ابرارگانیسم‌ ها سرعت خرابی دندان‌ها را افزایش می‌دهند

محققان به طور تصادفی کشف کردند که باکتری ها و قارچ ها می توانند با هم ترکیب شوند تا یک "ابرارگانیسم" متحرک را تشکیل دهند که دندان های شما را خراب می کند.

محققان به طور تصادفی کشف کردند که باکتری ها و قارچ ها می توانند با هم ترکیب شوند تا یک ” ابرارگانیسم ” متحرک را تشکیل دهند که دندان های شما را خراب می کند.

به گزارش تک ناک، این مطالعه جدید در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته و در مجله Proceedings of the  National  منتشر شده است.

محققان این فرایند را در حین مطالعه نوزادان با پوسیدگی شدید دندان کشف کردند. یک نگاه دقیق‌تر نشان داد که باکتری‌ها وقارچ‌های به هم چسبیده مقاومت بیشتری در برابر داروی های ضد میکروبی‌ نشان می‌دهند و به طور کلی بسیار خطرناک‌تر بودند.

بدتر این است که این ابرارگانیسم متحرک هستند ومی‌توانند راه بروند کاری که قبل از پیوستن باکتری و میکروب در یک مجموعه نمی‌توانستند انجام دهند.

هیون کو، یکی از نویسندگان این مطالعه و پروفسور در Penn Dental Medicine، در یک بیانیه مطبوعاتی  گفت: ما متوجه باکتری‌ها و قارچ‌هایی شدیم که این مجموعه‌ها را تشکیل می‌دهند و حرکاتی را که هرگز فکر نمی‌کردیم آن‌ها داشته باشند، ایجاد می‌کنند، حرکتی مانند راه رفتن و شبیه جهش.

او افزود: آن‌ها بسیاری از آنچه را که ما «عملکردهای اضطراری» می‌نامیم، دارند و به هم چسبیدگی آنها  توانایی جدیدی را برای این مجموعه به ارمغان می‌آورد که به تنهایی نمی توانستند به آن دست یابند. این مجموعه یک ابرارگانیسم با توانایی های جدید را تشکیل می دهد.

بر اساس این مطالعه، این تحرک اضطراری توسط شاخه‌های کوچکی از رشته‌های قارچی به نام هیف تسهیل می‌شود، که با گسترش و تماس با سطح دیگری، کل مجموعه را بلند کرده و باکتری‌ها را با خود حمل می‌کنند.

محققان بر این باورند که مجموعه‌ها از پیوستگی محکم بین سلول‌ها و یک پلیمر خارج سلولی قوی و چسب مانند که در نتیجه تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها شکل گرفته است، قدرت بیماری‌زایی، انعطاف‌پذیری و تحرک افزایش یافته‌اند.

سخت جان بودن و توانایی تحرک به این معنی است که این ابر ارگانیسم ها می توانند به سرعت دندان های شما را تبدیل به یک کلونی کنند و باعث پوسیدگی بسیار بد دندان شوند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، محققان بر این باورند که مطالعه چگونگی هدف قرار دادن این مجموعه ها می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران کودکی کمک کند، که بیش از نیمی از کودکان شش تا هشت ساله را تحت تاثیر قرار می دهد.

کو پیشنهاد کرد: اگر این اتصال را مسدود کنید یا مجموعه را قبل از رسیدن به دندان مختل کنید و باعث آسیب شود، این می تواند یک استراتژی پیشگیرانه در برابر حفره های دندان در دوران کودکی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.