احیاء فرهنگی و اقتصادی شهرها با ” اثر بیلبائو”

موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو اسپانیا، یکی از مهم ترین سازه های زمان خود محسوب می شود. توسعه آن نقطه عطفی در تاریخ شهر بوده و منجر به دگرگونی و احیاء اقتصاد و فرهنگ منطقه شده است.

به گزارش تکناک، پدیده تغییر یک شهر پس از توسعه یک سازه معماری قابل توجه به عنوان “اثر بیلبائو” نامیده می شود.

اصطلاح بیلبائو افکت توسط روزنامه نگار رابرت هیوز در سال 2001 ابداع شد که به تبدیل شهر از یک مرکز صنعتی در حال تقلا به یک مقصد فرهنگی و توریستی پس از ساخت موزه گوگنهایم اشاره داشت. طراحی قابل توجه این ساختمان که از تیتانیوم، شیشه و سنگ آهک ساخته شده است، به عنوان شاهکار معماری معاصر مورد ستایش قرار گرفته است.

ساخت موزه گوگنهایم بیلبائو در سال 1991 توسط دولت باسک درخواست شد تا منطقه بندری فرسوده شهر را که قبلا منبع اصلی درآمد شهر بود، احیا کند. افتتاح موزه در سال 1997 آغاز دوره جدیدی برای بیلبائو بود، زیرا این موزه به یک مرکز فرهنگی و اقتصادی تبدیل شد که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می کرد.

 

موزه گوگنهایم بیلبائو توسط معمار مشهور فرانک گری طراحی شده است که به دلیل طراحی های غیر متعارف و بدیع خود شناخته شده است. طراحی این ساختمان از میراث کشتی سازی منطقه الهام گرفته شده است، با اشکال منحنی و روان آن که یادآور بدنه کشتی است. فضای داخلی موزه به همان اندازه چشمگیر است، با فضاهای وسیع و باز که نمایشگاه های هنر معاصر را به نمایش می گذارد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد موزه گوگنهایم بیلبائو این است که دیدن معماری های دیگر در داخل سازه دشوار است. انحناهای روان و شکل های نامنظم ساختمان، مسیریابی را چالش برانگیز کرده و حس کاوش و کشف را ایجاد می کند.

موزه گوگنهایم بیلبائو تأثیر قابل توجهی بر شهر بیلبائو داشته است و آن را از یک مرکز صنعتی به یک مقصد فرهنگی و توریستی تبدیل کرده است. موفقیت موزه منجر به توسعه سایر مؤسسات فرهنگی و جاذبه های گردشگری در شهر از جمله موزه هنرهای زیبای بیلبائو و مرکز فرهنگی Alhondiga Bilbao شده است.

این موزه همچنین تاثیر اقتصادی مثبتی بر منطقه داشته است و باعث ایجاد شغل و رونق اقتصاد محلی شده است. اثر بیلبائو در شهرهای دیگر مانند های لاین در شهر نیویورک و تیت مدرن در لندن نیز تکرار شده است که از معماری و مؤسسات فرهنگی نوآورانه برای احیای مناطق شهری نیز استفاده کرده اند.

موزه گوگنهایم بیلبائو نمونه قابل توجهی از این است که چگونه معماری می تواند فرهنگ و اقتصاد یک شهر را متحول کند. طراحی منحصر به فرد و رویکرد نوآورانه آن به هنر و معماری، آن را به نمادی از معماری معاصر و نمادی از اثر بیلبائو تبدیل کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.