ درصد از مشتریان تمایل دارند تا کیفیت تصویر را کمی کاهش دهند”.
AMD طرح مرجع RX 7800 XT خود را مستقیماً در سایت AMD.com با سیستم خنککننده دو فنی که در بالای این پست مشاهده میکنید، عرضه خواهد کرد. اما به نظر میرسد بیشتر شرکای AMD از سیستم خنککننده سه فنی استفاده میکنند. در زیر تعدادی از برترین طرحها را مشاهده میکنید.