برای دیدن کپی های ChatGPT آماده شوید

برای دیدن کپی های ChatGPT آماده شوید

ChatGPT ممکن است درحال حاضر معروف‌ترین و موثرترین الگوریتم هوش مصنوعی باشد، اما تکنیک‌های هوش مصنوعی که OpenAI در ربات ChatGPT خود استفاده می‌کند، نه منحصر به فرد هستند و نه مخفی بلکه همه اوپن سورس هستند.

به گزارش تکناک، پروژه‌های رقیب و کپی های اوپن سورس ممکن است به زودی ربات‌های سبک ChatGPT را برای کپی و استفاده مجدد در دسترس همگان قرار دهند.

Stability AI استارتاپی است که قبلاً فناوری تولید تصاویر پیشرفته و اوپن سورس را توسعه داده است و در حال حاضر در حال کار بر روی یک رقیب اوپن سورس برای ChatGPT است.

عماد مستقی، مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید:  فقط چندماه دیگر تا انتشار هوش مصنوعی ما مانده است. عده ای از استارت‌آپ‌های رقیب، از جمله Anthropic، Cohere، و AI21، روی چت‌بات‌های اختصاصی مشابه ربات OpenAI کار می‌کنند.

سیل قریب‌الوقوع چت‌بات‌های پیچیده، این فناوری را برای مصرف‌کنندگان، فراوان‌تر و قابل رویت‌تر می‌کند همچنین برای کسب‌وکارها، توسعه‌دهندگان و محققان هوش مصنوعی بیشتر در دسترس‌ خواهد بود. این مسئله می تواند فوریت کسب درآمد با ابزارهای هوش مصنوعی که تصاویر، کد و متن تولید می کنند را تسریع کند.

شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و اسلک در حال استفاده از ChatGPT در محصولات خود هستند و بسیاری از استارتاپ‌ها به دنبال ایجاد یک شبیه ساز جدید ChatGPT  برای توسعه‌دهندگان هستند. اما بیشتر در دسترس بودن این فناوری ممکن است تلاش ها را برای پیش بینی و کاهش خطرات ناشی از آن، پیچیده کند.

توانایی فریبنده چت‌جی‌پی‌تی (بات مکالمه هوش مصنوعی، توسعه یافته توسط اوپن ای‌آی) در ارائه پاسخ های قانع کننده به طیف گسترده ای از پرس و جوها باعث می شود که گاهی چیزهایی را از خودش سرهم کند و یا پاسخ هایی کاملا نادرست بدهد. این مشکل می تواند به کارهای مخرب مانند تولید کد بدافزار، یا پیام های تقلبی و وب سایت هایی با اطلاعات نادرست دامن بزند.

در نتیجه، برخی از محققان حین ارزیابی مشکلات، خواستار کاهش سرعت استقرار سیستم‌های مشابه ChatGPT شده‌اند. گری مارکوس که یک کارشناس هوش مصنوعی است ، می‌گوید: نیازی به توقف تحقیقات در مورد هوش های مصنوعی نیست، اما ما مطمئناً باید مطالعات خود را گسترش دهیم. یعنی مثلا قبل از انتشار این فناوری‌ها برای 100 میلیون نفر، مطالعات را روی 100000 نفر انجام دهیم.

در دسترس بودن گسترده‌تر سیستم‌هایی به سبک ChatGPT و انتشار نسخه‌های اوپن سورس، محدود کردن تحقیقات را دشوارتر می‌کند.

هفته گذشته، LLaMA، یک مدل هوش مصنوعی که توسط Meta توسعه داده شده است و مشابه مدلی است که در هسته ChatGPT قرار دارد، پس از به اشتراک گذاشتن با برخی از محققان دانشگاهی به صورت آنلاین به بیرون درز کرد. این سیستم می تواند به عنوان بلوک ساختمانی در ساخت یک ربات چت، مورد استفاده قرار گیرد و انتشار آن باعث نگرانی کسانی شد که می ترسند سیستم های هوش مصنوعی که به عنوان مدل های زبان بزرگ شناخته می شوند و چت ربات های ساخته شده بر روی آنها مانند ChatGPT، برای تولید اطلاعات نادرست استفاده شوند. برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که چنین خطراتی ممکن است بیش از حد باشد، و برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند که شفاف‌تر کردن فناوری های جدید در واقع به دیگران کمک می‌کند تا از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنند.

