انرژی گرمایی زمین می‌تواند برق کل جهان را تامین‌کند

انرژی گرمایی زمین می‌تواند برق کل جهان را تامین‌کند

از آنجایی که سوخت های فسیلی باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای خطرناک می شوند، شرکت ها در همه جا به دنبال کاهش تولید گازهای گلخانه ای خود هستند.

به گزارش تکناک، مت هاود یکی از بنیانگذاران و مدیر پروژه شرکت Quaise Energy، گفت که یکی از راه های کلیدی تامین انرژی لازم برای تولید برق استفاده از ژئوترمال یا انرژی گرمایی زمین است.

مت هاد می گوید : مجموع انرژی گرمای ذخیره شده در زیر زمین بیشتر از یک میلیارد برابر نیاز انرژی سالانه ما به عنوان یک سیاره است. بنابراین بهره برداری از کسری از آن برای تامین نیازهای انرژی ساکنان زمین برای آینده بیش از اندازه قابل پیش بینی است.

با این حال، امروزه نمی‌توانیم به اندازه کافی عمیق حفاری کنیم تا بتوانیم به آن انرژی دسترسی پیدا کنیم ، زیرا فعلا فاقد برخی فناوری‌های کلیدی هستیم.

انرژی گرمایی زمین

اگر بتوانیم چاهی به عمق 16 کیلومتر حفرکنیم، می توانیم دمای اقتصادی را در همه جا پیدا کنیم. و اگر به عمق پایین تر برویم، می‌توانیم به دمایی برسیم که در آن دمای آب پمپ‌شده به محل فوق‌بحرانی می‌رسد، یک فاز بخار مانند آب که اجازه می‌دهد تغییر پله‌ای در تولید برق در هر چاه بهبود یابد و هزینه تولید انرژی را ارزان‌تر کند.

او به عمیق ترین حفره ای که تا به امروز حفر شده اشاره می کند و از گمانه کولا  نام می برد.

او می گوید: علیرغم پیشرفت‌ها، این سوراخ قابل توجه فقط 12.6 کیلومتر عمق دارد و تکمیل آن 20 سال طول می‌کشد، زیرا تجهیزات معمولی مانند مته‌های مکانیکی نمی‌توانند شرایط را در آن عمق تحمل کنند.

هاود گفت: حقیقت این است که اگر بخواهیم استفاده انرژی گرمای زمین را به ظرفیت مورد نیاز برسانیم، به صدها و نه هزاران گمانه کولا نیاز داریم.

حفاری  با امواج مایکروویو       

هاود گفت : قرار است شرکت Quaise  که در حال توسعه فناوری برای انفجار سنگ با امواج مایکروویو برای حفاری بالقوه عمیق‌ترین سوراخ‌های روی زمین است وارد این موضوع شود. این فناوری واقعی است و در یکی از آزمایشگاه های MIT  کارکرد آن اثبات شده است.

هود افزود: انرژی گرمایی زمین که می تواند به تعادل جریان های متناوب باد و خورشید کمک کند 24 ساعته در دسترس است. نیروگاه های زمین گرمایی عمیق همچنین دارای کمتری رد پای سطحی خواهند بود، به این معنی که به زمین زیادی برای احداث ، راه اندازی و بهره برداری نیاز ندارند.

در نهایت، هود گفت، زمین گرمایی منبع انرژی عالی برای استفاده از بزرگترین نیروی کار در جهان، یعنی نیروهای کار شاغل در  صنعت نفت و گاز است. این صنعت تنها در ایالات متحده 11 میلیون شغل دارد، همچنین مجموعه ای از مهارت ها را دارا میباشد دقیقاً همان چیزی است که برای گسترش سریع استفاده از انرژی گرمایی زمین لازم است.

Quaise از فناوری جدیدی استفاده می کند که مته های حفاری را با انرژی موج میلی متری جایگزین می کند و سنگ را در محل حفاری ذوب و سپس تبخیر می کند تا سوراخ های عمیق تر ایجاد کند.این فناوری طی 15 سال گذشته در MIT توسعه یافته است. دانشمندان ثابت کرده‌اند که امواج میلی‌متری واقعاً می‌توانند سوراخی در بازالت ایجاد کنند.

یک تکنولوژی ایده آل

هود توضیح داد که فناوری حفاری امواج میلی متری برای حفاری سنگ سخت، داغ و کریستالی در اعماق زمین که با روش های معمول حفاری امکان پذیر نیست، ایده آل است. فناوری حفاری امواج میلیمتری در صخره‌های نرم‌تر نزدیک به سطح کارآمد نیستند، حفاری‌های معمولی برای حفاری این گونه سنگها برتری دارد. از این رو این شرکت از هر دو تکنیک برای کارآمدتر بودن استفاده میکند

اکنون، هود برنامه های بلندپروازانه ای برای فناوری جدید خود دارد. هود گفت: برنامه فعلی ما این است که در چند سال آینده اولین سوراخ ها را در این میدان حفر کنیم و در حالی که ما به پیشرفت فناوری برای حفاری عمیق‌تر ادامه می‌دهیم، اولین تجاری سازی پروژه‌های انرژی گرمایی زمین خود را در محیط‌های کم عمق‌تر نیز بررسی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram