امکان پیش بینی ابتلا به کووید طولانی با آزمایش خون

یک مطالعه جدید که توسط محققان UCL انجام شده است نشان می دهد که آزمایش خونی که در زمان ابتلا به کووید-19 انجام می شود می تواند پیش بینی کند که چه کسی در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت خواهد بود.

به گزارش تک ناک، در این مطالعه که در Lancet eBioMedicine منتشر شده پروتئین‌های موجود در خون پرسنل کادر درمان آلوده به SARS-CoV-2 تجزیه و تحلیل و با نمونه‌هایی از پرسنل کادر درمان که آلوده نشده اند مقایسه شد.
معمولاً سطح پروتئین در بدن ثابت است، اما محققان تفاوت چشمگیری در سطوح برخی از پروتئین ها تا شش هفته پس از عفونت پیدا کردند که نشان دهنده اختلال در تعدادی از فرآیندهای مهم بیولوژیکی است. آنها با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی (AI)، “امضایی” را در فراوانی پروتئین‌های مختلف شناسایی کردند که با موفقیت پیش‌بینی می‌کرد که آیا فرد یک سال پس از عفونت علائم ماندگار را گزارش می‌کند یا خیر.

محققان می گویند که اگر این یافته ها در یک گروه بزرگتر و مستقل از بیماران تکرار شود، به طور بالقوه در کنار آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) می تواند احتمال ابتلای افراد به کووید طولانی مدت را پیش بینی کند.

دکتر Gaby Captur از واحد MRC می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که کووید-۱۹ حتی خفیف یا بدون علامت، پروفایل پروتئین‌ها را در پلاسمای خون ما مختل می‌کند. این به این معنی است که حتی کووید-19 خفیف بر فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی به طرز چشمگیری، حداقل تا شش هفته پس از ابتلا، تأثیر می‌گذارد.

ابزار ما برای پیش‌بینی طولانی کووید هنوز باید در گروه مستقل و بزرگتری از بیماران تأیید شود. با این حال، با استفاده از رویکرد ما، آزمایشی که کووید طولانی مدت را در زمان عفونت اولیه پیش‌بینی می‌کند، می‌تواند به سرعت و به روشی مقرون‌به‌صرفه اجرا شود. روش تجزیه و تحلیلی که ما استفاده کردیم به راحتی در بیمارستان ها در دسترس است و توان عملیاتی بالایی دارد، به این معنی که می تواند هزاران نمونه را در یک بعد از ظهر تجزیه و تحلیل کند.

دکتر وندی هیوود UCL نیز می گوید: اگر بتوانیم افرادی را که احتمال ابتلای طولانی مدت به کووید را دارند شناسایی کنیم، در را به روی آزمایش درمان هایی مانند داروهای ضد ویروس درمرحله اولیه عفونت، برای اینکه ببینیم آیا می تواند خطر ابتلا به کووید طولانی مدت بعدی را کاهش دهد یا خیر باز می کنیم.

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های پلاسمای خون 54 نفر از کادر درمان را که دارای عفونت تایید شده با PCR یا آنتی‌بادی بودند، هر هفته به مدت شش هفته در بهار 2020 آنالیز کردند و آن‌ها را با نمونه‌های گرفته شده در مدت مشابه از 102 نفر از کادر درمان که آلوده نبودند مقایسه کردند.

آنها از طیف سنجی جرمی هدفمند استفاده کردند، این روش شکلی از تجزیه و تحلیل است که به تغییرات کوچک در میزان پروتئین های پلاسمای خون بسیار حساس است تا ببینند کووید-۱۹ چگونه بر این پروتئین ها در طول شش هفته تأثیر گذاشته است.
محققان سطوح بالای ۱۲ پروتئین از ۹۱ مورد مطالعه شده را در میان افراد آلوده به SARS-CoV-2 دریافتند و میزان ناهنجاری با شدت علائم بیماری ردیابی شد.

تیم تحقیقاتی دریافتند که در زمان اولین عفونت سطوح غیر طبیعی 20 پروتئین مورد مطالعه علائم پایدار بیماری پس از گذشت یک سال را پیش بینی میکند. بیشتر این پروتئین ها با فرآیندهای ضد انعقاد و ضد التهابی مرتبط بودند.
این مطالعه که در مرکز طیف‌سنجی جرمی بیولوژیکی UCL (BMSC) انجام شد، توسط موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و مراقبتی مرکز تحقیقات بیومدیکال NIHR GOSH BRC و همچنین بنیاد قلب بریتانیا وموسسه خیریه بارتز حمایت مالی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.