آیا توجه به جزئیات حافظه را قوی‌تر می‌کند؟

آیا توجه به جزئیات حافظه را قوی‌تر می‌کند؟

یک نظریه می گوید هرچه دانش پیش‌زمینه بیشتری داشته باشید، در یادگیری و حفظ اطلاعات جدید بهتر عمل خواهید کرد.

به گزارش تکناک، فراموش کردن مسائل مانند فراموش‌کردن جای کلید، رمز عبور و یا تلاش برای به یاد آوردن نام کتاب یا نمایش مورد نظر، همواره می تواند بسیار خسته کننده باشد.

این مشکل قابل حل است و جای نگرانی نیست. در واقع، یک مطالعه جدید نشان می دهد انواع خاصی از کارها وجود دارد که با بهبود حافظه در زندگی مرتبط است.

این مطالعه توسط دکتر اریک وینگ، محقق موسسه تحقیقاتی روتمن در علوم بهداشتی بایکرست کانادا، به همراه دانشمندان در حال تحقیق در مورد پیری، سلامت مغز و علوم اعصاب شناختی انجام شده است.

آنها افرادی کارشناس را برای تماشای پرنده ها انتخاب کردند و گروه‌های کنترل متشکل از افراد متخصص را برای دو دور آزمایش به‌کار گرفتند.

در دور اول، آنها از افراد هر گروه خواستند پرندگان جدیدی را که قبلاً هرگز ندیده بودند، طبق هر معیاری که برای آنها منطقی است، طبقه بندی کنند. آنها دریافتند در حالی که گروه های کنترل تمایل به طبقه بندی پرندگان جدید بر اساس ویژگی های سطحی مانند اندازه یا رنگ داشتند، کارشناسان این حوزه طبقه بندی های خود را بر اساس معیارهای دقیق تری انجام دادند.

این موسسه در بیانیه ای توضیح داد: بیشتر متخصصان تمایل به طبقه‌بندی پرندگان بر اساس ویژگی های خاص، مانند ساختار منقار یا شکل دم، حتی برای گونه های پرندگانی که قبلاً ندیده بودند، داشتند.

در دور دوم، آنها حافظه شرکت کنندگان مطالعه را با نشان دادن دو سری عکس از پرندگان، و سپس با پرسیدن از آنها درباره دیدن سری دوم در میان گروه پرندگان گروه اول آزمایش کردند.

آن دسته از شرکت‌کنندگان با تمایل به گروه‌بندی پرندگان بر اساس معیارهای دقیق‌تر، مانند ساختار منقار ، احتمالاً با دقت پرندگان  گروه دوم موجود در گروه اول را شناسایی و به یاد ‌آوردند.

این برای حافظه ما چه معنایی دارد؟

این نظریه که افراد در طول زمان می‌توانند خود را برای توجه و ثبت ذهنی جزئیات که در درازمدت باعث به‌خاطر سپردن موثر مسائل جدید می‌شود، آموزش دهند، قابل قبول است.

البته حتما نباید این فعالیت تماشای پرندگان باشد. اما، صرف زمان برای هر تلاشی مبتنی بر جزئیات که شامل بسیاری از تجربیات جدید، یادگیری و انباشت داده‌ها می‌شود، ممکن است به طور مشابه هنگام نگرانی برای تقویت حافظه، آن را قوی‌تر و طولانی‌تر کند.

دکتر آسف گیلبوآ، دانشمند ارشد در RRI و دانشیار روانشناسی در دانشگاه تورنتو، سه نوع فعالیت را پیشنهاد می کند که ممکن است کمک کند.او می گوید: به نظر می‌رسد داشتن سال‌های تحصیل بیشتر، زمینه‌های مورد علاقه بیشتر و سرگرمی‌های بیشتر خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد و از حافظه در دوران پیری حمایت می‌کند.

نتایج ما نشان می‌دهد این ممکن است تا حدی به دلیل یادگیری و حفظ اطلاعات جدید بهتر با وجود دانش زمینه‌ای هرچه بیشتر و قرار دادن آن اطلاعات در چهارچوب دانش موجود خواهد بود.

همانطور که در کتاب الکترونیکی رایگان علوم اعصاب وی آمده 13 راه برای درک و آموزش مغز در زندگی، عنوان شده است.

هیچ چیز جذاب تر از مغز انسان نیست و مطالعات در مورد حافظه در اولویت قرار دارند.بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، باید وجود یک سرگرمی بسیار دقیق را بررسی کنید.

دانش عمیق شما در مورد هر مساله‌ای مانند علت خوشمزگی یک نوع قارچ و کشندگی دیگر، یا آمار گلزنان برتر در جام جهانی های مختلف ، ممکن است علاوه بر اشغال فضایی در مغز، به شما در بهبود حافظه در زمان نیاز کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram