پس از دریافت بازخوردهای متوسط در مورد بازی Redfall از استودیوی آرکین، تنشها در بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت ادامه پیدا کرد و حالا ممکن است منجر به ایجاد تغییرات اساسی در این شرکت شود.
به گزارش تکناک، میتوان گفت که اوضاع در چند هفته اخیر برای بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت بد بوده است. در ابتدا، سازمان رقابت و بازار بریتانیا با مسدود کردن طرح های مایکروسافت برای خرید شرکت Activision Blizzard، بسیاری را در صنعت بازی شگفتزده کرد. سپس در این هفته، با انتشار بازی جدید Redfall از استودیوی آرکین Microsoft، در بهترین حالت با نقدهای متوسط روبرو شد.
در تعریف از فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت، باید گفت که او از بررسی نقدهای منفی Redfall فرار نمیکند. در یک مصاحبه با پادکست ویدیویی Kinda Funny XCast، او گفت: برای من هیچ چیز سختتر از ناامید کردن جامعه ایکس باکس و تماشای از دست دادن اعتماد و ناامیدی آنها نیست، من هم ناراضی هستم. ما روند خود را دوباره بررسی خواهیم کرد.
اما از سویی دیگر، فیل اسپنسر بعد از عرضه بازی Redfall، از نقدهای آن غافلگیر شد. او گفت که مایکروسافت پیش از انتشار بازی، بررسیهایی انجام داده و نتایج آن به مراتب بهتر از نقدهایی بود که این بازی در دنیای واقعی دریافت کرد.
این مسئله شوکهکننده بود چراکه بسیاری ازویدیوهای بررسی بازی Redfall در یوتیوب، عدم موفقیت این بازی را پیش بینی کرده بودند. چرا این تجربیات بازی قبل از عرضه، در بررسیهای مایکروسافت و آرکین در نظر گرفته نشدند؟
حقیقت این است که مایکروسافت بیش از یک سال با مشکلاتی در عرضه بازیهای ایکس باکس خود مواجه شده است، و به نظر میرسد که آزمون داخلی و ارزیابی های شرکت نیاز به بازبینی جدی دارند.
قبل از Redfall، آخرین بازی انحصاری AAA بزرگ مایکروسافت برای ایکس باکس و کامپیوتر شخصی Halo Infinite در پایان سال 2021 عرضه شد. از آن زمان به بعد، بازیهای کوچکتری مانند Grounded، H-Fi Rush و چند بازی دیگر عرضه شدهاند، اما هیچ موردی نزدیک به بازی AAA نبود.
در آوریل، بازی Minecraft Legends منتشر شد، اما این بازی به صورت گستردهتری نسبت به پلتفرمهای مایکروسافت عرضه شد و همچنین نقدهای متوسطی را دریافت کرد.
میدانم که کرونا باعث ایجاد مشکلاتی در صنعت بازیهای ویدیویی شده است و بسیاری از توسعه دهندگان هنوز هم با مشکلاتی روبرو هستند که توسط کارکنان دورکارشان ایجاد شده است. با این حال، در سال 2022، استودیوهای PlayStation شرکت سونی توانستند بازیهای انحصاری بزرگ اصلی خود مانند God of War Ragonrok، Horizon Forbidden West و Gran Turismo 7 را منتشر کنند. بازیهای انحصاری شرکت نینتندو در سال 2022 شامل Splatoon 3 و Bayonetta 3 بودند و در این ماه، شاید مورد انتظارترین بازی Switch یعنی Legends of Zelda: Tears of the Kingdom منتشر شود.
خط مشی بازیهای مایکروسافت در این دوره به شدت ضعف داشته و در حال حاضر به نظر نمیرسد که این مسئله به زودی برطرف شود. بازی Starfield از استودیوی بازیهای Bethesda در ماه سپتامبر عرضه خواهد شد، اما با توجه به رفتار مایکروسافت با Redfall ، احتمالا Starfield با یک سری از باگ های احمقانه و حتی شاید خطای های منجر به توقف بازی، عرضه خواهد شد، مگر اینکه عرضه آن، دوباره به تاخیر بیفتد. ما همچنین هنوز منتظر بازی جدید Turn 10 به نام Forza Motorsport هستیم، اما بعید است تا پایان سال 2023 عرضه شود.
