ابداع روشی جدید برای تولید هیدروژن از رطوبت هوا

ابداع روشی جدید برای تولید هیدروژن از رطوبت هوا

گروهی از محققان روشی جدید برای تولید هیدروژن از طریق الکترولیز مستقیم هوا (DAE) ابداع کردند که راه تازه‌ای برای تولید هیدروژن از منابع ارزان و فراوان ایجاد می‌کند.

به گزارش تک ناک به نقل از ایرنا ، هیدروژن ظرفیت بالایی به عنوان یک سوخت پاک دارد، این ماده به وفور (به شکل ترکیباتی مانند آب) وجود دارد، موجب انتشار گازهای آلاینده نمی‌شود و همچنین می توان از آن برای ذخیره انرژی از منابع خورشید، باد و امواج استفاده کرد.

با این حال تولید هیدروژن به میزان کافی و مقرون به صرفه همواره با چالش‌هایی رو به رو بوده است. جدا کردن هیدروژن از آب نیازمند فناوری های پیچیده و همچنین مستلزم استفاده از آب شیرین است.

اما اکنون دانشمندان یک وسیله جدید ساخته اند که می تواند آب را از هوای مربوط جمع‌آوری کرده و سپس آن را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کند.  نکته مهم دیگر اینکه این وسیله در مکان‌هایی هم که میزان رطوبت تا حد چهار درصد پایین بوده، قابل استفاده است.

این ماده به وفور (به شکل ترکیباتی مانند آب) وجود دارد، موجب انتشار گازهای آلاینده نمی‌شود و همچنین می توان از آن برای ذخیره انرژی از منابع خورشید، باد و امواج استفاده کرد.

در مقاله ای که محققان در این زمینه منتشر کردند، آمده است: در این کار ما نشان دادیم که رطوبت در هوا به طور مستقیم برای تولید هیدروژن از طریق الکترولیز قابل استفاده است. این وسیله نمونه اولیه‌ای از یک الکترولیزگر (electrolyzer) است که نیروی کار آن از برق تولیدی از انرژی تجدیدپذیر تامین می شود. در یک آزمایش با منبع انرژی خورشیدی، پنج دستگاه الکترولیزگر به موازات هم کار کردند. یکی از شکل‌های آزمایشی این دستگاه اولیه قادر بود ۱۲ روز پیاپی کار کند.

این دستگاه با رطوبت پایین در حد چهار درصد هم کار می‌کند و برای استفاده در مناطق خشک و نیمه خشک که آب زیادی وجود ندارد، بیشترین استفاده را دارد.

به تازگی پیشرفت‌های دیگری نیز در زمینه تولید هیدروژن با استفاده از آلومینیوم و گالیوم حاصل شده است و اکنون دانشمندان راه های بیشتری برای تبدیل کردن نیروی هیدروژن به یک واقعیت در دسترس دارند.

بر اساس این گزارش، این فناوری هنوز در مراحل اولیه است اما محققان اطمینان دارند که دستگاه ابداعی آنها می‌تواند بهبود یابد و تقویت شود.( منبع: تارنمای ساینس الرت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.