احساس تبعیض خطر زوال عقل را بالا می برد

این مطالعه نشان داد که افرادی که در دو یا چند حوزه احساس تبعیض مادام العمر دارند، در مقایسه با افرادی که چنین حسی را تجربه نکرده اند، 40 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

محققان دانشگاه ویک فارست در مطالعات جدید خود به این نتیجه رسیده اند که تجربه حس تبعیض در طول زندگی افراد به افزایش 40 درصدی خطر ابتلا به زوال عقل می انجامد.

به گزارش تکناک، دکتر مایک بنکس نویسنده مسئول در این تحقیق، در ارتباط با این یافته علمی گفت: برای بهبود درک از تأثیر تجربیات احساس تبعیض بر سلامت عمومی، خطر ابتلا به زوال عقل و همچنین تفاوت ‌های نژادی و قومیتی در زوال عقل، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

در این مطالعه، محققان داده‌های حاصل از یک مطالعه پزشکی چندقومیتی به نام آترواسکلروز (MESA) را که بیش از 6 هزار و 500 مرد و زن از شش نژاد در ایالات متحده را شامل می‌شد، بررسی کردند. شهرهایی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، شامل شیکاگو، فورسایت در کارولینای شمالی، لس آنجلس و شهر نیویورک بودند. شرکت‌کنندگان از طریق تماس تلفنی و پنج معاینه حضوری از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ در کلینیک برای آزمایش حضور یافتند.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه، داده‌هایی از تجربیات و تبعیض روزمره شرکت کنندگان را جمع آوری کردند. برای اندازه‌ گیری حس تبعیض دائمی، از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا در شش حوزه مانند عدم ارتقای شغلی به دلیل نژاد یا رفتار ناعادلانه پلیس با آنها، اجحاف شده است یا خیر؟ همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد که دلیل احتمالی برای رفتارهای ناعادلانه مانند نژاد، مذهب، جنسیت، ظاهر، درآمد یا گرایش جنسی را بیان کنند.

همچنین برای اندازه‌ گیری تبعیض روزمره، از شرکت کنندگان خواسته شد تا فراوانی تجربه خاص از رفتار ناعادلانه را در زندگی روزمره خود نشان دهند.

در این آزمایش، 42 درصد شرکت کنندگان تجربه تبعیض مادام العمر داشتند و در بین بزرگسالان سیاه پوست این تجربه تا 72 درصد بیشتر بود. در طول 15.7 سال پیگیری، 466 مورد فرد مبتلا به زوال عقل شناسایی شد. شرکت کنندگانی که در بیش از دو حوزه تبعیض را گزارش کرده بودند، خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل داشتند.

بنکس اظهار داشت: یافته‌های ما نشان می‌دهند که وجود تجربه‌ های تبعیض آمیز در طول زندگی با خطر بیشتر زوال عقل در ارتباط است. همچنین، در این مطالعه مشخص شده است که بزرگسالان سیاه‌ پوست با بار ناعدالتی بیشتری مواجه هستند و تبعیض باعث آسیب به سلامتی آنان می‌شود.

همچنین، محققان تاکید کردند که به نظر نمی‌رسد میزان ارتباط بین تجربه‌ تبعیض و زوال عقل بر اساس نژاد افراد متفاوت باشد.

به گفته بنکس، مکانیسم ‌های موثری وجود دارد که ممکن است تجربیات تبعیض در طول زندگی را به آسیب‌ های مغزی مرتبط کند. از جمله  این مکانیسم ها می توان به استرس مزمن، مراقبت‌ های بهداشتی ناکافی و فشار خون درمان نشده اشاره کرد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.