آغاز شمارش معکوس برای پرتاب موشک جدید و غول پیکر ناسا

انعکاس سیستم پپرتاب فضایی موشک ناسا شب قبل از پرتاب موشک

اندکی پس از نیمه شب به وقت محلی قبل از پرتاب صبح دوشنبه(به وقت آمریکا) ناسا بارگیری اکسیژن مایع و هیدروژن مایع را روی موشک سیستم پرتاب فضایی خود آغاز کرد.

به گزارش تک ناک، این اولین پرتاب یکی از موشک های  این آژانس فضایی از سال 2011 خواهد بود که آخرین ماموریت شاتل فضایی است. حتی مهمتر از آن، این ماموریت آرتمیس I  اولین پله در مسیری است که می تواند ناسا را همراه با گروهی از شرکای بین المللی به ماه و مریخ برگرداند.

دقیقاً در ساعت 8:33:00 صبح به وقت شرق امریکا  (12:33 UTC) صبح دوشنبه مجتمع پرتاب 39B در  مرکز فضایی کندی باز می‌شود.

دلایلی برای خوش بین بودن وجود دارد که موشک طبق برنامه به پرواز در خواهد آمد. به طور کلی، شرایط آب و هوایی برای صبح دوشنبه مساعد به نظر می رسد و ناسا تمام تلاش خود را برای آماده شدن برای این پرتاب انجام داده است، از جمله چندین بار سوخت رسانی به موشک و شمارش معکوس آن تا چند ثانیه پس از پرتاب واقعی.

جف اسپالدینگ، مدیر ارشد آزمون آرتمیس اول ناسا در یک کنفرانس خبری پیش از پرتاب در روز یکشنبه گفت: «ما تقریباً برای هر چیزی آماده هستیم. ما برای فردا عالی به نظر می رسیم.”

با این حال، وضعیت این پرتاب بسیار چگونگی سیستم پاکسازی مرتبط می شود. از جمله نگرانی های اصلی، آزمایش رفع نشت هیدروژن با تجهیزات پشتیبانی زمینی موشک است و پس از آن فقط  یک فرآیند معمولی برای آزمایش این سخت افزار فضایی بزرگ، پیچیده و جدید وجود دارد.

اگر ناسا نتواند ماموریت را متوقف کند، اتفاق بعدی به چگونگی پاکسازی موشک بستگی دارد. اگر شمارش معکوس به T-6.8 ثانیه برسد و چهار موتور اصلی SLS مشتعل شوند، هیچ تلاش سریعی برای بازیافت موشک وجود نخواهد داشت. تمیز کردن پس از احتراق موتور نیاز به بازگشت به ساختمان مونتاژ موشک برای تعویض موتور دارد . تعویض موتور با موتورهای دیگر RS-25 سریعتر از انجام فرآیند پر زحمت بازبینی  است. این اقدام پرتاب بعدی را حداقل تا آبان به تعویق می اندازد.

اگرموشک قبل از احتراق موتور پاکسازی  شود، تاریخ احتمالی بعدی برای تلاش جمعه 11 شهریور است وبا احتساب زمان پرتاب در وسط روز و به دنبال آن فرصت‌های روزانه تا 14 شهریور می تواند عقب بیفتد. پس از این مرحله، موشک باید پیاده شود. پد برای بازسازی، نیاز به تاخیر چند هفته ای دارد.

این یک تست پرواز است، اما اعتماد به نفس در موفقیت بالاست. مقامات ناسا آخر این هفته گفتند که برآورد “تلفات وسیله نقلیه” در طول ماموریت آرتمیس I  یک  در 125 است. این بدان معناست که آژانس بیش از 99 درصد مطمئن است که موشک SLS با موفقیت فضاپیمای اوریون را به مدار خواهد فرستاد و پس از آن  به ماه پرواز خواهد کرد و چند هفته در آنجا باقی خواهد ماند، قبل از اینکه پس از یک ماموریت 42 روزه در ماه اکتبر در اقیانوس آرام  از هم پاشیده شود.

هیچ خدمه ای در این وسیله نقلیه نخواهد بود، اما اگر این ماموریت به خوبی انجام شود، پرواز Artemis II در حدود دو سال آینده، و پس از آن  Artemis III در اواخر این دهه چهار فضانورد را در ماه فرود خواهند آورد. این اولین برنامه معتبر اکتشاف فضای عمیق ناسا با حضور فضانوردان از زمان آپولو و بعد از نیم قرن است.

ناسا این پرتاب را  دوشنبه  از ساعت 6:30 صبح به وقت شرق امریکا (10:30 UTC) به صورت زنده پخش خواهد کرد. شمارش معکوس برای پرتاب از هم اکنون آغاز شده ، البته گزینه های دیگری برای پخش ناسا نیز وجود دارد، از جمله یک Feed شامل نماهایی از موشک و صدای یک مفسر در مرکز کنترل پرتاب در کانال رسانه ای ناسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.