پرینت سه بعدی به کمک بازسازی صخره‌های مرجانی می‌آید

حتی اگر بتوان به عوامل محیطی مانند اسیدی شدن اقیانوس ها رسیدگی کرد، صخره های مرجانی تخریب شده ما هنوز برای رشد مجدد نیاز به کمک دارند. اینجاست که یک سیستم «لگو مانند» معروف به 3D Innoreef طراحی شده است تا به بازسازی صخره‌های مرجانی کمک کنند.

به گزارش تکناک، 3D Innoreef که در دانشگاه Chulalongkorn تایلند توسعه یافته است، از ماژول های بتنی چاپ شده سه بعدی تشکیل شده است که هم از لحاظ ظاهرو کاربرد مانند اسکلت های کربنات کلسیم صخره های مرجانی طبیعی است.
گروه‌هایی متشکل از سه ماژول در کف اقیانوس قرار می‌گیرند و به هم متصل می‌شوند ( مانند قطعات لگو ) جایی که آنها به عنوان یک “جایگاه” واحد برای لاروهای مرجانی شناگر آزاد به نام planulae عمل می‌کنند. هنگامی که آن لاروها خود را در گوشه ها و سوراخ های ماژول ها مستقر کردند، شروع به تولید کربنات کلسیم می کنند و اساساً یک صخره واقعی بر روی پایه بتنی می سازند.

برای تقویت لاروها، سطح بتن از قبل با فسفات کلسیم، که برای رشد مرجان ضروری است، پوشش داده شده است. به نظر می رسد که این استراتژی به خوبی کار می کند . در چندین Innoreef که از سال 2020 در امتداد ساحل استان Chonburi تایلند نصب شده اند، مرجان ها به طور قابل توجهی سریعتر از همتایان خود در صخره های طبیعی رشد می کنند(در حدود سه تا چهار سانتی متر در هر سال.)

به عنوان یک مزیت اضافی، سوراخ ها و حفره های ساخته شده در Innoreefs مکان هایی برای مخفی شدن ماهی ها، بی مهرگان و سایر حیوانات فراهم می کند و آنها را تشویق می کند تا به صخره های بازسازی شده برگردند. علاوه بر این، سنسورهای نظارت بر سلامت بازسازی صخره‌های مرجانی را می‌توان در داخل ماژول‌ها قرار داد . دانشمندان قبلاً Innoreefs را برای خدمت به عنوان «ایستگاه‌های هوشمند» که عواملی مانند دمای آب، pH و نیروهای جزر و مدی را نظارت می‌کنند، سازگار کرده اند.
تحقیقات در حال انجام اکنون بر کاهش هزینه ماژول‌ها و واقعی‌تر کردن آنها تمرکز خواهد کرد. لازم به ذکر است که گروه های دیگری نیز بر روی پروژه های مشابهی کار می کنند که شامل سازه های مرجانی میزبان لارو از خاک رس مایل به قرمز و کربنات کلسیم واقعی است.
دکتر نانتاریکا چانسو ، سرپرست پروژه، گفت: اگرچه طبیعت به طور قابل توجهی نابود شده است، انسان ها هنوز می توانند آن را با نوآوری ها بازسازی و بازسازی کنند. ما امیدواریم که Innovareef جایگزین بهتری در احیای اکوسیستم دریایی، بازسازی صخره‌های مرجانی ،تحریک اقتصاد محلی، شیلات و اکوتوریسم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.