اثبات برتری الکتروشوک درمانی بر دارو در درمان افسردگی

الکتروشوک درمانی شاید در برخی فیلم ها و برنامه های تلویزیونی به شکل نامطلوبی به تصویر کشیده شود، اما به طور مداوم نتایج بهتری برای افسردگی مقاوم به درمان ایجاد می کند.

الکتروشوک درمانی شاید در برخی فیلم ها و برنامه های تلویزیونی به شکل نامطلوبی به تصویر کشیده شود، اما به طور مداوم نتایج بهتری برای افسردگی مقاوم به درمان ایجاد می کند.

به گزارش تک ناک، بر اساس تجزیه و تحلیل شش مطالعه که اخیرا در JAMA Psychiatry منتشر شده اند، درمان تشنج الکتریکی (ECT)  یا شوک درمانی در تسکین سریع افسردگی بهتر از کتامین عمل میکند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی یک بیماری شایع است که تقریباً 5 درصد از افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. احساس غمگینی، تحریک پذیری، لذت نبردن از چیزهایی که قبلاً لذت بخش بوده اند، و حتی تحمل درد یا خستگی غیرقابل توضیح برای هفته ها در یک زمان، همه نشانه های افسردگی هستند.

رایج ترین درمان خط اول افسردگی، استفاده از داروهای ضد افسردگی خوراکی (همراه با روان درمانی) است. با این حال، اگر داروهای ضدافسردگی خوراکی بی‌اثر باشند یا اگر بیمار در معرض خطر فوری آسیب رساندن به خود باشد، گزینه‌های درمانی سریع‌تر دیگری از جمله ECT و اخیراً کتامین یا استکتامین وجود دارد.

کتامین در ایالات متحده کمتر از اسکتامین( اسپری بینی که توسط سازمان غذا و دارو برای درمان افسردگی تایید شده است) استفاده می شود. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که اثربخشی ECT را با استکتامین مقایسه کند. کتامین، داروی خواهر استکتامین، مورد مطالعه قرار گرفته است. کتامین معمولاً به عنوان یک بی حس کننده تزریقی در پزشکی استفاده می شود، اما اخیراً به عنوان یک مداخله سریع برای کمک به افرادی که از افسردگی جدی رنج می برند مورد بررسی قرار گرفته است.

تی گرگ ری، اپیدمیولوژیست روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کانکتیکات، و همکارانی از دانشگاه هاروارد، دانشگاه کیونگنام در کره، بیمارستان مک لین و بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، دانشگاه تورنتو، بیمارستان روانی VA نیوانگلند در West Haven، و دانشگاه Yale شش مطالعه کارآزمایی بالینی جهانی در مقایسه کتامین و الکتروشوک درمانی برای درمان افسردگی (حالت خلقی و روحی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی و بی‌انگیزگی) انجام دادند. این کارآزمایی‌ها که در بیمارستان‌های سوئد، آلمان، ایران و هند انجام شد، در مجموع شامل 340 بیمار بود.

هر شش مطالعه به طور مستقل نشان دادند که ECT در تسکین علائم افسردگی شدید مؤثرتر از کتامین است.

ری می گوید: ECT به طور مداوم از کتامین در کمک به بیماران مبتلا به افسردگی موثرتر است. ما هیچ تفاوتی از نظر سن، جنس یا موقعیت جغرافیایی پیدا نکردیم. بنابراین می‌توانیم بگوییم هر کسی که واجد شرایط ECT باشد این روش درمانی میتواند برایش موثر باشد.

اگرچه کتامین به طور کلی به بیماران کمک می کرد، ECT به طور کلی نتایج بهتری داشت. کتامین می تواند یک درمان مناسب برای افرادی باشد که نمی توانند ECT انجام دهند. پروفایل عوارض جانبی دو درمان متفاوت بود، روش ECT بیشتر باعث سردرد، درد عضلانی و از دست دادن حافظه می شود، در حالی که کتامین بیشتر احتمال دارد باعث علائم انزوا، سرگیجه و دوبینی شود.

دو مطالعه دیگر در مورد مقایسه ECT و کتامین در حال انجام است، و ری امیدوار است که داده‌های خود را در وقتی نتایج تحقیقات جدیدمنتشر شدند به آنها  اضافه کند.

هر  6 مطالعه به طور مستقیم گزارش می دهد که ECT بهتر از کتامین عمل می کند. ری می گوید، اما مردم هنوز به ECT بدبین هستند، شاید به دلیل انگ، یا نمایش منفی در فیلم ها و سریال های مختلف.. ما باید آگاهی عمومی از ECT را به عنوان روشی برای درمان افسردگی (mental depression : state of low mood and aversion to activity, which can affect a person’s thoughts, behavior, motivation, feelings, and sense of well-being) افزایش دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.