اینتل فرمت جدیدی برای پردازنده 64 بیتی معرفی می‌کند

 شرکت تولید پردازنده اینتل، در حال توسعه معماری جدیدی از پردازنده 64 بیتی با نام x86S است که با حذف ویژگی‌ های قدیمی و  اعمال تغییراتی در سخت‌افزار و نرم‌افزار، ساده ‌ترین تجربه را برای کاربران فراهم می‌کند.

به گزارش تکناک، در حال حاضر، استفاده از برنامه‌ها و سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی برای کاربران ویندوز بسیار رایج شده است. شرکت مایکروسافت از سال ۲۰۲۰ به بعد، نسخه ۳۲ بیتی ویندوز را به شرکت‌های سازنده کامپیوتر ارائه نمی‌دهد. با این حال، پردازنده‌های فعلی، از جمله پردازنده‌های اینتل، هنوز هم قادر به اجرای برنامه‌ها و سیستم عامل‌هایی با پلتفرم ۳۲ بیتی هستند.

در حال حاضر، اینتل در نظر دارد که حداقل به توسعه‌ معماری پردازنده‌‌هایی که تنها برای اجرای برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های ۶۴ بیتی طراحی شده است، فکر ‌کند. این شرکت به طور مخفیانه، یک بروزرسانی به صفحه وب خود اضافه کرده است که در آن اطلاعات و یک مقاله‌ سفید در مورد این پردازنده‌ ۶۴ بیتی را ( در حال حاضر با نام x86S نامیده می‌شود) منتشر کرده است.

اینتل به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر، پردازنده‌های فعلی باید از حالت‌های قدیمی عبور کنند. به  هرحال، آن‌ها علاوه بر پیکربندی مجدد پردازنده ۶۴ بیتی، کاربرد چندانی در سیستم‌عامل‌های مدرن ندارند.

اینتل ادعا می کند که یک پردازنده 64 بیتی با حذف ایده های قدیمی توسعه نرم افزار، به ساده تر شدن نرم افزار و طرح های سخت افزاری کمک می کند. در ادامه چند مورد عنوان شده است که می توان در صورت استفاده از یک پردازنده 64 بیتی، از سیستم های فعلی حذف کرد. این موارد شامل:

  • استفاده از مدل ساده شده تقسیم بندی 64 بیتی برای پشتیبانی از تقسیم بندی برای برنامه های 32 بیتی، هماهنگ با آنچه سیستم عامل های مدرن از پیش استفاده می کنند.
  • حذف حلقه 1 و 2 (که توسط نرم افزارهای مدرن استفاده نمی شود) و ویژگی های قدیمی تقسیم بندی مانند دروازه ها
  • حذف پشتیبانی از آدرس دهی 16 بیتی
  • حذف دسترسی به پورت I/O حلقه 3
  • حذف پشتیبانی از رشته های پورت I/O، که مدل قدیمی I/O مبتنی بر CPU را پشتیبانی می کرد.
  • محدود کردن استفاده از کنترل کننده وقفه های محلی (APIC) به X2APIC و حذف پشتیبانی 8259 قدیمی.
  • حذف برخی بیت های حالت سیستم عامل که در حال حاضر استفاده نمی شوند.

اینتل همچنین باور دارد که سخت افزار مجازی سازی در حال حاضر به حد کافی پیشرفت کرده است، به طوری که اگر بعضی از کاربران هنوز می خواهند به سیستم عامل ها و برنامه های 16 بیتی و 32 بیتی قدیمی دسترسی داشته باشند، می توانند این کار را با محصولات مجازی سازی انجام دهند.

باید توجه داشت که اینتل در حال حاضر از x86-64 در پردازنده های خود استفاده می کند. این پردازنده 64 بیتی از مجموعه دستورالعمل  x86 است که به عنوان AMD64 در یک قرارداد مجوز دهی متقابل با سازنده پردازنده رقیب یعنی AMD نیز شناخته می شود. اگر اینتل با معماری جدید x86S پیش برود، ممکن است تأثیری  بر قرارداد مجوز دهی متقابل بگذارد، که احتمالاً یکی از دلایلی شرکت برای دریافت بازخورد است.

این سند (به فرمت PDF) به جزئیات بیشتری در مورد این پردازنده 64 بیتی پیشنهادی می پردازد. اینتل اکنون آن را منتشر کرده تا بازخورد خود را از شرکا و کاربران PC بگیرد. هر چند شرکت برخی از ایده های خود را به صورت کاغذی ارائه داده است، اما ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا اینتل آماده عرضه یک پردازنده 64 بیتی برای تولید انبوه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.