برد مدار چاپی کاغذی یکبار مصرف ساخته شد

دانشمندان موفق به ساخت برد مدارچاپی کاغذی یکبار مصرفی شده اند که در صورت دور ریختن می تواند بسوزد و خاکستر شود و کمترین آسیب زیست محیطی را به جای بگذارد.

به گزارش تک ناک، دستگاه‌های الکترونیکی یک‌بار مصرف چالش‌برانگیز هستند، زیرا فلزات سنگین و سایر مواد سمی موجود در آن‌ها نباید فقط در محیط رها شوند، اما بازیابی این مواد دشوار است. دانشمندان راه حلی را برای این مشکل به شکل برد مدارچاپی کاغذی ایجاد کرده اند.

مراحل ساخت مورد نیاز برای ساخت PCB کاغذی که شامل تمام موارد طراحی شده است اجزای کاغذ: مقاومت ها، خازن ها و ترانزیستورها. (1) کاغذ صافی از طریق الف طرح ریزی شده است چاپگر مومی، (2) پخته شده برای پخش شدن موم در کاغذ، (3) جوهرهای کاربردی به طور مناسب اعمال می شود، (4) جوهر Ag/AgCl به طور مناسب روی صفحه چاپ شده است، (5) آثار رسانا به اجزای پیوند اضافه می شوند و (6) الکترولیت های ژل بر روی مناطق فعال ریخته می شوند
مراحل ساخت مورد نیاز برای ساخت PCB کاغذی که شامل تمام موارد طراحی شده است
اجزای کاغذ: مقاومت ها، خازن ها و ترانزیستورها. (1) کاغذ صافی از طریق الف طرح ریزی شده است
چاپگر مومی، (2) پخته شده برای پخش شدن موم در کاغذ، (3) جوهرهای کاربردی به طور مناسب اعمال می شود، (4) جوهر Ag/AgCl به طور مناسب روی صفحه چاپ شده است، (5) آثار رسانا به اجزای پیوند اضافه می شوند و (6) الکترولیت های ژل بر روی مناطق فعال ریخته می شوند

تیمی از دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهامتون به رهبری پروفسور سئوهون چوی، این کار را با چاپ الگوی کانال‌های مومی روی یک ورق کاغذ صافی آغاز کردند. سپس آن کاغذ در کوره پخته شد و باعث شد که موم را ذوب کرده و در کاغذ زیرین رسوب کند ، اما فقط در مناطقی که آن موم چاپ شده بود.
سپس، محققان جوهرهای رسانا و نیمه رسانا را روی کاغذ اعمال کردند. این جوهرها فقط در قسمت هایی از کاغذ که از موم اشباع نشده اند رسوب می کنند و مدارهایی را تشکیل می دهند. سپس یک جوهر مبتنی بر نقره و سایر اجزای فلزی رسانا روی آن مدارها چاپ شد و پس از آن یک الکترولیت پایه ژل روی مدار اعمال شد.

فرآیندهای بالقوه ساخت دسته ای
فرآیندهای بالقوه ساخت دسته ای

نتیجه یک برد مدار از نوع تقویت کننده ارزان و در عین حال کاربردی بود که با مقاومت، خازن و یک ترانزیستور کامل شد. برد نازک و منعطف بود، «درست مثل کاغذ»، به علاوه وقتی آتش گرفت، به سرعت و کاملاً خاکستر می‌شد. دانشمندان بیان می کنند که برد مدار چاپی کاغذی را نیز می توان به حال خود رها کرد تا زمانی که دیگر مورد نیاز نباشد، تجزیه شود در آن سناریو چه اتفاقی برای فلزات موجود در آن می افتد؟
چوی در پاسخ میگوید: اگرچه نقره یا سایر فلزات ممکن است توسط میکروارگانیسم‌ها برای تجزیه زیستی اکسید شوند، اما فرایند تجزیه زمان بر و برای محیط زیست مضر است. بدیهی است که کل لوازم الکترونیکی کاغذی ما از نظر سازگاری با محیط زیست بسیار بهتر از تکنیک معمولی استفاده از اجزای الکترونیکی غیرقابل تجزیه بیولوژیکی خواهد بود. گام بعدی جایگزینی آن فلزات غیرقابل تجزیه با مواد زیست تخریب پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.