علاوه بر این، مایکروسافت دارای تعداد زیادی استودیو داخلی بازی است که در حال کار بر روی پروژههای مختلفی هستند، اما از وضعیت فعلی برخی از آنها اطلاعاتی وجود ندارد. کاربران مشتاق هستند که درمورد بروزرسانیهای بزرگ در مورد بازی Ninja Theory Hellblade 2، State of Decay 3 شرکت Undead Labs و Perfect Dark reboot شرکت The Initiative، مطلع شوند.
همچنین پاسخ این سوال که تیم های Bethesda Game Studios مانند id Software، Machine Games و Roundhouse Games چه بازی هایی در دست ساخت دارند، نیز برای گیمر ها جذاب خواهد بود. یک الگویی در این رابطه وجود دارد. چند سال پیش، مایکروسافت تحت رهبری فیل اسپنسر، تعداد زیادی توسعه دهندگان بازی را و سپس تیم های Bethesda Softworks را نیز به خصوص برای اینکه شرکت بتواند یک دسته بازی انحصاری بزرگ که قادر به رقابت و حتی برتری نسبت به بازیهای انحصاری شرکتهای سونی و نینتندو داشته باشد ، نتایج به هیچ وجه منجر به چنین اتفاقی نشده است.
همه این موارد به این معناست که برای حفظ اعتماد به برند ایکس باکس، نمایشگاه بازیهای آینده مایکروسافت در تاریخ 11 ژوئن باید یک پیروزی بزرگ باشد. اسپنسر باید نشان دهد که مایکروسافت قصد دارد بازیهای AAA بزرگ عرضه کند. او باید در 12 تا 18 ماه آینده، به فروش ایکس باکس و پر کردن لیست Xbox Game Pass خود با بازیهایی که باید داشته باشید، کمک کند.
در عین حال، اسپنسر می تواند برنامههای خاصی را برای بازبینی و تست در فرآیندهای مختلف ساخت استودیوهای شرکت اجرا کند. واقعاً هیچ عذری برای عرضه یک بازی بزرگ مانند Redfall با تعداد زیادی مشکلات واضح وجود ندارد. شاید مایکروسافت فکر کرده بود که به هر قیمتی باید بازی را عرضه کند، اما به هر حال، دریافت نامناسب Redfall برای طرفداران ایکس باکس، بسیاری از نارضایتی ها را به دنبال داشته است.
اسپنسر نیاز دارد تا حرکات بزرگی را انجام دهد و در نمایشگاه بازیهای آینده ایکس باکس، نشان دهد که شرکت می تواند یک اصلاح مسیر را انجام دهد و برند ایکس باکس را به مسیر صحیح بازگرداند و این طور نباشد که در یک رقابت سه نفره، نفر سوم شود. اگر این کار انجام نشود، شاید او و مایکروسافت باید به طور جدی به تغییر سمت رئیس ایکس باکس فکر کنند.
فیل اسپنسر عامل بزرگی در بازگشت برند ایکس باکس به مسیر درست پس از حوادث مربوط به راه اندازی Xbox One در 10 سال گذشته بود. تلاش های او برای اضافه کردن قابلیت سازگاری بازی های Xbox قدیمی در Xbox One و کنسول های سری S و X، قابل تحسین است. سرویس Xbox Game Pass روش موفقیت آمیزی برای معرفی بازی های بسیاری به مخاطبان با هزینه پایین بوده است. تلاش های شرکت در حوزه بازی های ابری نیز عالی بوده و به بازیکنان امکان بازی کردن بازی ها را روی تقریباً هر دستگاهی می دهد.
اما یک سال و نیم گذشته نشان داده است که شاید او کنترل بخش Xbox را کمی از دست داده باشد. او می تواند این کنترل را دوباره به دست بگیرد، اما باید این کار را در اسرع وقت انجام دهد. در غیر این صورت، احتمالا زمان آن رسیده است که او برود تا مایکروسافت فردی با دیدگاه تازهتر را جایگزین او کند.