متا از پاسخ دادن به سوالات در مورد افشای اطلاعات بیشتر خودداری کرد، اما اشلی گابریل، سخنگوی این شرکت بیانیه‌ای ارائه کرد و گفت: در حالی که این مدل برای همه قابل دسترسی نیست و برخی تلاش کرده‌اند فرآیند تأیید را دور بزنند، اما ما معتقدیم استراتژی انتشار فعلی به ما اجازه می‌دهد تا مسئولیت این مسئله را بطرز متعادلی برعهده بگیریم.

ChatGPT (artificial intelligence chatbot developed by OpenAI) بر پایه فناوری تولید متن ساخته شده است که این فناوری چندین سال در دسترس بوده است و می تواند یاد بگیرد که با الگو برداری در متون زیاد، متون انسانی را تولید کند. OpenAI متوجه شد که افزودن یک رابط چت و افزودن یک قابلیت دیگر از یادگیری ماشینی که شامل ارائه بازخورد در مورد پاسخ‌های ربات توسط انسان‌ها می‌شود، این فناوری را توانمندتر و کارا تر می‌کند.

داده‌های ارائه شده توسط کاربرانی که با ChatGPT در تعامل هستند، مزیت های کلیدی برای OpenAI دارد. اما شرکت های دیگر در حال کار بر روی تکرار دقیق ChatGPT هستند.

Stability AI در حال حاضر پروژه ای را برای بررسی نحوه آموزش ربات های مشابه به نام Carper AI شروع کرده است. الکساندر وانگ، مدیرعامل شرکت Scale AI می‌گوید که بسیاری از مشتریان برای ساخت تنظیماتی دقیقا مشابه کاری که OpenAI برای ایجاد ChatGPT انجام داد، درخواست دارند . او می‌گوید: ما غرق تقاضا شده ایم.

وانگ معتقد است که تلاش‌هایی که در حال حاضر انجام شده است طبیعتاً به معنای ظهور مدل‌های زبانی و چت‌بات‌های توانمندتر است.

برخی از توسعه دهندگان تخمین می‌زنند که حتی پروژه‌ای که چندین برابر آموزش را شامل می‌شود، چند میلیون دلار هزینه خواهد داشت که برای یک استارتاپ با بودجه خوب یا شرکت فناوری بزرگ مقرون به صرفه است.

آنچه پس از اعلام OpenAI از DALL-E 2 رخ داد این است که ابزاری برای تولید تصاویر پیچیده و زیباشناختی از یک پیام متنی است که در آوریل 2022 معرفی شد، ممکن است مسیر پیش رو برای ربات‌های ChatGPT را پیش‌بینی کند.

OpenAI (American artificial intelligence research organization) برای جلوگیری از ایجاد تصاویر غیراخلاقی جنسی یا خشونت آمیز یا تصاویری که دارای چهره های قابل تشخیص هستند، تدابیری را بر روی سیستم تولید کننده تصویر خود اعمال کرد و تنها از ترس اینکه ممکن است سوء استفاده اتفاق بی افتد، این ابزار را در اختیار تعداد محدودی از هنرمندان و محققان قرار داد. با این حال، از آنجایی که تکنیک‌های DALL-E در میان محققان هوش مصنوعی به خوبی شناخته شده بود، اما ابزارهای هنری مشابه هوش مصنوعی خیلی زود پا به عرصه گذاشتند. چهار ماه پس از عرضه DALL-E 2، Stability AI یک تولید کننده تصویر اوپن سورس به نام Stable Diffusion را منتشر کرد که این هوش مصنوعی در محصولات متعددی قرار گرفته است و برای تولید تصاویر ممنوعه توسط OpenAI سازگار شده است.

کلمنت دلانگ، مدیرعامل Hugging Face که شرکتی است که میزبان پروژه‌های هوش مصنوعی اوپن سورس ، از جمله برخی از پروژه‌های توسعه‌یافته توسط Stability AI است، معتقد است که امکان تکرار ChatGPT وجود خواهد داشت، اما او نمی تواند زمان آن را پیش‌بینی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram