امکان هجوم میلیون‌ها میکروب‌ ناشناخته به رودخانه‌ها با ادامه گرمایش زمین

میکروب گرمایش زمین

دانشمندان دانشگاه Aberystwyth هشدار می‌دهند با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی جهان ناشی از گرمایش زمین، امکان نشت صدها هزار تن میکروب به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد.

به گزارش تکناک، برخی از این میکروب ها می توانند اکوسیستم ها را بارور کنند، در حالی که برخی دیگر پتانسیل بیماری زایی بالایی خواهند داشت.

با گرم شدن زمین، یخچال های طبیعی بیشتری در حال ذوب شدن هستند و خطرات زیادی از جمله بالا آمدن سطح آب دریاها و افزایش فرسایش سواحل را برای بشریت به همراه دارند.سرعت بی سابقه‌ ذوب صفحه‌های یخ جهان ، پتانسیل ایجاد اختلال در جوامع جهانی را دارد.

آروین ادواردز، میکروبیولوژیست و نویسنده این مطالعه، از دانشگاه Aberystwyth بریتانیا طی یک بیانیه مطبوعاتی می گوید: ما یخچال ها را ذخیره عظیمی از آب یخ زده می دانیم، اما درس کلیدی این تحقیق این است که آنها به تنهایی یک اکوسیستم هستند.

یک اکوسیستم کامل در داخل یخچال های طبیعی به دام افتاده است. بعد از سال‌ها بارش برف و تشکیل یخ میکروارگانیسم‌ها یکی پس از دیگری در سردترین مکان‌های زمین به دام افتاده‌اند و در حالت خاموش نگه داشته شده‌اند. با ادامه گرمایش زمین، یخ ها شروع به ذوب شدن کرده و میکروب های باستانی را آزاد می کنند و به دریاچه ها و رودخانه ها میریزند.

در این مطالعه، محققان آب های  ناشی از ذوب یخهای سطحی از هشت نقطه در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و دو نقطه در قله یخی گرینلند جمع آوری کردند. آنها در هر میلی لیتر آب ده ها هزار میکروب یافتند.

این تیم تخمین زد این وضعیت منجر به ورود بیش از صد هزار تن باکتری به آب های  ناشی از ذوب یخها بدون احتساب یخچال های طبیعی در منطقه هیمالیا در 80 سال آینده می‌شود.

بسته به سرعت ذوب یخچال ها و توانایی انسان در تغییرات اقلیمی، این رقم معادل 650هزار تن کربن رهاشده در سال به محیط زیست ما است.

میکروب گرمایش زمین

محاسبات این تیم بر اساس سناریوی گرم شدن”متوسط” زمین است، جایی که انتظار می رود دمای جهانی تا سال 2100 به طور متوسط ​​بین دو درجه سانتیگراد تا سه درجه سانتیگراد افزایش یابد. اگر انتشار کربن کاهش یابد، گرمایش جهانی و ذوب یخ کاهش می‌یابد و جرم میکروب های آزاد شده حدود یک سوم کاهش خواهد یافت.

ادواردز گفت: تعداد میکروب‌های آزاد شده بستگی زیادی به سرعت ذوب یخچال‌ها یعنی میزان گرم شدن سیاره ما دارد. اما میزان میکروب آزاد شده ناشی از گرمایش متوسط هم بسیار زیاد است.

کشف ویروس فعال شده غول پیکر

اولین ویروس جدا و دوباره فعال‌شده از خاک منجمد در سال 2014 بود. این ویروس از جنس یکی از ویروس های غول پیکر به نام پیتوویروس بود. این ویروس زنده در یک هسته یخی 30هزار ساله از خاک منجمد سیبری گرفته شده بود.

از آن زمان، محققان میکروب های مختلفی که برخی از آنها پتانسیل بیماری زایی دارند، را جدا کرده اند. با این حال، احتمال تبدیل شدن این میکروارگانیسم ها به بیماری همه گیر بعدی نسبتاً کم است.

ادوارد در بیانیه ای گفت: احتمال خطرناکی آن بسیار کم است، اما نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

این میکروب ها چگونه اکوسیستم را تغییر می دهند؟

محققان خاطرنشان می کنند برخی از میکروب ها می توانند تأثیرات مثبتی نیز مانند بارور کردن اکوسیستم های در تماس با آنها را داشته باشند. در عین حال، سایرین نیز می‌توانند منبع آنتی‌بیوتیک‌های جدید باشند، که انتظار تا حدودی امیدوارکننده است.

برای درک چگونگی تاثیر هزاران تن میکروب آزاد شده بر اکوسیستم، به مطالعات بیشتری نیاز است.

یخبندان شناس و نویسنده مطالعه، تریسترام ایروین-فین از دانشگاه Aberystwyth  می گوید: در دهه های آینده، پیش بینی «اوج آب» از یخچال های طبیعی کوهستانی زمین به معنی نیاز ما به بهبود درک وضعیت و سرنوشت اکوسیستم های روی سطح یخچال ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.